| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Små gummi hattar
|
8 besök senaste veckan (5485 totalt) |
|
Små gummi hattar
Hejsan Vart kan man köpa små gummi hattar, inner diameter på ~4 mm, att täcka vakuumportar på spjällhus med? Förstår ni vad jag menar för något? Jag har några motorcykel trottlar till bilen och dom är fullkomligt nedlusade med vaccum portar (rörstumpar) som jag inte kommer att använda. Detfinns förståss att köpa orginal, men dom var dyra och jag behöver många så det hade slutat på typ 600 spänn och det vill jag inte betala för något så enkelt. Kan man kanske göra några själv, ideér? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
dra ur mässingsrören med en polygrip, gänga sedan hålen med en m5 tapp eller lämplig storlek, sen e det bara att gänga i stoppskruvar med loctite.
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||
|
Re: Små gummi hattar
Köp hattar som är till för luftnipplar på bromsok. Kostar inte så mycket (3kr/st) och finns hos närmsta bildelsbutik. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||
|
Re:
Jo, jag har tänkt på det.... en skruv skulle vara det bästa om jag visste att jag aldrig kommer att behöva dom. Några av uttagen kanske jag vill använda i framtiden för tex tomgångsreglering och map sensor, därför vill jag inte ta bort dom just nu. Tyvärr är nog bromsoks hattar för stora. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
Jo, det skulle ju kunna vara en bra ide! Vet du vart man hittar lämpliga nipplar till det? Så man har allt klart när man behöver det och inte står där om ett halvår och letar nipplar utan att hitta några. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Slangstumpar och klämmor (crimpklämmor som kan klämma tätt).
Eller krympslang av gummisort (sån som kläggar ihop lagom innuti och tål bensin/E85 eller vad du nu kör på)? Slang som passar borde inte hoppa av vid baktändning samtidigt som det mesta av trycket borde gå ut genom trottlarna (kraftig beroende på ev plenum, spjällläge etc) Men det kommer att se ut som en Rastafari med alla slangstumpar. Gänga och plugga blir snyggast, men innan du vet vilka du skall spara kan slangstumpar duga (slang som går från stump till stump kanske, då slipper du klämma tätt). |
||
|
Re:
Det blir nog både bensin och E85, när jag kommer så långt
Krympslang var en bra ide! Krymper jag på en för lång bit, viker tillbaka det överflödiga och trär på ytterligare en bit som håller ihop allt. Då lär det bli tätt och inte inte fara av i första taget. Kan nog se ganska prydligt ut också. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
På M3 E30 sitter det gummihattar på spjällhusen. Har väl aldrig varit problem med dom vad jag hört.
Diameter 3,5mm. Nr 19. http://www.realoem.com/bmw/showparts _________________ bmw bmwsson |
||
|
Re:
Exakt vad jag tänkte på, köpte nya till min M3:a förra veckan, 19:-/st hos BMW dock... _________________ Patrik Skoog |
||
|
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Update:
BMWs hattar funkade bra, 19 kr + moms, köpte 6 st sånna. Sen behövde jag plugga utterligare ett gäng. Då provade jag med vanlig krympslang, funkade sådär. När den krympt så finns det ingen spänst i den som håller den kvar, så några for iväg vid mindre baktändningar. Slutade med att jag tog vacuum slang och limmade fast små längder av en stor (10 cm) oring jag hade liggande med riktigt gummi lim i änden av vacuumslangen. Skar man änden rak med en vass kniv så blev utseendet precis som BMW hattarna. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Små gummi hattar
|
8 besök senaste veckan (5485 totalt) |