Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Scirocco RSi -75 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (26767 totalt) |
Det börjar ta form någorlunda nu och känslan att det faktiskt är genomförbart är påtaglig.
Grundkonceptet är en VW scirocco från 75 med en mittmonterad VR6motor. Bakvagnen är nu nuläget nära på färdigombyggd och består av: * Framvagnsbalk från Corrado VR6 * Drivaxlar från Golf G60 * Spindlar från Golf G60 * Bärarmar från Golf CL Bilder på kalaset finns, och kommer uppdateras regelbundet på: http://212.214.179.144/~berglund/ Alla kommentarer, åsikter och tips är högst välkomna! Det finns inget som inte går att göra bättre |
||||||
Häftigt! Vad blir det för grejor i övrigt?
Dämpare, motortrim osv? Finns det någon viktuppskattning, en scirocco ser ut som en lättviktare orginal så jag kan tänka mig att de blir ett lätt bygge? Alltid kul att se en bild på ett vr6 block utan topp också. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Ett av de fräckaste byggen jag sett!
Mkt fina delar oxå! Får du sedan på väghållningsprylar och en bra teoretisk utgångspunkt som matchar så kommer du ha en mycket intressant körmaskin! Lycka till! |
||||||
Bärarmar från Golf II CL.....? Ser exakt ut som mina mkIV bärarmar!! Kul att man har beprövade saker..... KANON kul projekt!!!! _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Fruktansvärt tufft bygge. Plötsligt ser jag en anledning att börja svetsa i min flickväns gamla ruttna Scirocco GTI -78.
Vad har du för tidsplan? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Bilen kommer att registreras med en någorlunda orginal motor..
Styrsystemet och givetvis avgassystemet kommer vara annorlunda. Sedan om allt går väl genom omtypning etc så finns det resurser att få ut "lite" mer effekt.. Mer säger ja inte så länge Ja har inte räknat såå noga på vikten men uppskattar att den kommer hamna runt 900kg och då är det ingen extremlättning plus att nya motorn väger mer än den gamla, dock på ett något mer fördelaktigt ställe. När det kommer så långt byggmässigt och ekonomiskt så att dämpare ska dit så blir det custombyggda sellholms... Fjäderbenen ibak kommer bli ganska korta då ja gärna hade sett de nya fjädertornen ytterligare lite högre upp. Men det hade inte sett bra ut för rutan. Framvagnen blir tämligen orginal förutom bromsarna och en kortare styrväxel. Och så dämpare och bussningssats då... Det som känns som den största utmaningen just nu är att handskas med bumpstear bak... Dels har ja lite frammåtlutad caster, återigen på grund av tvungen fjädertornsplacering. Och dels gäller det juh att få "styrstaget" att sitta perfekt uppmätt. Blir nog till att ta till experthjälp där. Bärarmarna samt motorbalken som sitter monterad på de tidiga bilderna kommer från en skrotad golf cl som står hemma.. Den nya balken som sitter på de senare bilderna har min Corrado fått plikta för att bygget inte skulle bli stående i jakten på en annan. Premiären e planerad först till sommaren 2005... Dels pluggar ja på vinterhalvåret och det blir inte myckt gjort när man bara åker hem nån helg ibland. och dels har ja inte pengar till de stora dyrgriparna som dämpare och så förren Corradon är såld, efter nästa sommar. Kul att det uppskattas! Förhoppningarna är juh att den ska gatreggas men går det inte så kommer den ändå finnas att beskåda på kinnekulle så fort tillfället ges. |
||||||
Hej!
Mycket intressant bygge måste jag säga! Kan du berätta lite om bromsarna som var på bilderna? Är det ett färdigt kit du köpt eller ngt hemmbyggt? Jag håller på att uppgradera bromsarna till min Golf G60 och undersöker vad det finns för möjligheter till flerkolvsok. _________________ Johan Carlsson Golf G60 |
||||||
Johan!
De här bromsarna passar som handen i hansken på din bil.. Det är nämligen samma spindlar på Seat Ibiza Cupra R -99 som de kommer ifrån. Alla delar kommer därifrån utom 4 av bultarna som ja använder G60 orginal.. De kostar nämligen 17kr styck till skillnad mot 300kr styck som Seat modellen kostar. Och enda skillnaden är att G60 är 4mm längre så vitt jag vet. Här följer artikelnumren på sakerna du behöver och priset är juh faktiskt riktigt trevligt! Bara att gå till närmaste SeatÅF och förhandla fram ett bra pris på hela paketet! 6KL 615 123 = Vänster OK 1338 + moms = 1672 6KL 615 124 = Höger OK 1338 + moms = 1672 6KL 615 421 = adapter 235 + moms = 293 (x2) 6KL 615 301 = skiva 940 + moms = 1175 (x2) 6KL 615 141 = bult 106 + moms = 138 (x4) Summa 5450 + moms = 6830 Sedan tillkommer bulten från G60 som ja antar att du redan har.. Annars är det N 907 085 02 (4st) |
||||||
Skulle vilja tillägga en sak angående bultarna.. Det visade sig vid montering att G60n's bultar var liiiite för långa samt att skallen är på gränsen till för stor för att en normal hylsa ska gå på. Antar att de som är tänkta för Seaten är Insex. Detta gör inte att de är obrukbara men för att tjäna den där tusenlappen får man vara beredd att ta av en mm eller två i smärjeln. Och angående bultskallen så gick det problemfritt för mig med en tändstifthylsa istället för standard hylsa. Hemsidan uppdateras i vanlig ordning efter varannan veckas garagehelg |
||||||
Blir lika imponerad var gång jag kikar på projektets framsteg! Inser även varje gång hur ruskigt centralt placerad i handen min tumme är relativt din...
Jag håller fortfarande på med "den gröna". Ska dock försöka ge dig en match på kullen när "den röda" är klar! Hoppas att det ordnade sig med drivaxeln på golfen! |
||||||
Vet du vilka diametrar som kolvarna har på dessa ok? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Det löser sig med axeln, dock tyvärr inte förren till helgen då jag får skruva loss den själv från den gamla röda golfen. och angående kullen så har du redan bevisat att du kan åka riktigt fort även med en mindre modifierad bil så jag tror nog du kommer ha mig i backspegln ändå
Min fältmässiga mätning visade 35mm på alla 4 kolvarna men sen hörde jag av någon att det ska vara olika diametrar på varje kolvpar. Ska bekräfta detta när ja kommer hem och uppdaterar då... |
||||||
Våra race- och banåkarbilar VW Scirocco RSi -75 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (26767 totalt) |