Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Skära mönster i R-däck
1 besök senaste veckan (13334 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Skära mönster i R-däck

Som komplement till mina slicks p.ga regn incidenten i helgen så inser jag behovet av R(egn)däck som komplement.. jag har ett par 7x15" fälgar för behovet jag funderar på Kumho Ecsta V70A pga dom ligger ca 1000:- lägre/st än andra Rdäck
Fast om man visuellt avsynar däcket så skriker det "jag har inga bra blöt egenskaper!!"

Gatdäck vill jag inte ha som alternativ (helst) då det under upptorkande förhållande kommer bli samma resultat som det alltid blir med gatdäck, ett enormt slitage..

Men skulle man inte kunna köpa Ecsta v70a och helt "enkelt" skära upp bättre avrinningskanaler än orginalutförandet?

Ska se om jag kan bygga om en däckskärare också

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Upp!!

Jag har tittat lite närmare på detta däck.
Precis som du säger så är priset attraktivt. Enligt vad jag har förstått även egenskaperna.
Vad händer om man skär upp mönstret så det slipper undan lite mer vatten än vad det troligen gör när det ser ut om det gör i standardutförande? Blir det totalt förändrade egenskaper?

På blött underlag borde det underlätta men på torr och fin asfalt..?

Jag blir helt av alla däck som finns.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



eric

tjenna gott nytt år

jag kör på Kumho ecsta V700

det har ett GRYMT våtgrepp - klart bättre jämfört med torrgreppet

.K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Dom flesta R-däck brukar faktiskt ha ganska bra våtgrepp bara man får upp tempen, hur det är med stående vatten behöver jag nog inte nämna thumbs down .

Angående mönsterskärning så tappar du inte så mycket i egenskaper om du bara använder det när det är blött. Som alltid med mycket mönster så får du mer rörelse i gummit som lätt kan överhetta däcket när det är torrt, men får lättare upp temp när det är blött = bättre grepp.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det verkar ju onekligen trovärdigt det du säger Niklas.

Jag har ju inte tänkt att använda däcket som ett "åka med när det är vått däck" utan som ett r-däck på banträffar, som ju alltid är soliga med torr och fin asfalt..

Jag var mest nyfiken på vad som igentligen händer.
Just att det troligen kommer att röra sig mer med ett friare mönster borde höja tempen.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Man behöver ju inte skära så det ser ut som ett std. däck, dock så tror jag att en bra avrinningskanal för vattnet ska sträcka sig från mitten på däcket ända ut i perferin, dom flesta R-däck har mönstret avbrutet någon cm innan perferin här tycker jag det känns som att i en av. vattenmassa så kommer mönstret att fyllas med vatten varvid vi förlorar greppet då däcket ist. för att klara av att pressa undan vattnet vandrar upp på vattenytan?

Så min idé var inte att skära helt nya "spår" utan bara förlänga befintliga ända ut i perferin..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eric Josefsson skrev:
Man behöver ju inte skära så det ser ut som ett std. däck, dock så tror jag att en bra avrinningskanal för vattnet ska sträcka sig från mitten på däcket ända ut i perferin, dom flesta R-däck har mönstret avbrutet någon cm innan perferin här tycker jag det känns som att i en av. vattenmassa så kommer mönstret att fyllas med vatten varvid vi förlorar greppet då däcket ist. för att klara av att pressa undan vattnet vandrar upp på vattenytan?

Så min idé var inte att skära helt nya "spår" utan bara förlänga befintliga ända ut i perferin..


Jag förstod hur du menade, kanske.

Typ så här kanske? (De röda stecken ska föreställa det som är skuret i efterhand)


Fast det kanske skulle räcka med att skära var annan eller var tredje skåra.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Eric Josefsson skrev:
vattenmassa så kommer mönstret att fyllas med vatten varvid vi förlorar greppet då däcket ist. för att klara av att pressa undan vattnet vandrar upp på vattenytan?



När det är torrt kör man på gummit när det är vått kör man på mönstret-djupet

vattnet ska inte pressas ut utan få plats under eller vad man ska kalla det.
sen slungas det ur däcket av centrifugalkraften.

Givetvis sprutar det omkring men det är mest för man klyver vattnet.

Jag hade breddat de långsgående spåren..

Mina regndäck har 4 el 5 raka spår tex.

Jag iof redan börjat fira men jag tror det makes sense =)

_________________
Daniel Steiner
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Vad använder man för verktyg om man ska skära i slicks eller dyl så att man får ett annat mönster?

Behöver göra regndäck av ett par slicks, har sett detta verktyg, men vet ej vad det heter, man hyvlar liksom ur spår i däcket, nån som vet vad detta redskap heter?

Tack så länge

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Re:

Mats Kinnby skrev:
Vad använder man för verktyg om man ska skära i slicks eller dyl så att man får ett annat mönster?

Behöver göra regndäck av ett par slicks, har sett detta verktyg, men vet ej vad det heter, man hyvlar liksom ur spår i däcket, nån som vet vad detta redskap heter?

Tack så länge


Kallas väl oftast för däckskärare, kolla denna tråd på sporthoj http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111044

Har inte letat själv då vi fick en av våran däck krängare.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Körde slalom med dessa däck idag, och var positivt överraskad över greppet, stabilitet och värmetåligheten!
thumbs up thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Re:

Svartlock skrev:
Eric Josefsson skrev:
vattenmassa så kommer mönstret att fyllas med vatten varvid vi förlorar greppet då däcket ist. för att klara av att pressa undan vattnet vandrar upp på vattenytan?



När det är torrt kör man på gummit när det är vått kör man på mönstret-djupet

vattnet ska inte pressas ut utan få plats under eller vad man ska kalla det.
sen slungas det ur däcket av centrifugalkraften.

Givetvis sprutar det omkring men det är mest för man klyver vattnet.

Jag hade breddat de långsgående spåren..

Mina regndäck har 4 el 5 raka spår tex.

Jag iof redan börjat fira men jag tror det makes sense =)


Precis så, tvärsnittsarean av mönstret, eller volymen det kan svälja är det enda som är viktigt för vattenplaning. "Snygga mönster" som "pumpar" vatten är marknadsföring...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895



Re:

Mats Kinnby skrev:
Vad använder man för verktyg om man ska skära i slicks eller dyl så att man får ett annat mönster?

Behöver göra regndäck av ett par slicks, har sett detta verktyg, men vet ej vad det heter, man hyvlar liksom ur spår i däcket, nån som vet vad detta redskap heter?

Tack så länge


Tyre Regroover enligt Demon Tweeks.


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

Cyberoid skrev:
Mats Kinnby skrev:
Vad använder man för verktyg om man ska skära i slicks eller dyl så att man får ett annat mönster?

Behöver göra regndäck av ett par slicks, har sett detta verktyg, men vet ej vad det heter, man hyvlar liksom ur spår i däcket, nån som vet vad detta redskap heter?

Tack så länge


Tyre Regroover enligt Demon Tweeks.

BILD]


Precis sån har jag.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 893



Toyo har ju ett regn R däck som heter Toyo Proxes RA1.
det kanske är ett prisvärt alternativ utan krångel?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
ric
Veddige
Här sen Mar 2008
Inlägg: 24



Hej ! Gammal tråd men...
Jag har en uppsättning Yokohama 032R som börjar bli slitna och undrar om man kan skära nytt mönster i dem ? (följa det gammla fast lite djupare)
Är det tillräckligt tjock slitbana ?
mvh Richard

_________________
Richard Ahlström
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

ric skrev:
Hej ! Gammal tråd men...
Jag har en uppsättning Yokohama 032R som börjar bli slitna och undrar om man kan skära nytt mönster i dem ? (följa det gammla fast lite djupare)
Är det tillräckligt tjock slitbana ?
mvh Richard


Nej.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328



Re:

ric skrev:
Är det tillräckligt tjock slitbana ?
Standardsvaret är nej.
Yoko 032 vill jag minnas har nån millimeter mellan mönstrets botten och corden (det är oftast en bit blankt runt de ställen corden tittar fram) men det finns Rdäck där det är lövtunnt mellan mönster och cord.

Nu finns det iofs däck med djupare längsgående mönster där man skulle kunna tänka sig att göra det grundare tvärgående mönstret djupare, men anledningen till att skära är vanligen för att rymma vatten (om du inte ska ha upp tempen fortare) och då är det bättre att bredda de längsgående istället som nämnts).

om mönsterskärningen är för att förlänga "livslängden", glöm det.

Edit: Korta svar går fortare att skriva

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
ric
Veddige
Här sen Mar 2008
Inlägg: 24



ok Tack!
Mja de va väl lite för att de ser väldigt slitna ut om någon annan än jag tittar på dem ( tex en i fin uniform).
Själv ser jag inga problem så länge det är torrt
Jag får väl köpa nytt när de är helt släta

mvh Richard

_________________
Richard Ahlström
Citera
RacerJo
Varberg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 64



Re:

ric skrev:
Hej ! Gammal tråd men...
Jag har en uppsättning Yokohama 032R som börjar bli slitna och undrar om man kan skära nytt mönster i dem ? (följa det gammla fast lite djupare)
Är det tillräckligt tjock slitbana ?
mvh Richard


Livar upp tråden igen, har ett par Toyo R888 som mönstret är på upphällningen, 2-3 mm kvar.
Finns det tillräkligt med gummi under mönstret för att skär ut några mm till?

Hälsningar Johnny

_________________
Johnny Karlsson
Opel Speedster N/A
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717



Re:

RacerJo skrev:
ric skrev:
Hej ! Gammal tråd men...
Jag har en uppsättning Yokohama 032R som börjar bli slitna och undrar om man kan skära nytt mönster i dem ? (följa det gammla fast lite djupare)
Är det tillräckligt tjock slitbana ?
mvh Richard


Livar upp tråden igen, har ett par Toyo R888 som mönstret är på upphällningen, 2-3 mm kvar.
Finns det tillräkligt med gummi under mönstret för att skär ut några mm till?

Hälsningar Johnny


nej

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Däck för banåka
Skära mönster i R-däck
1 besök senaste veckan (13334 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande