| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Skära mönster i R-däck
|
1 besök senaste veckan (13334 totalt) |
|
Skära mönster i R-däck
Som komplement till mina slicks p.ga regn incidenten i helgen så inser jag behovet av R(egn)däck som komplement.. jag har ett par 7x15" fälgar för behovet jag funderar på Kumho Ecsta V70A pga dom ligger ca 1000:- lägre/st än andra Rdäck Fast om man visuellt avsynar däcket så skriker det "jag har inga bra blöt egenskaper!!" Gatdäck vill jag inte ha som alternativ (helst) då det under upptorkande förhållande kommer bli samma resultat som det alltid blir med gatdäck, ett enormt slitage.. Men skulle man inte kunna köpa Ecsta v70a och helt "enkelt" skära upp bättre avrinningskanaler än orginalutförandet? Ska se om jag kan bygga om en däckskärare också
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Upp!!
Jag har tittat lite närmare på detta däck. Precis som du säger så är priset attraktivt. Enligt vad jag har förstått även egenskaperna. Vad händer om man skär upp mönstret så det slipper undan lite mer vatten än vad det troligen gör när det ser ut om det gör i standardutförande? Blir det totalt förändrade egenskaper? På blött underlag borde det underlätta men på torr och fin asfalt..? Jag blir helt av alla däck som finns.
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Dom flesta R-däck brukar faktiskt ha ganska bra våtgrepp bara man får upp tempen, hur det är med stående vatten behöver jag nog inte nämna
Angående mönsterskärning så tappar du inte så mycket i egenskaper om du bara använder det när det är blött. Som alltid med mycket mönster så får du mer rörelse i gummit som lätt kan överhetta däcket när det är torrt, men får lättare upp temp när det är blött = bättre grepp. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Det verkar ju onekligen trovärdigt det du säger Niklas.
Jag har ju inte tänkt att använda däcket som ett "åka med när det är vått däck" utan som ett r-däck på banträffar, som ju alltid är soliga med torr och fin asfalt..
Jag var mest nyfiken på vad som igentligen händer. Just att det troligen kommer att röra sig mer med ett friare mönster borde höja tempen. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Man behöver ju inte skära så det ser ut som ett std. däck, dock så tror jag att en bra avrinningskanal för vattnet ska sträcka sig från mitten på däcket ända ut i perferin, dom flesta R-däck har mönstret avbrutet någon cm innan perferin här tycker jag det känns som att i en av. vattenmassa så kommer mönstret att fyllas med vatten varvid vi förlorar greppet då däcket ist. för att klara av att pressa undan vattnet vandrar upp på vattenytan?
Så min idé var inte att skära helt nya "spår" utan bara förlänga befintliga ända ut i perferin..
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jag förstod hur du menade, kanske.
Typ så här kanske? (De röda stecken ska föreställa det som är skuret i efterhand)
Fast det kanske skulle räcka med att skära var annan eller var tredje skåra. _________________ /Anton Lillsund |
||||
När det är torrt kör man på gummit när det är vått kör man på mönstret-djupet vattnet ska inte pressas ut utan få plats under eller vad man ska kalla det. sen slungas det ur däcket av centrifugalkraften. Givetvis sprutar det omkring men det är mest för man klyver vattnet. Jag hade breddat de långsgående spåren.. Mina regndäck har 4 el 5 raka spår tex. Jag iof redan börjat fira men jag tror det makes sense =) _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Vad använder man för verktyg om man ska skära i slicks eller dyl så att man får ett annat mönster?
Behöver göra regndäck av ett par slicks, har sett detta verktyg, men vet ej vad det heter, man hyvlar liksom ur spår i däcket, nån som vet vad detta redskap heter? Tack så länge _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||
|
Re:
Kallas väl oftast för däckskärare, kolla denna tråd på sporthoj http://www.sporthoj.com/forum/showth Har inte letat själv då vi fick en av våran däck krängare. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Precis så, tvärsnittsarean av mönstret, eller volymen det kan svälja är det enda som är viktigt för vattenplaning. "Snygga mönster" som "pumpar" vatten är marknadsföring... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Tyre Regroover enligt Demon Tweeks.
_________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
|
Re:
Precis sån har jag. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Hej ! Gammal tråd men...
Jag har en uppsättning Yokohama 032R som börjar bli slitna och undrar om man kan skära nytt mönster i dem ? (följa det gammla fast lite djupare) Är det tillräckligt tjock slitbana ? mvh Richard _________________ Richard Ahlström |
||||
|
Re:
Nej. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Re:
Yoko 032 vill jag minnas har nån millimeter mellan mönstrets botten och corden (det är oftast en bit blankt runt de ställen corden tittar fram) men det finns Rdäck där det är lövtunnt mellan mönster och cord. Nu finns det iofs däck med djupare längsgående mönster där man skulle kunna tänka sig att göra det grundare tvärgående mönstret djupare, men anledningen till att skära är vanligen för att rymma vatten (om du inte ska ha upp tempen fortare) och då är det bättre att bredda de längsgående istället som nämnts). om mönsterskärningen är för att förlänga "livslängden", glöm det. Edit: Korta svar går fortare att skriva
|
||||
|
ok Tack!
Mja de va väl lite för att de ser väldigt slitna ut om någon annan än jag tittar på dem ( tex en i fin uniform). Själv ser jag inga problem så länge det är torrt Jag får väl köpa nytt när de är helt släta
mvh Richard _________________ Richard Ahlström |
||||
|
Re:
Livar upp tråden igen, har ett par Toyo R888 som mönstret är på upphällningen, 2-3 mm kvar. Finns det tillräkligt med gummi under mönstret för att skär ut några mm till? Hälsningar Johnny _________________ Johnny Karlsson Opel Speedster N/A |
||||
|
Re:
nej _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||
![]() |
Däck för banåka
Skära mönster i R-däck
|
1 besök senaste veckan (13334 totalt) |