Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Video: Audi R8 slår i väggen på bana
1989 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag gillar egentligen inte krashvideos, men ibland kan de fylla ett syfte.
och nu har han ju valt att lägga ut den själv så...

Som ex. när en mittmotorbil går av. Är sugen på en sån nån gång i livet (Cayman, R8, Gallardo etc.) och har sedan jag provkörde en Renault Clio V6 alltid undrat vad som händer där över gränsen.

http://www.youtube.com/watch?v=gQLM-K9TwWM

Nu får man ju tyvärr inte reda på hur man ska göra för att reda upp en sån här situation, förutom att inte köra så fort.
Finns det fler filmer som är mer "berättande" för mittmotorbilar?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Hade han verkligen rett ut det där även med en annan bil? om man jämför med bilen framför så verkar den sakta ner betydligt inför krönet medans råttan kör på.

Rattutslag över krön samtidigt som man ska byta riktning gillar inte ens min understyrda 406a.

Fråga som jag är nyfiken på är om han kört banan förut eller om han bara såg sin chans att ta in på bilen framför.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20112



Man kan ju träna lite innan man prövar hur djupa märken man kan göra i betongmurar:
http://forums.speedventures.com/events/rmclinic.aspx
Undrar om det inte skulle finnas marknad för nåt liknande i Sverige med tanke på antalet mittmotor/svansmotor vagnar som samlas vid en del banevent.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 504



Hur man reder ut det vette katten? det släpper ju ganska direkt. Men han kommer ju alldeles för fort över krönet i höger svängen. Vem hade inte åkta av där i den farten. Vipern verkar ju ha koll på topografin och tar det lite lugnare. Det är lätt att låta sig bli övermodig när man tror att greppet är oändligt.

Slut på moralkakan

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10551



John Kjellsson skrev:
Hur man reder ut det vette katten? det släpper ju ganska direkt. Men han kommer ju alldeles för fort över krönet i höger svängen. Vem hade inte åkta av där i den farten. Vipern verkar ju ha koll på topografin och tar det lite lugnare. Det är lätt att låta sig bli övermodig när man tror att greppet är oändligt.

Slut på moralkakan


Enda sättet att undvika en omedelbar smäll hade nog varit att fortsätta rakt fram och skita i att banan svänger.

_________________
Anders Hansson
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



sweanders skrev:
John Kjellsson skrev:
Hur man reder ut det vette katten? det släpper ju ganska direkt. Men han kommer ju alldeles för fort över krönet i höger svängen. Vem hade inte åkta av där i den farten. Vipern verkar ju ha koll på topografin och tar det lite lugnare. Det är lätt att låta sig bli övermodig när man tror att greppet är oändligt.

Slut på moralkakan


Enda sättet att undvika en omedelbar smäll hade nog varit att fortsätta rakt fram och skita i att banan svänger.


Håller med. Frågan är bara om man inte försökt endå om man inte tänkt tanken på på hur topografin ser ut där innan man kör fullt.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10551



C skrev:
sweanders skrev:
John Kjellsson skrev:
Hur man reder ut det vette katten? det släpper ju ganska direkt. Men han kommer ju alldeles för fort över krönet i höger svängen. Vem hade inte åkta av där i den farten. Vipern verkar ju ha koll på topografin och tar det lite lugnare. Det är lätt att låta sig bli övermodig när man tror att greppet är oändligt.

Slut på moralkakan


Enda sättet att undvika en omedelbar smäll hade nog varit att fortsätta rakt fram och skita i att banan svänger.


Håller med. Frågan är bara om man inte försökt endå om man inte tänkt tanken på på hur topografin ser ut där innan man kör fullt.

mvh C


Jo, klart man hade försökt, speciellt om man kom ifrån en bil där samma hastighet ger en annan trygghetskänsla. Alternativt att bilen man är van vid inte kommer upp i samma hastighet.

_________________
Anders Hansson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



hmm.. jag vet inte.. men hade bilen understyrt så hade han väll tagit vipern i sidan.. verkar bara vara bra mycket för hög fart iaf.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Borde iaf minskat på styrutslaget just över krönet.. Svänga när bilen lättar sådär samtidigt som han bromsar hårt är nog ett bra sätt att få de flesta bilar ut balans.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Den blir loose långt innan sladden kommer okänslig rumpa?
Hursomhelst tycker synd om grabben

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Tror han tryckt in ESP knappen lite för tidigt

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Bilder o videos
Video: Audi R8 slår i väggen på bana
1989 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande