Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 33334 besök totalt |
Rikard, du låg ju bakom vid några tillfällen (innan du körde förbi
![]() ![]() Staffan, har kört ca 8 banmöten med denna setup. Kan tänka mig att öka på camber något då den sliter lite mer på ytterkanterna av däcken. Kommer att justera detta nästa gång jag gör en hjulinställning av andra orsaker. Hur mycket hjälper krängningshämmarna till att styva upp bilen vid kurvtagning? _________________ Patrik Selestam Porsche 993 C2 1994 (igen) ex-996 C4S 2003 ex-993 C2 1994 ex-964 RS 1992 ex-964 TURBO 1991 ex-911 SC 1978 |
||
Frågor att ställa sig är, vilka däck använder du, vilket däckstryck fram och bak varmt, vilken camber har du fram och bak. Bilen ser ju inte mjuk ut och inte heller verkar den i denna kurva kränga över på vare sig fram eler bak. Däremot ser det ut som om den kavlar väl mycket på däckens utsida.
/Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Jag kommer ihåg att du, liksom de flesta andra, inte utnyttjade hela banbredden i högersvängen efter Molins knäpp. Om man gör detta och går ända ut mot bankanten (vänsterkanten) och följer den så får man en hyfsad raksträcka och kommer upp i hög fart innan man går in i den svepande vänstern inför TV-krönet. Bilen såg ut att ligga fint på banan ![]() Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Har nu varit och kört på Gotland Ring i tre underbara dagar
![]() ![]() ![]() Efter att i tre år ha kört med orginalbelägg (Textar) bytte jag till Gula Pagid innan avfärd till Gotland. Pagid har nyligen släppt detta belägg. Så här skriver Pagid själva: "RS 29 Yellow New endurance compound. This compound combines the outstanding wear rate of the RS19 with a slightly higher coefficient of friction" Själv kan jag konstatera att dessa Pagid R29 varit helt fantastiska ![]() Inga problem med varken fading eller värme som tidigare varit ett av mina problem efter att jag började köra på R-däck. Men den stora skillnaden var bettet och den konsekventa bromsförmågan oavsett om jag var ute i 5 eller 25 minuter. Hoppas nu bara att de håller länge så att det saftiga priset kan motiveras. I övrigt har jag sedan sist bytt till 993 RS motorfästen samt till 993 RS växelspak. De hårdare motorfästena gör att motorn rör sig mindre vid kurvtagning, acceleration och inbromsningar. Detta ger en mer lättkontrollerad och lättväxlad bil vid bankörning. Den nya växelspaken är högre och sitter närmare föraren samt har kortare slag. Detta påverkar nog inte bantiderna men det känns mer rejs ![]() Med på Gotlandstrippen var Christian (gul 993), Anders (röd 993) samt Håkan (BMW Z3 M Coupe). Ett härligt gäng och många "expertutlåtanden" samt skratt har fyllt dessa fantastiska dagar. Tack skall ni ha! Bifoga några Gotlandsbilder på våra 993or ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Patrik Selestam Porsche 993 C2 1994 (igen) ex-996 C4S 2003 ex-993 C2 1994 ex-964 RS 1992 ex-964 TURBO 1991 ex-911 SC 1978 |
||
Magnus,
Att byta motorfästena var mycket enkelt. Bara hissa upp bilen ibak, avlasta motorfästena med en garagedomkraft under motorn, skruva loss ett motorfäste itaget med en stor och tre mindre bultar och ta bort! Din, redan preppade 993a, bil skulle nog bli ännu roligare med RS motorfästen! På Gotland får man massor med körtid på en rolig och utmanande bana ![]() En förmiddag hade vi regn och då fick man möjlighet att helt ostörd (ensam på hela banan) utforska bilens beteende på gränsen fast i lägre fart ![]() ![]() ![]() _________________ Patrik Selestam Porsche 993 C2 1994 (igen) ex-996 C4S 2003 ex-993 C2 1994 ex-964 RS 1992 ex-964 TURBO 1991 ex-911 SC 1978 |
||
Jag svängde förbi och såg er köra ett par varv på torsdagen (?) då ni fick någon timmes extraöppet, det såg grymt kul ut och banan var klart över förväntan! Jag ångrade bittert att jag inte hade med porschen på semestern..
Synd att jag inte hade mer tid - det hade vart kul att gå fram o tjöta o titta till bilarna lite mer! |
||
Jim,
Det stämmer att vi fick lov att vara kvar på banan någon timme extra på torsdagen. Synd att du inte hade varken Porschen eller lite mer tid. Kanke nästa gång ![]() _________________ Patrik Selestam Porsche 993 C2 1994 (igen) ex-996 C4S 2003 ex-993 C2 1994 ex-964 RS 1992 ex-964 TURBO 1991 ex-911 SC 1978 |
||
Härliga bilder Patrik
![]() ![]() En liten hjulinställning och nya framdäck så är jag fit for fight igen ![]() |
||
|
||
Re:
RS-fästena ska du definitivt byta till om du inte gjort. Lätt att byta, inte så dyrt och ger en tajtare bakvagn och du skonar växellådan då den inte rör sig så mycket under växlingar. dina befintliga, hydrauliska, motorfästen saggar dessutom successivt tills de helt kollapsar (ungefär som en stötdämpare). Tar du ur dom och ruskar på dom och hör vätska så är de paj. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||
patrik, vad kör du med för fjädrar? Tycker inte heller att bilens er mjukl ut på dina bilder och din känsla är det viktigaste, och är den bra så ska du vara nöjd. En inte ovanlig väg att gå om man vill ha ett snäpp hårdare är att ta fjädrarna till turbon som är gjorda för en tyngre bil.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 33334 besök totalt |