Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 -94
<<   1, 2, 3, 4   >>
33334 besök totalt
Patrik S
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 120


Trådstartare
Rikard, du låg ju bakom vid några tillfällen (innan du körde förbi ). Tänkte du något på hur tomten i 993án körde ( ) eller hur bilen låg på banan?

Staffan, har kört ca 8 banmöten med denna setup.

Kan tänka mig att öka på camber något då den sliter lite mer på ytterkanterna av däcken. Kommer att justera detta nästa gång jag gör en hjulinställning av andra orsaker.

Hur mycket hjälper krängningshämmarna till att styva upp bilen vid kurvtagning?

_________________
Patrik Selestam
Porsche
993 C2 1994 (igen)
ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Frågor att ställa sig är, vilka däck använder du, vilket däckstryck fram och bak varmt, vilken camber har du fram och bak. Bilen ser ju inte mjuk ut och inte heller verkar den i denna kurva kränga över på vare sig fram eler bak. Däremot ser det ut som om den kavlar väl mycket på däckens utsida.

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Patrik S skrev:
Rikard, du låg ju bakom vid några tillfällen (innan du körde förbi ). Tänkte du något på hur tomten i 993án körde ( ) eller hur bilen låg på banan?


Jag kommer ihåg att du, liksom de flesta andra, inte utnyttjade hela banbredden i högersvängen efter Molins knäpp. Om man gör detta och går ända ut mot bankanten (vänsterkanten) och följer den så får man en hyfsad raksträcka och kommer upp i hög fart innan man går in i den svepande vänstern inför TV-krönet.

Bilen såg ut att ligga fint på banan


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Patrik S
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 120


Trådstartare
Har nu varit och kört på Gotland Ring i tre underbara dagar

Efter att i tre år ha kört med orginalbelägg (Textar) bytte jag till Gula Pagid innan avfärd till Gotland. Pagid har nyligen släppt detta belägg. Så här skriver Pagid själva:
"RS 29 Yellow
New endurance compound. This compound combines the outstanding wear rate of the RS19 with a slightly higher coefficient of friction"

Själv kan jag konstatera att dessa Pagid R29 varit helt fantastiska thumbs up
Inga problem med varken fading eller värme som tidigare varit ett av mina problem efter att jag började köra på R-däck. Men den stora skillnaden var bettet och den konsekventa bromsförmågan oavsett om jag var ute i 5 eller 25 minuter.
Hoppas nu bara att de håller länge så att det saftiga priset kan motiveras.

I övrigt har jag sedan sist bytt till 993 RS motorfästen samt till 993 RS växelspak.
De hårdare motorfästena gör att motorn rör sig mindre vid kurvtagning, acceleration och inbromsningar. Detta ger en mer lättkontrollerad och lättväxlad bil vid bankörning.
Den nya växelspaken är högre och sitter närmare föraren samt har kortare slag. Detta påverkar nog inte bantiderna men det känns mer rejs

Med på Gotlandstrippen var Christian (gul 993), Anders (röd 993) samt Håkan (BMW Z3 M Coupe). Ett härligt gäng och många "expertutlåtanden" samt skratt har fyllt dessa fantastiska dagar. Tack skall ni ha!

Bifoga några Gotlandsbilder på våra 993or










_________________
Patrik Selestam
Porsche
993 C2 1994 (igen)
ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Gotland ser verkligen härligt ut

Var det mycket meck för att byta till 993 RS motorfästen och är det värt att uppdatera?

Magnus

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Man blir ju riktigt sugen på en 993;a när man ser dom där bilderna !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Patrik S
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 120


Trådstartare
Magnus,
Att byta motorfästena var mycket enkelt. Bara hissa upp bilen ibak, avlasta motorfästena med en garagedomkraft under motorn, skruva loss ett motorfäste itaget med en stor och tre mindre bultar och ta bort! Din, redan preppade 993a, bil skulle nog bli ännu roligare med RS motorfästen!

På Gotland får man massor med körtid på en rolig och utmanande bana thumbs up
En förmiddag hade vi regn och då fick man möjlighet att helt ostörd (ensam på hela banan) utforska bilens beteende på gränsen fast i lägre fart

_________________
Patrik Selestam
Porsche
993 C2 1994 (igen)
ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Jag svängde förbi och såg er köra ett par varv på torsdagen (?) då ni fick någon timmes extraöppet, det såg grymt kul ut och banan var klart över förväntan! Jag ångrade bittert att jag inte hade med porschen på semestern..

Synd att jag inte hade mer tid - det hade vart kul att gå fram o tjöta o titta till bilarna lite mer!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Patrik S
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 120


Trådstartare
Jim,
Det stämmer att vi fick lov att vara kvar på banan någon timme extra på torsdagen.
Synd att du inte hade varken Porschen eller lite mer tid. Kanke nästa gång thumbs up

_________________
Patrik Selestam
Porsche
993 C2 1994 (igen)
ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



Härliga bilder Patrik thumbs up thumbs up

En liten hjulinställning och nya framdäck så är jag fit for fight igen

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312



Vackra bilder.
Men fattas det inte en blå

_________________
Thord Johnsson
Citera
Patrik S
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 120


Trådstartare
Thord,
Min är faktiskt blå
Dock saknades en 993 i din blåa färg

_________________
Patrik Selestam
Porsche
993 C2 1994 (igen)
ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Härliga bilder Patrik!
Måste åka den här banan....

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Patrik S
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 120


Trådstartare
Dekaltrimma 993án?

Vad tycker ni om dessa alternativ?
Återkom gärna med feedback


_________________
Patrik Selestam
Porsche
993 C2 1994 (igen)
ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



orange thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1264



Re:

Stacken skrev:
orange thumbs up .

+1

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



Eftersom jag inte vågar själv-ta orange! Snälla!

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4603



Silver

_________________
Jens Lanvin
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Jag håller också på orange eller varför inte Grön

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



Re:

Magnus Svensson skrev:
Gotland ser verkligen härligt ut

Var det mycket meck för att byta till 993 RS motorfästen och är det värt att uppdatera?

Magnus


RS-fästena ska du definitivt byta till om du inte gjort. Lätt att byta, inte så dyrt och ger en tajtare bakvagn och du skonar växellådan då den inte rör sig så mycket under växlingar. dina befintliga, hydrauliska, motorfästen saggar dessutom successivt tills de helt kollapsar (ungefär som en stötdämpare). Tar du ur dom och ruskar på dom och hör vätska så är de paj.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



patrik, vad kör du med för fjädrar? Tycker inte heller att bilens er mjukl ut på dina bilder och din känsla är det viktigaste, och är den bra så ska du vara nöjd. En inte ovanlig väg att gå om man vill ha ett snäpp hårdare är att ta fjädrarna till turbon som är gjorda för en tyngre bil.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 -94
<<   1, 2, 3, 4   >>
33334 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande