| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bredbandslambda - svårt?
|
5542 besök totalt |
|
Bredbandslambda - svårt?
Hur funkar en bredbandslambda? Är det lätt att hantera för en som darrar som ett asplöv så fort han får syn på en digital display? Har funderingar på att handla en bredbandslambda från VEMS |
||||
|
Re: Bredbandslambda - svårt?
Menar du på molekylnivå hur lambdasonden fungerar eller i det stora hela? I det stora hela montera givaren i grenrör/främre rör eller före katalysator. Koppla sladdarna till instrumentet och +12v. Läs av värdena... _________________ Roland Johansson |
||||
|
Bara lambdamätare gör ingen glad. Den är i stort sett oanvändbar för seriös mappning bortsett från att kolla att bilen inte går snålt. Du behöver loggning av åtminstone MAP, AFR och varvtal för någorlunda seriös försök till mappning.
Att mappa genom att titta på flimrande display är bra sätt att köra ihjäl sig. Nu vet jag inte vad just denna kit innehåller men jag har en Innovative LM1 + LMA3 och den loggar sex kanaler. Hade först LM1 men den var som sagt obrukbar utan info om varvtal och last. Det är först när man kan logga minst tre ovanstående parametrar som man kan behandla data statistiskt och korrigera sprutet på ett koherent och systematiskt sätt. Gärna TPS och EGT också. Har man MAP, RPM, AFR, TPS och EGT, ett någorlunda användarvänligt sprut och en bit rak väg kan man faktiskt komma rätt långt på egen hand. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Jag funderar också på att köpa en bredbandslambda. Inte för att jag har något akut behov av den, utan mera en nyfikenhet om vad som pågår där inne i motorn.
Någon som vet om det finns något samband mellan lambda och Co-halt? Jag tänkte att om man har en lambdamätare så skulle man kunna använda den för att ställa Co-halten inför besiktning. _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||||
|
Co-halten kan du ställa med örat, om det är 911an du menar.
Man trycker och/eller drar i luftmängds mätararmen försiktigt på tomgång och hör om varvtalet går upp eller ned. Då brukar man hamna runt 3%, dvs då motorn går som bäst. Jag har själv köpt en bredbandslambda i byggsats, http://www.14point7.com/JAW/JAW.htm, _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Det är en bit kvar innan det är dags för 911-an. Än så länge gäller det mest allmän nyfikenhet.
ok, vet du vad förhållandet är mellan lambda-värde och Co-halt? _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||||
|
Re:
Tomgångs Co-skruven på K-Jetronic har väldigt lite påverkan på hur motorn går vid last. Dvs. man kan inte få motorn att gå "som bäst" genom att skruva på tomgångs-Co. Det är mestadels användbart för att få den igenom besiktningen.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Svarar på min egen fråga med en tabell som jag hittade på nätet: http://www.mgexperience.net/article/ _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bredbandslambda - svårt?
|
5542 besök totalt |