Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 25503 besök totalt |
Har under helgen gått och sugit på ytterligare en idé att förverkliga på rallycaddyn. Måste ju fixa topplagringen till fjäderbenen fram...och det som vuxit fram är att det vore gulligt att kunna justera camber. Obsalut nödvändigt på en bruksbil.
![]() Hursomhelst bultade jag isär ena fjäderbenet, kapade lite och började måtta. Bänkade mig vid fräsen och efter en stund såg det ut såhär. Under jobbets gång kom jag på att ett flertal saker kunde göras bättre, så nya versioner ska fräsas imorgon. Kommer behöva nån typ av uniball också, tror jag. ![]() ![]() _________________ John Edvardsson |
||||
|
||||
Re:
Jag är singel, inga barn, ingen TV och lägenheten är byggd -00 eller nåt sånt. Inget annat att lägga tiden på! Att jag dessutom är rastlös som en ekorre på redbull gör inte saken bättre. ![]() ![]() Å andra sidan går det i perioder. Tyvärr har jag lyckats ha en garage-period nu när det varit fint väder i landet...tänk om man kunde flexa lite och ha lust att vara i garaget när det är dåligt väder istället. ![]() _________________ John Edvardsson |
||||
Re:
Samma här hörru... Men iofs så jobbar jag varenda j*vla dag... |
||||
Dåså. Version 1 led av vissa barnsjukdommar
![]() ![]() Fräste ut spår modell inte-lika-stora. ![]() Insåg att det blir endel rörelser där, så ett lager eller en uniball skulle vara önskvärt. ![]() ![]() Hmm....gamla topplagret fungerade ju... ![]() KAPA! ![]() ![]() ![]() Skickade på en 4mm gummibussning och en bricka efter fotograferingen och sen funkade det utmärkt. Går att justera camber ganska duktigt. ![]() Nu ska jag bara kopiera receptet till andra sidan på bilen också. ![]() _________________ John Edvardsson |
||||
Haha vilket tokigt projekt. Skitkul idé verkligen. ...väntar med spänning på en fortsättning.
![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Idag gick något sönder. Ordentligt.
![]() Igår körde jag ordentligt hårt och testade gränser, och jag upptäckte bland annat när bromsarna fade'ar med orginalbeläggen. Idag gjorde jag en ordentlig hjulinställning och ställde toe h/v på 0 grader. Efter det blev det en ordentlig buskörning till och bilen var riktigt tight och trevlig. Sen... hände nåt. Vid en inbromsning (max attack) hörde jag ett ljud som hjärnan uppfattar som "jag vet inte vad det där var men det var garangerat inte bra". Kör försiktigt tillbaka till garaget och går ut och kikar. Noterar förvånat att bilen har toe out så det heter duga. Märker dessutom att bilen ser riktigt brutal ut..och noterar cambervinkel på 5-6 grader. "Spännande". Pallbockarna rycks fram och felsökning börjar. Tanken går inte helt osökt till fjäderben och spindlar eller i värsta fall länkarm. En halvtimme senare hade jag inte hittat felet. Börjar bli sent och förbereder för att åka hem. Tar bort pallbockarna och sänker ner bilen med domkraften och ser av en händelse lite förvriden metall. Vaaaaad är det där??! ![]() Hissar upp igen och granskar närmre. Jag har....bromsat sönder ramen. ![]() okej, det där lät kryptiskt, men ungefär så är det. Balken går fram till ifästningen av länkarmen, och där har den knäckts. På båda sidor, men störst inverkan på vänster sida. Hade inte kamera med mig, men har illustrerat på tidigare bild från projektet. Röda strecket är "brottkant" så att säga. Balken är inte helt och hållet av, men den är förvriden och knäckt. Tål knappast mycket belastning nu. Så...imorrn ska Caddyn in och riktas med slägga, vinkelslip och svets! ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ John Edvardsson |
||||
|
||||
Bygg ett stag att sätta mellan främre skruvana till länkarmarna så får du upp styvheten mellan sidorna lite också. Gammalt klassiskt VW mk1 fel att ramen flexar isär mellan länkarmsinfästningarna.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Bilder på ett hemmgjort stag finns på min hemsida bland bilderna på min gamla gröna golf etta.
www.manny.se |
||||
Tack för tipsen med staget! Gillar besiktningen sådant, eller bör man göra det "avmonterbart"?
Ratten står rakt. Toe out och camber, någon? För informationens skull lämnade bilen två oavbrutna svarta spår i 7 kilometer rakt genom Västerås. Med konstant däckskrik. Uppmärksamhet, nejnej. ![]() ![]() Rakt, som sagt. Dags att ta fram farbror anpassare och räta upp den här skiten. ![]() Efter att ha bultat bort spindelled och fjäderben kunde jag syna skadan lite närmre. Den som kikar noga kan se hela brottgränsen från vänster till 3cm från länkarmens infästning till höger. Tyvärr slutade inte skadan där, utan hade vridit sönder en del plåt på undersidan av bilen också. Fick dessvärre ingen bra bild på detta då jag bara tagit domkraften och lyft. Funderade lite. Svetstuben var nästan tom och billyften var upptagen. Insåg att jag var tvungen att förstärka tillfälligt för att kunna använda bilen åtminstone. Låta bli att provocera. ![]() Plockade en slumpvis utvald 2mm tjock plåtbit i högen och klippte till lagom form. Började svetsa och insåg först då att jag plockat en galvad plåt... doh. Kanske fanns en anledning att jag var sjukskriven för feber och huvudvärk? Fäste ganska dåligt i resten av bilen. Inget man gråter över, utan vrider på lite ner trådmatningen och eldar på mer. Inte speciellt snyggt, men det var det sista jag brydde mig om för tillfället. Tar en till bit 2mm galvat, bockar 90grader och svetsar på som förstärkning. Ungefär "nästan-klar-med-helsvetsningen" tog gasen helt slut och det roliga var över. ![]() Bilen går nu i alla fall att använda utan monumentalt däckslitage, och NEJ, jag tänker inte provocera för att kolla om det håller. =D Med fylld gastub och tvåpelarlyft ska vi nog få fason på det här liket. Någon som nämnde rost? ![]() _________________ John Edvardsson |
||||
Som information hur det har gått sedan senast, så har jag bytt garage i veckan som varit. Inte hunnit meka så mycket. Var en sväng ner till Linköping också (45 mil tor).. Och innan det var jag lite orolig hur det skulle hålla. Skönt att läsa permafrost's VW Golf GTI -83-tråd såhär i efterhand. NOT!
Jag "säkrade" framvagnen innan resan med att svetsa armeringsjärn mellan främre länkarmsfästningarna. Spände ihop med spännband till "ungefär-där-ska-de-sitta" och brände på med svetsen. Det höll! ![]() ![]() Prio1: Svetsa ihop framvagnen ORDENTLIGT. Prio2: Förstärk styrlederna ORDENTLIGT. Prio3: BUR! En Garret GT45'a är inhandlad. Tror att den blir lite stor för lilla dieselmotorn, heh. Friskt vågat hälften brunnit. Bara fegisar kör med wastegate. ![]() Edit: Måste föreviga det här citatet. Tack Stefan, klockren beskrivning! ![]()
_________________ John Edvardsson |
||||
Wastegate behövs inte på dieslar, laddtrycket stabiliserar sig kring 1.5-2.5 bar beroende på hur man dimensionerar aggregatet. Wastegate förekommer när man söker ett lägre boost threshold genom ett mindre avgashus, man wastegatar sedan avgaserna för att sänka avgasmottrycket. Som kuriosa så hammnar laddtrycket kring 4.5-5.5 bar utan wastegate på bensinmotorer. Hoppas att du får fart på surran! ![]() _________________ Peter Boström |
||||
|
||||
Nu var det länge sedan denna tråd uppdaterades... så nu var det dags.
Sedan "olyckan" med knäckt ram på Caddyn har det gått utför. Som det ser ut för tillfället kommer Caddyn gå i graven inom en månad. Med sorg i hjärtat letar jag efter en ersättare som slit-o-släng-brukis, och planerar slaktning och skrotning av Caddyn. ![]() På rak arm kan följande saker säljas: - 5vxl manuell låda, bra skick med bra synkringar. - Dieselrovan lär man inte få så många kronor för, men den har inte hunnit laddas sönder med turbo ännu, så den är i hyfsat skick. ![]() - Corrado G60 bromsar (ok + skivor 280mm), spindlar och fjäderben. _________________ John Edvardsson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 25503 besök totalt |