| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
3år gamla R-Däck, skräp eller inte skräp ?
|
1 besök senaste veckan (1711 totalt) |
|
Mina däck kommer snart passera stadiet blankslitna och övergå i något som jag inte vill uppleva. Med 1 banmöte kvar på säsongen och en stundande besiktning behöver jag en temporär lösning som kan ta mig fram till våren. Har blivit erbjuden att köpa en uppsättning R-däck. Problemet är att dom är tillverkade år 2000 och dom är inte oanvända, tror att vi ska utgår ifrån att dom började användas då (år 2000). 3år gamla R-däck, är det något som ska ligga på soptippen eller är det något som till rätt pris ska sitta på min bil på nästa banmöte ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Jepp, det ska vara PZeroC. Så länge det med största sannolikhet är bättre än gatdäck är jag mer än nöjd. Det jag inte skulle vilja göra är att köpa något som garanterat kommer att kännas som att köra på bakelit eller med stor sannolikhet spricker och går sönder i kurva 3. Vad tror ni ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
|
När jag körde på ACR nu senast hade jag två slicks som var från 1996 och det var faktiskt rätt så bra fäste i dom
, dom som var från 2000 var iofs klistrigare men då var dom i en mjukare gummiblandning.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
När r-däck/slicks har blivit lite gamla brukar det bli en hård yta som man får gnugga bort innan det börjar betta igen (brukar iofs bli så efter vinterförvaring också). Men när man har kört bort den så brukar dom vara nästan i klass med nya.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Tack igen, det blev hyfsat billigt så jag slog till.
Satan i gatan Kerstin, nu ska det bli åka av!! Nu ska jag bara hitta Stockholms billigaste däckbytare men det finns säkert tips på bra firmor i någon tråd. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
|
Jag fick ett tipps gällande äldre R-däck och det är att bara ha ca 1kg tryck i däcken och mjuka upp dom lite, sedan öka till normalt när det är dags att ladda. Vet ej om det gör någon skillnad men man kan ju alltid prova.
_________________ Johan Börjesson |
||||
Det bör nog undvikas, i alla fall om man har en Porsche och kör på P Zero C. De däcken får lätt sprickbildningar på insidan närmast fälgkanten med för lågt tryck. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Jag tror det var Pirelli Corsa som det blev rabalder om för några år sedan. _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
1 besök senaste veckan (1711 totalt) |