Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
3år gamla R-Däck, skräp eller inte skräp ?
1 besök senaste veckan (1711 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Mina däck kommer snart passera stadiet blankslitna och övergå i något som jag inte vill uppleva.

Med 1 banmöte kvar på säsongen och en stundande besiktning behöver jag en temporär lösning som kan ta mig fram till våren. Har blivit erbjuden att köpa en uppsättning R-däck. Problemet är att dom är tillverkade år 2000 och dom är inte oanvända, tror att vi ska utgår ifrån att dom började användas då (år 2000).

3år gamla R-däck, är det något som ska ligga på soptippen eller är det något som till rätt pris ska sitta på min bil på nästa banmöte ?

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Beror ju på hur mycket du värderar de sista tiondelarna på varvtiden... De lär ju vara betydligt bättre än gatdäck iaf? Vad för rdäck är det? PZeroC eller?

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Beror ju på hur mycket du värderar de sista tiondelarna på varvtiden... De lär ju vara betydligt bättre än gatdäck iaf? Vad för rdäck är det? PZeroC eller?

Jepp, det ska vara PZeroC.

Så länge det med största sannolikhet är bättre än gatdäck är jag mer än nöjd. Det jag inte skulle vilja göra är att köpa något som garanterat kommer att kännas som att köra på bakelit eller med stor sannolikhet spricker och går sönder i kurva 3. Vad tror ni ?

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

När jag körde på ACR nu senast hade jag två slicks som var från 1996 och det var faktiskt rätt så bra fäste i dom , dom som var från 2000 var iofs klistrigare men då var dom i en mjukare gummiblandning.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Se tll att få de BILLIGT bara....

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tack grabbar, nu vågar jag köpa, men som sagt BILLIGT är ett nyckelord här.

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

När r-däck/slicks har blivit lite gamla brukar det bli en hård yta som man får gnugga bort innan det börjar betta igen (brukar iofs bli så efter vinterförvaring också). Men när man har kört bort den så brukar dom vara nästan i klass med nya.

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tack igen, det blev hyfsat billigt så jag slog till.
Satan i gatan Kerstin, nu ska det bli åka av!!

Nu ska jag bara hitta Stockholms billigaste däckbytare men det finns säkert tips på bra firmor i någon tråd.

Citera
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003

Jag fick ett tipps gällande äldre R-däck och det är att bara ha ca 1kg tryck i däcken och mjuka upp dom lite, sedan öka till normalt när det är dags att ladda. Vet ej om det gör någon skillnad men man kan ju alltid prova.

Täby
Här sen Nov 2002

Dulliman skrev:
Jag fick ett tipps gällande äldre R-däck och det är att bara ha ca 1kg tryck i däcken och mjuka upp dom lite, sedan öka till normalt när det är dags att ladda. Vet ej om det gör någon skillnad men man kan ju alltid prova.

Det bör nog undvikas, i alla fall om man har en Porsche och kör på P Zero C. De däcken får lätt sprickbildningar på insidan närmast fälgkanten med för lågt tryck.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:
Dulliman skrev:

Det bör nog undvikas, i alla fall om man har en Porsche och kör på P Zero C. De däcken får lätt sprickbildningar på insidan närmast fälgkanten med för lågt tryck.

Jag tror det var Pirelli Corsa som det blev rabalder om för några år sedan.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har fått exakt samma sprickbildning på både mina Corsor och PZero C

1 besök senaste veckan (1711 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande