Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Porsche 996 fråga igen... (motorfamiljer)
1944 besök totalt
CaymanGT1
Uppsala
Här sen Maj 2008

Trådstartare

Bröt tydligen mot någon forumregel i min förra post ang GT3-blocket...
så vi provar igen;

med referens till mitt ban-projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47360

så undrar jag nu om det sk. GT3 "cup" blocket är kompatibelt med tex toppar från vanliga 996 carrera motorn
som jag förstått det har GT2/3 en egen motorfamilj med bla torrsump.

innebär det att inga bitar går att flytta mellan en GTx motor och den vanliga Carrera motorn?

- om det är någon som sitter med fina länkar om hur det hänger ihop i Porsches motorfamiljer, så emottages det gärna, och om det är något tekniskt fel på denna post - så PM'a gärna mig vad jag missar i regelverket - så jag kan bättra mig ! thumbs up

Målsryd
Här sen Sep 2004

996 gt2/3 är en helt egen familj i grunden baserad på tidigare luftkylda /torrsump
996/986(boxster) är en helt ny motor inte lik åvanstående

Uppsala
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Och 997

aha där ser man, men from 996 är även cylindrarna vattenkylda då.
och den familjen lever kvar i 997?

det innebär att en Carrera S 3.8 inte har ett skvatt gemensamt motormässigt men en GT3 3.8 mao .)

har man så tur (eller otur beroende på hur man ser det) - att en G50 låda från en 993 -
då passar rakt av på en GT2/3 motor (996) eftersom dom dom har gemensamma gener...?

Uppsala
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Mera frågor...

996/997 Turbo - delar alltså inte heller motor med GT2'an?

edit: adlibris.se - införskaffat lite litteratur i området, så nu blir det tyst i tråden

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Mera frågor...

CaymanGT1 skrev:
edit: adlibris.se - införskaffat lite litteratur i området, så nu blir det tyst i tråden
Nu när du fått igång en tråd med vettigt topic etc så kan du gärna mala på lite om motormodellerna vettja. Att efter en sökning hitta en tråd som bara hänvisar vidare till "finns i sjön" är lite tråkigt. Gärna lite fakta även om det absolut inte behöver motsvara en Wikipediaartikel.
Eller samla ihop det och skriv en Wikipediaartikel om det, kanske finns det fler än du som famlar i mörkret .

CaymanGT1
Uppsala
Här sen Maj 2008

Trådstartare
sant - jag kommer redovisa mina "findings" i denna tråd :-)

det jag vet hittils är att motorn i "996/997 Turbo", "GT3", "GT2" verkar härstamma från
GT1 motorn som i sin tur ärvde en hel del från sina luftkylda föräldrar.

Detsamma gäller vlxlådorna som är vidareutvecklade från G50 familjen.
- så det verkar som "top-of-the-line" drivlinan har ett helt eget genetiskt utvecklingspår.

så nu börjar forskningen om "vad passar med vad" .-)

Min gode kollega här på jobbet har just ställt av en trave litteratur i ämnet...
det här är det absolut bästa med ett nytt projekt !!!

Uppsala
Här sen Feb 2003

996 och 996 Turbo har olika motorer. 996 sugmotor/Boxter har våtsump med bafflar och är således inte samma block som i Turbo/GT2/GT3.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Hohum, vore inte detta en fråga att reda ut på Rennlist eller något annat Porsche-forum?

Mvh
Magnus

CaymanGT1
Uppsala
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

Rennlist - där verkar man mer diskutera om navven har kartor för Danmark o sådana andra viktiga frågor......

Göteborg
Här sen Apr 2005

Har jag förstått rätt att GT/turbo motorerna passar inte bolt-on på mittmotorväxellådor ?
Eller har X51 fått det nya boltlayout ?

(X51 och GT/turbo är samma block, eller ?)

Här sen Sep 2004

Jag är lite nyfiken på motorer o likn i 996 med...
Försökte ställa liknande fråga jag med men då bröt jag tydligen mot nåt Porsche-budord och det hände inget mer...
Porscheklubben verkar inte så intresserade av att svara på såna här frågor... (iallafall den känslan jag fått...)

MexBeetle -90 1600cc
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Såvitt jag vet är det ingen skillnad på växellådsbultmönster (vilket långt ord!) mellan olika 911-motorfamiljer. Porsche 911 växellådsbultmönster har varit likadan sen 1966 och har i sin tur ärvts från bubblan...så man kan säga att den inte har ändrats sedan mitten av 1930-talet (Kuriösa: bultmönster är specifierad med polärkoordinater)

Dom stora skillnader mellan motorer i 996/997 "snikbilar" och "riktiga bilar" (vilket inkluderar GTx + alla luftkylda modeller förutom 912) är att snikbilar har dubbeldelat block med inbyggd "semivåt" sump.

"Riktiga bilar" har tvådelat block med flerstegs torrsumpspump som drivs med kort kedja direkt från veven och oljebehållare utanför motorn. Denna block hade (senast jag kollade på 996 Turbo) artikelnummer 993 xx xxx...dvs. den härstämmade från 993:an, men denna var inget annat än en smärre ändrad 964 block som i sin tur var nästan identisk med 930 och 911 Carrera block...som i sin tur är nästan identisk med 911 SC. Dessa är byggda i aluminium. Block äldre än så (2.4E, 2.7 osv.) var byggda i magnesium och har visat sig vara lite veka (om än lätta). Dom var också aningen svåra att släcka om man råkade sätta fyr på dem (t.ex. Om man svetsar).

Så alla riktiga luftkylda och riktiga vattenkylda (inkl GT1) har väldigt snarlika block som har ändrats väldigt lite sedan mitten av 70-talet.

Dom vattenkylda "snikmodeller" (inkl Boxter) har "fuskblock" som ska tåla bankörning så länge man inte kör med slicks. Det ska finnas sportiga oljebafflar som ska göra smörjningen bättre, men vill man vara på säkra sidan bör man använda torrsumpsmotor.

Vill ni veta hur en våtsumps Boxtermotor ser ut på detaljnivå rekomenderar jag dessa Youtube videon gjorda av en herre som renoverade motorn i sin Boxter S:

http://www.youtube.com/watch?v=cCZBJHSvLCw

http://www.youtube.com/watch?v=-8PI2cCmvqU

http://www.youtube.com/watch?v=OGSAlw6_AIA

...

...

1944 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande