Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Spårvidd vad gäller?
21 besök senaste veckan (5688 totalt)
Golf racing
Bjärred
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Spårvidd vad gäller?

Har läst runt lite på forumet hittar inget bra svar..
Hur mycket får spårviden skilja bak o fram.. Vad säger sfro om det?
Min fram vagn har 1400mm o bak vagn är 1500mm .
Fram är det Breddad golf fram vagn.
Bak är det en Volvo 850 Fram vagn.
Bilen är bakhjuls driven.
Vad är nackdelarna?
Vad är fördelarna?

Stockholm
Här sen Jun 2006

50 mm med diffbroms, 100 mm utan.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Min erfarenhet är att bilen tenderar att bli väl understyrd med mycket större spårvidd bak. Lite bredare fram brukar vara normen för en väl fungerande bil men det finns förstås undantag.

/Gustaf

Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Hur räknar man ut spårvidden?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Volvosmurfen skrev:
Hur räknar man ut spårvidden?
Du mäter den.
Centrum vänster däck-centrum höger däck på axeln. Eller vänstersida-vänstersida alt högersida-högersida.
Det underlättar om du använder fälgar med samma ET som du kommer att besikta med (och naturligtvis liknande fälg/däck på bägge hjulen du mäter emot).

Golf racing
Bjärred
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Min Fråga: Kan bilen bli gat godkänd med 100mm mer spår vid bak än fram.
Diff broms finns.
Tror ni bilen kommer bli svår körd. Jag har mest vikt mellan bakhjulen där motorn sitter.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

Golf racing skrev:
Diff broms finns.
Tror ni bilen kommer bli svår körd. Jag har mest vikt mellan bakhjulen där motorn sitter.

Det går inte att svara på med 100% säkerhet över nätet. Man måste prova bilen och se hur det lirar, funkar allt bra kan man kanske kanske göra avsteg från tumregeln om max 50 mm skillnad.

Tumregeln finns där av en anledning så det är en stark rekommendation att bygga om och göra "rätt" från början. Vill du chansa är det upp till dig...

/Gustaf

Citera
Golf racing
Bjärred
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Golf racing skrev:
Diff broms finns.

Det går inte att svara på med 100% säkerhet över nätet. Man måste prova bilen och se hur det lirar, funkar allt bra kan man kanske kanske göra avsteg från tumregeln om max 50 mm skillnad.

Tumregeln finns där av en anledning så det är en stark rekommendation att bygga om och göra "rätt" från början. Vill du chansa är det upp till dig...

/Gustaf

Tackar för ett rakt svar. sådana svar tycker jag om. Då är det bara för mig att bredda fram vagnen mer.
Men hur vet jag inte än...

Uppsala
Här sen Sep 2003

Varför är det så viktigt med lika spårvidd fram och bak? Jag kollade på nätet och Citroen DS verkar ha ca 20 cm större spårvidd fram än bak. Över- och understyrningstendenser orsakade av olika spårvidd ligger väl inom justerbarhetens gräns genom val av lämpliga krängningshämmare?

Guson

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Guson skrev:
...Jag kollade på nätet och Citroen DS verkar ha ca 20 cm större spårvidd fram än bak...

Hur mycket skiljer det på SM?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Rekommendationerna finns i första hand till för att ge byggare (och kanske besiktningsmän) en fingervisning om vad som normalt sett fungerar i de flesta fall. Om man av någon anledning vill gå utanför det gäller det ju i så fall att att visa att det funkar tillräckligt bra ändå. En van/säker/kunnig byggare kan mycket väl fixa det men långt ifrån alla har förmågan att lösa problemen som för stor skillnad i spårvidd kan medföra.

Att jämföra med befintliga konstruktioner (ofta 30-50-60 år gamla) är inte så lätt, det är så många saker som påverkar och långt ifrån allt som rullat ut från diverse fabriker är faktiskt "bra". SFRo vill ju att byggarna ska få till just "bra" bilar.

/Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
Spårvidd vad gäller?
21 besök senaste veckan (5688 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande