| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa cr-mo bur? Vad gäller?
|
2 besök senaste veckan (9544 totalt) |
|
Hej! Har sökt runt lite min inte hittat några raka svar. Det finns bur satser att köpa till evo från sparco, som man själv svetsar in. Det är väldigt bra priser på dessa, speciellt med tanke på att rören är notchade och rätt så klara. Men problemet är att det är i cromoly. Får man svetsa detta själv? Är duktig med tiggen så det är inga problem, men vill veta vad som gäller rent regelmässigt. Skall man använda rotgas i rören? och måste buren värmebehandlas efter åt? Tacksam för svar! mvh staffan _________________ //StaffanEdvardsson |
||||||
|
Använd ER70S svetstråd har jag läst.
Motsvarar ESAB Tigrod 12.64 har jag för mig. Ingen värmebehandling men materialet bör vara iaf rumstempererat som jag förstått det hela. Har inte börjat med min bur ännu... _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||||
|
har cr-bur i min bil ,kan du tigga är det inga problem ,tillsats matrial enligt talare ovan ,har redan svarat i en annan tråd ang matrial och la då även in en länk ,prova att sök
är väll igentligen bara inom dragracing som det är någon ide att köra med cr rör då man får ha tunnare gods , = mindre vikt och att det i snabbare klasser krävs chassi av cr
_________________ Torbjörn Andersson |
||||||
|
Tack för svaren! Jag hade tänkt att tigsvetsa den, då vet jag vilket tillsats matrial jag behöver köpa.
Anledningen att det ev. blir en cr bur är endast för att det finns som färdig sats från sparco. Tyvär inte i vanligt svartstål.. Tidigare har vi alltid åkt till svets å smide och låtit han bocka rören åt oss. Men nu har han ju sålt den delen av företaget och därför hade en sats med färdig bockade rör underlättat och priset är väldigt bra, 5900 för en fullbur.
Nej det är inte dragracing, utan bankörning. Skall inte köra någon tävlingsklass utan bara många banträffar med olika klubbar så där är det inga problem. Men oftast så finns ju regler för en anledning det var mest därför jag vill veta vad som gäller. Vill ju inte bygga en bur som inte är stabil nog ifall något skulle hända. Vad gäller om man vill regbesikta bilen hos sbp när man själv byggt i crmo är det också kört? mvh _________________ //StaffanEdvardsson |
||||||
|
Re:
Kollade i TR och hittade absolut inget om att man inte får bygga bur själv i crom molly rör. Bara en lägsta klassning av rör. Var har du sett det någonstanns? _________________ Pelle Persson |
||||||
|
_________________ Torbjörn Andersson |
||||||
|
Re:
Är inte det "sen gammalt"? Kanske hörde ihop med rördimensioner och sånt? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Jag tror att det är så att om man använder sig av dom dim. som anges i regelboken så är det inga problem.
Men om man använder CrMo så är ju finessen att man ska använda sig av tunnare rör (väger ju samma som vanligt stål) för att spara vikt och då krävs det att nån som är "certad" snickrar ihop den för att den ska bil godkänd. |
||||||
|
Re:
TR 5.8.3.3 _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Står väl inget där, eller?? _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||
|
Re:
CrMo är ju just en legering, det är ju liksom det som är tanken....
_________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||
|
Erfarenheten säger att vad som sägs på ett internetforum eller hur man tolkar själv är värt skit och ingenting, SBF har tolkningsrätt och det dom säger är lag.
Därför: Ring din vagnsboksgubbe innan du börjar och fråga hur SBF tolkar det hela. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Detta är det bästa sättet att lösa det. Som vägledning kan jag säga att min vagnsboksbesiktare föredrog att jag använde CrMo.. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||
|
Johan , du är en tillgång för sidan och sitter på mycket kunskap men när det gäller värmebehandlig, martensit och sprödhet säger du inte hela sanningen.
Svetsning med matchande CrMo tillsatsmaterial ger den starkaste fogen men måste värmebehandlas. I en bur är det viktigare med sega fogar. När man då använder en olegerad tråd får man segare fog även om den inte är lika stark. Styrkan är dock klart tillräcklig för ett burbygge och man behöver ej värmebehandla. Ibland räcker det med näst bäst... _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||||
|
Jag har satt i en Sparco "WRC" CrMo bur i en EVo 5 här om året och en sak som slog mig var att det var 1mm gods i vissa rör.
En annan sak som jag fann vara snarare en nackdel än fördel var att rören just var färdigkapade och notchade, man blev tvungen att lina upp hela buren rätt för att den skulle stämma överallt och ändå så blev det att höja upp torn i golvet för att få det att stämma. Hade hellre satt i 2st GUSS-burar än en Sparco. Näe, aldrig mer en sparco WRC-bur. Ps det är inte första gången jag bygger in en bur, har 8st på mitt samvete, 6st GUSS, 1st Svets & smide, 1st Sparco. F.ö var jag inte speciellt imponerad av svets & smide buren heller, huvudbågen var skev (oliksidad) diffade 15mm mellan sidorna. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (9544 totalt) |