Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Sprut på Volvo femma
1846 besök totalt
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Sprut på Volvo femma

Håller på att skicka ner en Volvo turbo femma i min 242 så det blir lite fart i den.
Har kommit inköpslistan då jag letar efter ett vettigt sprut..

Motorn är en B5244T3 som är en 2,5L lätt trycksturbo motor från V70 2,5T AWD på 200 hästar.
Målet med motorn är att få en bra balans runt 400 hästar som ska användas för drifting, banåka och bus.

Jag vill att sprutet ska vara hyffsat lätt att arbeta med själv. Men annars så behöver jag inte så mkt värre grejor då när allt väl sitter på plats så ska det väl inte mekas så mkt mer liksom.

Hade tänkt lägga ut ca: 10 tusen kronor för allt som jag behöver, men för ett sprut som är perfekt så går det nog att sträcka lite på dom lapparna.

Nå, vad kör ni för sprut i era T5or eller vad har ni för erfarenhet av sprut som kan hjälpa mig?

Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

MegaSquirt är väl en ganska bra lösning, då får du möjlighet att anpassa det till de olika givarna som finns och du borde komma undan med kanske halva pengen. Men det är ju lite pill, men man kan väl köpa färdig box så man inte behöver löda den själv?

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Karl V skrev:
MegaSquirt är väl en ganska bra lösning

Lika väl så VEMS, där får du med i boxen EGT & Bredbanslamda
http://shop.vems.hu/catalog/

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Jovani.
Jo, misstänkte att du skulle rekommendera VEMS efter jag kikade igenom din banbilstråd.

Faktum är att jag har VEMS sidan på webläsarn just nu, slänger iväg ett mail så får vi se vad dom säger

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

En grej att kolla är att dom klarar en femcylindrig motor det är inte alla sprut som fixar det.

Citera
hexxon
Växjö
Här sen Maj 2005

Jag skulle rekommendera dig att lägga ut lite pengar och köpa dig ett Nira I3+, väl beprövat på dessa motorer och mycket originalgivare passar rakt av. Finns förresten ett till salu här i annonsforumet såg jag, klipp till.

POWER by Cosworth
"Development is only necessary to rectify the ignorance of designers" -Keith Duckworth
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Re: Sprut på Volvo femma

skywalker skrev:
Håller på att skicka ner en Volvo turbo femma i min 242 så det blir lite fart i den.
Har kommit inköpslistan då jag letar efter ett vettigt sprut..

Motorn är en B5244T3 som är en 2,5L lätt trycksturbo motor från V70 2,5T AWD på 200 hästar.
Målet med motorn är att få en bra balans runt 400 hästar som ska användas för drifting, banåka och bus.

Jag vill att sprutet ska vara hyffsat lätt att arbeta med själv. Men annars så behöver jag inte så mkt värre grejor då när allt väl sitter på plats så ska det väl inte mekas så mkt mer liksom.

Hade tänkt lägga ut ca: 10 tusen kronor för allt som jag behöver, men för ett sprut som är perfekt så går det nog att sträcka lite på dom lapparna.

Nå, vad kör ni för sprut i era T5or eller vad har ni för erfarenhet av sprut som kan hjälpa mig?

Ska du köra 83 borr med så mycket effekt då får du förstärka imellan cylindrarna annars kommer det spricka för dig , fast det kommer ändå finnas risk för sprickor då cylinderväggarna är ganska tunna och ska du köra bana samt drifta så kommer du varva en hel del , jag skulle satsa på 81 borr direkt om jag hade varit som dig
Sen det där med sprutet så skulle jag satsa på Nira eller Haltec , vet många som kör med dessa och dom är helnöjda .

--VVTS--
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004

Som någon sade, kolla att det sprut du bestämmer dig för klara fem cylindrar. Sen vet jag inte om det där med fabrikat är så noga. Jag anser det mer avgörande vad din mappare har vana av för system. Det är trots allt mappen som avgör om bilen går bra eller dåligt, inte om det står NIRA eller Autronic på boxen.

Har man flera system att välja på så blir väl nästa steg i utvärderingsprocessen att kika på hur det fungerar med orginalgivare, hur mjukvaran ser ut, pris, finns de funktioner du vill ha, tändning osv.

Lycka till!

Sprut på Volvo femma
1846 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande