| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vem anlitar man för topplocksjobb?
|
5176 besök totalt |
|
Jag funderar på att låta blyfrikonvertera en topp, och motorfirmor finns det gott om, men vilken/vilka bör jag anlita? Topplocksverkstan? Gärna någon i Stockholmstrakten. Alla rekommendationer mottages med tacksamhet. |
||||||||
|
Re: Vem anlitar man för topplocksjobb?
Varför inte plocka av valfri 8-ventilers turbotopp på skroten och slippa hålla på med konvertering till blyfria säten? Med lite tur kan du plocka av toppen tillsammans med K-Jet spridare så har du dödat två flugor i en smäll. Senast jag frågade på skroten vill dom ha 500-hundring för en topp. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Tvivlar jag starkt på....senast jag var på en av Uppsalas två skrot fanns det åtminstone tre plockbara bilar med B-motorer. Annars finns Bildelsbasen, det finns gott om K-Jet 8v SAAB:ar på skrotar... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Ring Lasse på ekerö bilteknik, mycket duktig motor/topprenoverare som gör det där lilla extra för att alllt ska funka!
0856025080, ring efter 12.00 så är chansen större att han svarar.' Hälsa från Erik med asconan! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
|
Fel av mig, det var visst H-motorer
Har inte fullt koll på B vs. H-motor. Passar H-topp på B-block kanske? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Nej, tyvärr inte. |
||||||||
|
Re:
Jag trodde inte det var "hands on" på Saabar längre... "Här har du ett trimprogram på mailen - sätt in sextusen på kontot så hoppar det igång..."
|
||||||||
|
Men vänta nu, är inte B-toppar också lättmetall? Då sitter det härdade ventilsäten i dom också. Med tanke på att 99 Turbo och 900 Turbo har sålts i USA sedan 1978 tvivlar jag att den inte ska klara av blyfritt.
Varför inte bara plocka av den, slipa ventiler och plana och sätta tillbaka den igen? "Ristningar" kan också vara otäta ventilsäten. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
http://www.saabnet.com/tsn/bb/99/ind
Jag browsade igenom info om B-motorer och blyfritt och såvitt jag kan se finns det ingen indikation om att B-motorer inte ska klara blyfritt bränsle. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Jo, jag har tänkt tanken också, både att toppen är i alu => stabila ventilsäten, och att US-bilarna borde klarat blyfritt => att Saab inte bemödat sig med att göra en topp för resp. marknad då det är ekonomiskt ganska puckat.
Fast, man vet aldrig. Jag ska göra ett kompprov innan jag lättar på lädret och köper mig en (komplett med ventiler och kam) topp för 1000 kr. Fast jag kanske ska köpa på mig en i allafall, kan vara bra att ha. |
||||||||
|
i pincip alla alutoppar klarar blyfritt rakt av, ju p.g.a att det är ett måste med stålsätej i topparna.
och om sätena är slitna, dr brukar de vara efter ett par tusen mil, så gör ett riktigt sätesjobb på toppen istället för att slipa sönder det med indianpinne. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
|
När vart det blyfritt för saabtoppar? -85 har jag hört.. kan det inte vara så att det då tillkom hårdare material i sätena? Jag har också funderat på detta och undrat mycket och vad jag har läst mig till så varierar svaren från gång till gång.
Man borde då kanske kunna flytta säten från en topp till en annan? Från tex H-motor -89 till en B-motor. M.V.H. _________________ Andreas Plars |
||||||||
|
Re:
Toppen till B-motor turbon fanns i två varianter, varav den ena var avsedd för amerikansk marknad och hade hårdare ventilsäten för att klara blyfri bensin. Svenskspecade bilar hade mjukare säten. MaZ> Nej, på B-motorn diffar bara sätet. _________________ Ragnar Burenius
|
||||||||
|
Re:
Intressant, men varför? Kostade det så mycket mer att trycka i säten för blyfritt så man bara gjorde för jänkebilarna? Gjorde Volvo så också? |
||||||||
|
volvos toppar går det att köra blyfritt i från 75 och frammåt (då b21an introduserades)
enebybergs motorrenovering (ligger på gränsen mellan täby och denderyd) kan byta säten _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
|
Hej,
kan tipsa om en kille som heter Robert i Tyresö. Han gjorde min topp och konvertera till blyfritt. Han har jobbat med topparbeten på Enem i 10 år. //Micke |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5176 besök totalt |