| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
E30 spinner inte rakt ?
|
2088 besök totalt |
|
E30 spinner inte rakt ?
tjena, fått i hop våran turbomaskin, varit ute o åkt lite, men när det börjar spinna i högre hastigheter på 3.an så vill den komma på tvären, vet inte riktigt vad vi ska börja kolla ? har 4 hjulsmätning, o allt verkar ok, camber i fram är ganska kraftig, kommer inte ihåg exakta siffror, men var nån e30 dtm lagring i alu, i bak är det z3 m coupe bakvagn, camber runt 0 lite toein, även om man kör i en sänka i vägen, så drar det till i hela bilen, nån som har bra spec på värden att åka med ? bakvagn är inte justerbar än iaf, mvh _________________ Ragnar Cederberg |
||||
|
|
||||
|
Är du snäll och följer reglerna för forumdelen genom att presentera bilen i en projekttråd på Våra race- och banåkarbilar
Som du kanske anar så tycker vi att bilen känns lite väl raktframorienterad.. Vilket så klart inte passar på det här -forumet.
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
hej Ragge ,tyvärr är det så här varje gång på detta forum då man ställer frågor som ny eller rakframorienterat ...man blir såå välkommnad
har den erfarenheten att det gärna blir så att bilen drar snett på o-preppat underlag/dåligt grepp och vanliga vägar har jue viss lutning för avrinning av vatten vilket inte gör det bättre bygger du en bil både för strip/bana så lär det vara mycket skruvande mellan körningarna då det skiljer på mycket chassi sättningar om man ska få det att funka beroende på körtillfälle _________________ Torbjörn Andersson |
||||
|
Re:
Är det konstigt?
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
Re:
Man är alltid välkommen till rejsa. Emellertid, rejsa.nu är ett community där vi luftar slalom och banåkarelaterade topics. Rejsa är inte ett allmänt bilforum, det är ämnat just för, och jag upprepar, slalom och banåkarelaterade topics. Det finns hur många som helst forum ute på den vida webben där raktframfrågor passar bättre. Dessutom, som Anton så snällt och vänligt påpekar, så vore det enligt våra regler med en biltråd. om bilen understundom används för banåka och om det finns en biltråd att falla tebax på är det helt ok enligt våra regler, annars inte. - Busenkelt.
Edit: Birgander hann före...
|
||||
|
Re:
Nejdå, man kan väl ha kul på bana även med något som inte är heloptimerat för det, lite mer än 0 i camber är nog fördelaktigt med r-däck dock
_________________ Martin Öberg
|
||||
|
För att ge ett konkret tips, iställer för en fel smiley om att noll camber inte är optimalt. Killen kanske är helny vad gäller banåkning:
Försök få mellan -2 och -3 grader camber på bilen om du ska åka lite svänga. Det kommer spara däck väldigt. Försök också få toe ganska neutral, då det oftast är toe out/in som sliter däck snarare än camber. Finns säkert de som har bättre och mer precisa tips, fyll gärna på. BMW bilar är inte min starka sida
Mvh Jon Edit: Beroende på beteende och om du har diffbromsad bakaxel så kanske du får använda mindre camber bak. Själv åker jag med -2 grader camber bak för att försöka hålla spinnande innerhjul i schack då jag saknar diffbroms. |
||||
|
Har du koll på fjädrar och stötdämpare så att de är lika (dvs hela) på h/v sida.
Betendet med att den sätter sig och börjar svänga i en sänka på vägen kan vara olika fjädringshårdhet etc, inget vetenskapligt bara en stunds tankemöda och det är tungt. Hur blir toe ut/in när bakvagnen sätter sig. Kränghämmare? _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Ja, han kanske är helny, det är vi alla i början. Nu tror jag dock att det klargjorts väl hur reglerna på detta forum är och bilen ska ju även köras på bana. Dock kan du aldrig få mig att ifrågasätta en post när jag tror att ngn vill ställa frågor här om rena raktframåkningar. Börjar vi släppa på den inställningen kommer rejsa tillslut inte vara det det är tänkt för... Däremot har jag nog meckat E30 tillräkligt för att ragge ska kunna komma med fler frågor den dagen han får på R-däcken. I övrigt är de tips han redan fått vettiga. |
||||
|
Re:
banåka är jag grön på, skickade upp bilstein dämpare o hr fjädrar i bak, o tycker det blivit bättre, så nån nytta gjorde det nog, khämmare är org fortf i bak, i fram är det z3 m så antar att man behöver nått saftigare i bak, knivar är en vetenskap vad jag förstått det som ?`
_________________ Ragnar Cederberg |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
E30 spinner inte rakt ?
|
2088 besök totalt |