Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ide angående Vattenkylda bromsok
1733 besök totalt
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013


Trådstartare
Ide angående Vattenkylda bromsok

Kom ihåg att en STCC bil som jag kollade på för ett år sedan hade vattenkylda bromsok fram. Det användes iofs inte i STCC.

Varför tar man inte och svetsar fast rörbitar eller en platta med anslutningar på oket som man pumpar vatten igenom. Borde ju funka om man har lite plats över.

Borde ju räcka med en liten 12v vattenpump och lite slangar och en kylare ifrån ex ett värmepaket. Skulle ju kunna använda motorns kylvatten men det känns lite riskfyllt.

Funkar det tror ni? Kommer det att kyla tillräckligt bra? Eller är det bara onödigt arbete att göra något sådant? Kan inte testa då min bil håller på att byggas om under vintern. Om det kyler bra så borde man iaf inte få problem med att vätskan kokar.

Iofs köper man ändå dyr vätska men men...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Det går nog att få till något fungerande, lite beroende på hur bra värmeledning man får till mellan oket och kylslingorna.
Jag tror dock att det är mycket vettigare att satsa tiden och pengarna på att få till bra luftslangar med don till skivcentrum. Då får du ner tempen på både skivorna, beläggen och oken/bromsvätskan.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Ide angående Vattenkylda bromsok  

Luft väger mindre än vatten!!!

_________________
bmw bmwsson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013


Trådstartare
Vatten kyler dock betydligt bättre än luft.

Tanken var ju att kombinera detta med kylscoop och slang som kyler skivan. Sedan kyler man oket genom att leda vatten genom ditsvetsade kanaler.

Att kyla oket genom att få luftströmmning över det känns inte helt bra då oken saknar kylflänsar. En metallklump som befinner sig i luft svalnar sakta!
Fast jag vet inte riktigt vilket behov av kylning oket har? Men med tanke på att bromsvätskan blir varm och vill koka så borde det ju bli rätt varmt.

Detta var mest en idé som karnske är lösningen på bromsproblem i vissa fall.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



WRC-bilarna använder denna teknik iaf. Då har dom även monterat en liten kylare.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag har också funderat på vattenkylning innan, ända tills jag köpte bra belägg. Sen dess är bromsproblemen borta med vinden.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Lotus Samuel skrev:
Jag har också funderat på vattenkylning innan, ända tills jag köpte bra belägg. Sen dess är bromsproblemen borta med vinden.


Jag funderade på vattenkylning fram till dess att jag drog fram rejäla luftslangar till skivorna. Sedan dessa inga problem, trots att jag kör på DOT4 från närmaste macken....

_________________
Pär Hylander
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Lyckas du med vattenkylningen av oket så slipper du risken för att bromsvätskan kokar men du hjälper ju inte direkt upp problemet med att belägg och skiva överhettas! Det minskar du på traditionellt sätt med luftslangar, ventilerade skivor osv...
Fast bygg lite och prova om du har möjlighet! Annars får vi ju aldrig veta hur det fungerar i praktiken.

Själv har jag aldrig haft problem med överhettad bromsvätska, trots att jag liksom Pär kört på produkter från den lokala macken. I år lyxade jag dock till det och använde Lockheed (från Mekonomen). Beläggen kommer från Hawk och tycks klara hur mycket värme som helst och jag har inga extra luftslangar.
Visserligen är bilen inte så snabb men bromsarna blir ändå så varma att klarlacken på fälgarna har smält!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013


Trådstartare
Jag får helt enkelt se. Tänkte köra med luftslangar och vettiga belägg. Ventilerade skivor har jag redan. Tror nog att detta räcker långt men det visar ju sig

Får jag problem med att bromsvätskan blir för varm så provar jag nog detta. Får hoppas att jag inte råkar ut för det... Men isf har jag ju en kul lösning på problemet

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Allmänt banåkaforum
Ide angående Vattenkylda bromsok
1733 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande