Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1733 besök totalt |
Ide angående Vattenkylda bromsok
Kom ihåg att en STCC bil som jag kollade på för ett år sedan hade vattenkylda bromsok fram. Det användes iofs inte i STCC. Varför tar man inte och svetsar fast rörbitar eller en platta med anslutningar på oket som man pumpar vatten igenom. Borde ju funka om man har lite plats över. ![]() Borde ju räcka med en liten 12v vattenpump och lite slangar och en kylare ifrån ex ett värmepaket. Skulle ju kunna använda motorns kylvatten men det känns lite riskfyllt. ![]() Funkar det tror ni? Kommer det att kyla tillräckligt bra? Eller är det bara onödigt arbete att göra något sådant? Kan inte testa då min bil håller på att byggas om under vintern. Om det kyler bra så borde man iaf inte få problem med att vätskan kokar. ![]() Iofs köper man ändå dyr vätska men men... _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Det går nog att få till något fungerande, lite beroende på hur bra värmeledning man får till mellan oket och kylslingorna.
Jag tror dock att det är mycket vettigare att satsa tiden och pengarna på att få till bra luftslangar med don till skivcentrum. Då får du ner tempen på både skivorna, beläggen och oken/bromsvätskan. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Vatten kyler dock betydligt bättre än luft.
![]() Tanken var ju att kombinera detta med kylscoop och slang som kyler skivan. Sedan kyler man oket genom att leda vatten genom ditsvetsade kanaler. Att kyla oket genom att få luftströmmning över det känns inte helt bra då oken saknar kylflänsar. En metallklump som befinner sig i luft svalnar sakta! ![]() Fast jag vet inte riktigt vilket behov av kylning oket har? Men med tanke på att bromsvätskan blir varm och vill koka så borde det ju bli rätt varmt. Detta var mest en idé som karnske är lösningen på bromsproblem i vissa fall. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Jag har också funderat på vattenkylning innan, ända tills jag köpte bra belägg. Sen dess är bromsproblemen borta med vinden.
|
||
Jag funderade på vattenkylning fram till dess att jag drog fram rejäla luftslangar till skivorna. Sedan dessa inga problem, trots att jag kör på DOT4 från närmaste macken.... _________________ Pär Hylander |
||
Lyckas du med vattenkylningen av oket så slipper du risken för att bromsvätskan kokar men du hjälper ju inte direkt upp problemet med att belägg och skiva överhettas! Det minskar du på traditionellt sätt med luftslangar, ventilerade skivor osv...
Fast bygg lite och prova om du har möjlighet! Annars får vi ju aldrig veta hur det fungerar i praktiken. Själv har jag aldrig haft problem med överhettad bromsvätska, trots att jag liksom Pär kört på produkter från den lokala macken. I år lyxade jag dock till det och använde Lockheed (från Mekonomen). Beläggen kommer från Hawk och tycks klara hur mycket värme som helst och jag har inga extra luftslangar. Visserligen är bilen inte så snabb men bromsarna blir ändå så varma att klarlacken på fälgarna har smält! ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jag får helt enkelt se. Tänkte köra med luftslangar och vettiga belägg. Ventilerade skivor har jag redan. Tror nog att detta räcker långt men det visar ju sig
![]() Får jag problem med att bromsvätskan blir för varm så provar jag nog detta. Får hoppas att jag inte råkar ut för det... Men isf har jag ju en kul lösning på problemet ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1733 besök totalt |