| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kraftiga vibrationer vid hård kurvtagning
|
1401 besök totalt |
|
Noterade på banträffen sist att jag har relativt kraftiga vibrationer vid hård kurvtagning på min bil. Känns i bilen men även lite i ratten. Har kännt samma sak tidigare men då trodde jag att det var hjullagren som var kassa. Dessa byttes dock till senaste banträffen och lederna i framvagnen är relativt nya. Det som jag vet är dåligt i framvagnen är bärarmsbussningarna som nog har suttit där sedan bilen var ny. Har någon några ideer på vad vibrationerna kan bero på? Ett alternativ skulle kunna vara att bilen är kraftigt sänkt och att drivaxlarna skulle vara förkorta. Har dock haft samma höjd på bilen tidigare och jag tycker att det har blivit värre och värre. Kör dock bredare däck numera (205 isf 185) _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
När min bruksbil hade dåliga bussningar fick jag ett malande ljud och lite vibrationer i ratten vid hård kurvtagning. Efter bussningsbytet var det borta och kurvtagningen kändes "odramatisk" igen (framtung, framhjulsdriven
).
|
||||
|
|
||||
|
Det är inte drivaxlarna som bottnar i axial-ledd när motorpaketet rör sig sidledes i kurvorna?
Det problemet uppträder i bland på Clios. Låter det både åt höger och vänster? |
||||
|
Re:
det där låter ju som att det hade kunnat vara på alfan iaf. Det var just den typen av ljud som hördes.
|
||||
|
Re:
Låter helt klart liknande. Är ett malande dundrande ljud och vibrationer i ratten. Ska beställa nya bussningar ändå då de som sitter på har gjort det sen bilen lämnade frankrike 1988.
Jag upplever det som lika i både höger och vänsterkurvor vilket karnske inte säger så mycket. Kan ju vara drivaxlarna som är lite korta. Frågan är om det är osannorlikt att bägge är det isf? Håller på att forska i om man kan montera R19 16v bärarmar på 5:an på samma sätt som man gör på Clio Cup bilarna. Dels för att bredda spårvidden något, tjäna längd på drivaxlarna och få mer camber utan att fila övre hålet på fjäderbenet. Har problem med frigången mellan fjäderben och däck med 205 r-däcken. Spindelled och styrled bytte jag för nått år sedan, det kan vara de som har blivit dåliga igen men jag ska nog pröva bussningarna först samt försöka kolla om drivaxlarna är förkorta. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Kanske inte är samma fenomen... Jag har sett/hört två Cliosar som haft problem med drrrr-ljudet i (vänster) kurvor med stor sido-G. I båda fallen löstes det genom att lossa hela motorpaketet i sina fästen och "knuffa" det så långt som möjligt till vänster och sedan tajta åt . (Det finns ju lite spel i alla skruvhål.)
I det läget är ju snarare drivaxeln för lång än för kort... |
||||
|
Re:
Naturligtvis är det drivaxlarna som är förlånga om man har missljudet, tänkte rätt men skrev fel. Kan ju bli så då bilen är sänkt en del. Man borde kunna känna om drivaxeln kan röra sig eller inte genom att dra i den då bilen står på hjulen. Ska pröva det vid tillfälle. Verkar dock lite konstigt att jag skulle få samma problem åt bägge hållen. Men jag har inget större förtroende för motorkuddarna då motorn rör sig en del (känns iaf som så). Köpte nya "förstärkta" motorkuddar för nått år sedan men de såg precis ut som orginal. Har dock varit med om att en motorkudde har suttit lös men detta problemet blev inte bättre när jag skruvade åt den, vilket talar lite emot att det är motorn som rör sig förmycket. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1401 besök totalt |