Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 15959 besök totalt |
Insprutning + tändning ??
Har funderat lite på ny insprutning och tändning till 924:an (2,5 liter 16V sugmotor). Nån som har nåt tips på bra system ? Jag är inte intresserad av MegaSquirt.... hade tänkt vara tillbaka på banan i slutet av mars ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Enligt alla rapporter så ska man som ovan lödare lösa den delen på runt 4-5 h...
Sen är det ju endel jobb att koppla in det på bilen, men inte mer (snarare tvärtom) än alla andra system. EDIT: Det handlar ju om vilken budget man har oxå. För Team CSN fanns det inte ens ngt allternativ... ![]() ![]() |
||||
Vilken pris klass har du tänkt dig?
www.motec.com www.haltech.com.au www.mrm-racing.a.se www.electromotive-inc.com Har själv en mix på Super7:n Haltech F9 och Electromotive HPV3, men jag har funderingar på att byta det mot en Motec M48. Så mina grejer är eventuellt till salu. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
DTA P8PRo 850£+VAT(17,5%)
http://www.dtafast.co.uk/index.htm P8PRo Features Without doubt the worlds most user friendly mapping software - FREE! Eight individually controllable coil drivers for unequal firing or different cylinder advance. Eight injector drivers, with individual adjustments, for sequential injection up to eight cylinders or control of up to 16 staged twin injectors. Amplified Coils Support NEW Full 3 or 4 wheel traction control with switchable, on dash, on/off and wet/dry settings. Launch control with numerous options. Turn off closed loop above TPS & RPM NEW Full turbo anti lag facilities, switchable on dash. Logging switch able on dash NEW Voltage in warning limits during Mapping NEW Manifold Pressure as main load NEW Improved idle speed control NEW Nine auxiliary outputs for various functions. Improved, more flexible data logging capabilities NEW Compensation for air temp / water temp / MAP or barometric pressure on fuel and ignition. Closed loop Lambda control. Full turbo pressure control variable by RPM with overboost protection. Steering wheel button controlled start line RPM limit. Full power shift cut. Temperature dependant idle speed control via PWM valve. Dedicated shift light output. Serial output of data for dashboard NEW Dedicated Tacho output. Two stage main RPM limiter. Dedicated fuel pump control. Full start-up fuelling map. Throttle transient enrichment map. Self test facilities for ignition and injection. Diagnostics and peak recording. Real time mapping, no EPROM's required. Selectable 20 X 14 lambda target map In-vehicle fuel map building Can use 5 volt linear lambda sensor with external electronics Software programmable for most crank wheels, (Honda Blackbird, Rover, 36 - 1, 60-2 etc). All main 3D maps (20 x 14) have user programmable break points. Max. RPM 16,000. _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Billigaste sprut/tändning är utan tvekan SDS:
http://www.sdsefi.com/ Lite pilligt att programmera, men annars väldigt pålitligt och prisvärt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jag har SMT6 i min 325:a, har precis kopplat in det så jag har inte så mycket erfarnhet av det. Men de verkar ytterst prisvärt (strax under 3500) och kan en del intressanta saker:
T.ex. kan man ta bort LMM och köra med en mapsensor istället. Driva extra spridare. Styra mellan två olika mappar via en strömbrytare. Detta system styr både tändning och bräsnle. www.perfectpower.com _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Jag hade inte tänkt mig varken LMM eller mapsensor. Spjällgivare och temp ??? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Dom flesta i Finland brukar köra Hestec (http://www.sci.fi/~hestec2/english/index.htm) har jag fått för mig.
Finnarna brukar ju få grejerna att röra på sig.. _________________ William Ekström |
||||
Här ska man passa sig noga så man inte gör bort sig. Med SMT "lurar" man originalboxen med hjälp av omgjorda invärden. Mkt smart och enkelt. Har man dock en LMM original som tex på 325 så kan det bli så att man "kastar accpumpsfunktionen över bord". ![]() Sen en fråga. Varför inte köra med MAP-sensor. Jag var tveksam till detta från början oxå, men är nu helt övertygad att det, iaf med MS, är betydligt enklare att mappa och ger en jämnare gång. Alpha-N styrning (via TPS) är dock ngt man kan behöva om man har en riktigt vass kamaxel som ger dåligt eller väldigt varierande undertryck vid tomgång. Intressant dethär. |
||||
Jo lite så ansåg jag nog oxå tidigare. Vet inte om man kan få lite mer respons med TPS kanske, men att det i sin tur blir lite ryckigare/obekvämare. Så man kan kanske säga att: Vass kam och/eller marginell/ingen gatkörning = TPS Gatkörning och "hyffsat mild kam" = MAP-sensor. |
||||
ok tillbaka några steg.. jag har precis börjat nosa på att byta system jag också.. därför hänger jag inte med riktigt i er disskution.
Alltså: vad är TPS nu då? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Trottle Position Sensor. Mäter läget på spjället. |
||||
Äsch var det så simpelt.. En sådan har inte jag. Jag mätte upp den spjällägesgivaren som sitter på min bil och den ger bara två signaler bottenläga och fullgas.
Men då använder man sig av spjälläget (den teoretiska luftmängd som kan ta sig igenom(finjusteras med mappning)) + varvtal då? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jasså...? Kan inte du förklara för mig hur man ska mappa en turboladdad bil när man kör med TPS? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Nää det kan jag inte...... Om du läser mina tidigare inlägg så förstår du snabbt att jag inte fattar nånting om detta ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Ja, om jag hajjar dig rätt så...har du rätt. ![]() ![]() Säg att du har 50% gas och 3000rpm. Då kommer du hamna i ett koordinatsystem, även poppis kallat map, där dessa två punkter skär varandra sas. (TPS % på Y-axeln och rpm på X tex.) I denna ruta du nu står på justerar du sedan bränsletillförslen till önskat värde. (ofta på rulllande landsväg ihop med lambda eller ute på ngn "ödslig sträck i skogen" under lite belastning.) sen tar man nästa "TPS%" och varv och trixa igen... Jo, det tar tid. ![]() ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 15959 besök totalt |