Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Insprutning + tändning ??
1, 2, 3, 4, 5   >>
15959 besök totalt
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Insprutning + tändning ??

Har funderat lite på ny insprutning och tändning till 924:an (2,5 liter 16V sugmotor). Nån som har nåt tips på bra system ? Jag är inte intresserad av MegaSquirt.... hade tänkt vara tillbaka på banan i slutet av mars och det fixar jag inte om jag skall löda ihop skiten själv.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Enligt alla rapporter så ska man som ovan lödare lösa den delen på runt 4-5 h...

Sen är det ju endel jobb att koppla in det på bilen, men inte mer (snarare tvärtom) än alla andra system.

EDIT: Det handlar ju om vilken budget man har oxå. För Team CSN fanns det inte ens ngt allternativ... För MS är ju inte lika avancerat som många andra system. Även om jag är positivt överaskad över hur genomtänkt det ändå är. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5830



Vilken pris klass har du tänkt dig?

www.motec.com
www.haltech.com.au
www.mrm-racing.a.se
www.electromotive-inc.com

Har själv en mix på Super7:n
Haltech F9 och Electromotive HPV3, men jag har funderingar på att byta det mot en Motec M48.
Så mina grejer är eventuellt till salu.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



DTA P8PRo 850£+VAT(17,5%)

http://www.dtafast.co.uk/index.htm


P8PRo Features
Without doubt the worlds most user friendly mapping software - FREE!

Eight individually controllable coil drivers for unequal firing or different cylinder advance.

Eight injector drivers, with individual adjustments, for sequential injection up to eight cylinders or control of up to 16 staged twin injectors.

Amplified Coils Support NEW

Full 3 or 4 wheel traction control with switchable, on dash, on/off and wet/dry settings.

Launch control with numerous options.

Turn off closed loop above TPS & RPM NEW

Full turbo anti lag facilities, switchable on dash.

Logging switch able on dash NEW

Voltage in warning limits during Mapping NEW

Manifold Pressure as main load NEW

Improved idle speed control NEW

Nine auxiliary outputs for various functions.

Improved, more flexible data logging capabilities NEW

Compensation for air temp / water temp / MAP or barometric pressure on fuel and ignition.

Closed loop Lambda control.

Full turbo pressure control variable by RPM with overboost protection.

Steering wheel button controlled start line RPM limit.

Full power shift cut.

Temperature dependant idle speed control via PWM valve.

Dedicated shift light output.

Serial output of data for dashboard NEW

Dedicated Tacho output.

Two stage main RPM limiter.

Dedicated fuel pump control.

Full start-up fuelling map.

Throttle transient enrichment map.

Self test facilities for ignition and injection.

Diagnostics and peak recording.

Real time mapping, no EPROM's required.

Selectable 20 X 14 lambda target map

In-vehicle fuel map building

Can use 5 volt linear lambda sensor with external electronics

Software programmable for most crank wheels, (Honda Blackbird, Rover, 36 - 1, 60-2 etc).

All main 3D maps (20 x 14) have user programmable break points.

Max. RPM 16,000.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Billigaste sprut/tändning är utan tvekan SDS:

http://www.sdsefi.com/

Lite pilligt att programmera, men annars väldigt pålitligt och prisvärt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jag skulle kört på MegaSquirt och Tomtek tändning, på grund av att det sägs vara lätt att handha och billigt är det.

Går det sönder så kan du enkelt felsöka.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Jag har ett Nilmas sprut och tändning till salu för 6500:-

Det är ett Saab Trionic 5 system som ät bantat och kan realtids mappas.

_________________
// Jani Hast
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Vilken djungel !!!

Vad betyder open / closed loop ??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Closed loop är när bilen går reglerat mha Lambdasond. Open är alltså när den inte gör det.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Jag har SMT6 i min 325:a, har precis kopplat in det så jag har inte så mycket erfarnhet av det. Men de verkar ytterst prisvärt (strax under 3500) och kan en del intressanta saker:
T.ex. kan man ta bort LMM och köra med en mapsensor istället.
Driva extra spridare. Styra mellan två olika mappar via en strömbrytare.

Detta system styr både tändning och bräsnle.

www.perfectpower.com

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Karlsson skrev:
Jag har SMT6 i min 325:a, har precis kopplat in det så jag har inte så mycket erfarnhet av det. Men de verkar ytterst prisvärt (strax under 3500) och kan en del intressanta saker:
T.ex. kan man ta bort LMM och köra med en mapsensor istället.
Driva extra spridare. Styra mellan två olika mappar via en strömbrytare.

Detta system styr både tändning och bräsnle.

www.perfectpower.com


Jag hade inte tänkt mig varken LMM eller mapsensor. Spjällgivare och temp ???

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Dom flesta i Finland brukar köra Hestec (http://www.sci.fi/~hestec2/english/index.htm) har jag fått för mig.

Finnarna brukar ju få grejerna att röra på sig..

_________________
William Ekström
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Karlsson skrev:
Jag har SMT6 i min 325:a, har precis kopplat in det så jag har inte så mycket erfarnhet av det. Men de verkar ytterst prisvärt (strax under 3500) och kan en del intressanta saker:
T.ex. kan man ta bort LMM och köra med en mapsensor istället.
Driva extra spridare. Styra mellan två olika mappar via en strömbrytare.

Detta system styr både tändning och bräsnle.

www.perfectpower.com


Här ska man passa sig noga så man inte gör bort sig.
Med SMT "lurar" man originalboxen med hjälp av omgjorda invärden. Mkt smart och enkelt.

Har man dock en LMM original som tex på 325 så kan det bli så att man "kastar accpumpsfunktionen över bord". På nyare originalinsprutningar, med luftmassemätare, sitter denna funktion sas i mjukvaran (TPS:ens vinkeländringshastighet mäts och man reglerar på så sätt accpumpsfunktionen. Med LMM så överöppnar denna ngt vid plötsliga tryckfall, för att sedan stabilisera sig.). Satt och funderade på detta på vägen hem idag. På min 318 is har jag Motronic 1.7 har jag för mig. Den har LMM och TPS. Min enda förklaring till detta är att de senare varianterna av sprut med LMM har accpumpsfunktionen i mjukvaran likt de modernare varianterna av sprut. Är dock inte säker, men ska försöka ta reda på det.

Sen en fråga.
Varför inte köra med MAP-sensor. Jag var tveksam till detta från början oxå, men är nu helt övertygad att det, iaf med MS, är betydligt enklare att mappa och ger en jämnare gång. Alpha-N styrning (via TPS) är dock ngt man kan behöva om man har en riktigt vass kamaxel som ger dåligt eller väldigt varierande undertryck vid tomgång.

Intressant dethär.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Har hört att inga riktiga räserbilar kör med mapsensor och eftersom jag vill att min bil skall vara en räserbil så...... ja du fattar

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



FSN skrev:
Har hört att inga riktiga räserbilar kör med mapsensor och eftersom jag vill att min bil skall vara en räserbil så...... ja du fattar


Jo lite så ansåg jag nog oxå tidigare. Vet inte om man kan få lite mer respons med TPS kanske, men att det i sin tur blir lite ryckigare/obekvämare.

Så man kan kanske säga att:
Vass kam och/eller marginell/ingen gatkörning = TPS
Gatkörning och "hyffsat mild kam" = MAP-sensor.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



ok tillbaka några steg.. jag har precis börjat nosa på att byta system jag också.. därför hänger jag inte med riktigt i er disskution.

Alltså: vad är TPS nu då?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
daniel lindmark
Habo
Här sen Jan 2003
Inlägg: 43



Eric Josefsson skrev:
Alltså: vad är TPS nu då?


Trottle Position Sensor. Mäter läget på spjället.

_________________
/Daniel Lindmark
http://www.attitudemotorclub.com
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Äsch var det så simpelt.. En sådan har inte jag. Jag mätte upp den spjällägesgivaren som sitter på min bil och den ger bara två signaler bottenläga och fullgas.

Men då använder man sig av spjälläget (den teoretiska luftmängd som kan ta sig igenom(finjusteras med mappning)) + varvtal då?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



FSN skrev:
Har hört att inga riktiga räserbilar kör med mapsensor och eftersom jag vill att min bil skall vara en räserbil så...... ja du fattar


Jasså...? Kan inte du förklara för mig hur man ska mappa en turboladdad bil när man kör med TPS?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
beepbeep skrev:
FSN skrev:
Har hört att inga riktiga räserbilar kör med mapsensor och eftersom jag vill att min bil skall vara en räserbil så...... ja du fattar


Jasså...? Kan inte du förklara för mig hur man ska mappa en turboladdad bil när man kör med TPS?


Nää det kan jag inte...... Om du läser mina tidigare inlägg så förstår du snabbt att jag inte fattar nånting om detta

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Eric Josefsson skrev:
Äsch var det så simpelt.. En sådan har inte jag. Jag mätte upp den spjällägesgivaren som sitter på min bil och den ger bara två signaler bottenläga och fullgas.

Men då använder man sig av spjälläget (den teoretiska luftmängd som kan ta sig igenom(finjusteras med mappning)) + varvtal då?


Ja, om jag hajjar dig rätt så...har du rätt.

Säg att du har 50% gas och 3000rpm. Då kommer du hamna i ett koordinatsystem, även poppis kallat map, där dessa två punkter skär varandra sas. (TPS % på Y-axeln och rpm på X tex.) I denna ruta du nu står på justerar du sedan bränsletillförslen till önskat värde. (ofta på rulllande landsväg ihop med lambda eller ute på ngn "ödslig sträck i skogen" under lite belastning.) sen tar man nästa "TPS%" och varv och trixa igen... Jo, det tar tid. Men börjar bilen gå vettigt på vissa delar så brukar man med häörledning av dessa "bins" (rutor) kunna estimera fram ganska hyffsade värde på de runtikring och på så sätt hamna relativt nära. Sen får man finpula efterhand.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
Insprutning + tändning ??
1, 2, 3, 4, 5   >>
15959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande