| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däckslitage efter ERF på knutan
|
2596 besök totalt |
|
Däckslitage efter ERF på knutan
Tjenare! Vi körde ERF på Knutstorp för en vecka sedan såhär ser våra Toyo Trampio 881 R-däck ut efter det:
Placeringen på bilen är (från vänster): Höger bak Vänster bak Höger fram Vänster fram Vi tycker oss kunna dra slutsatsen att vi hade för mycket camber bak (aldeles för snedslitna bakdäck) och för högt tryck i vänster fram (kraftigt markerat slitage mitt på däcket). Bilen är vår 944 (den röde jäveln) och varmtrycket var 2.0 bar runt om. Vad säger ni om slutsatserna? Kan man lista ut nått mer genom att inspektera slitaget? |
||||
|
Kommentar om höger bak
Slitaget på HB kan ju bero på hjulspinn i hårnålen. Har ni diffbroms? (eller "hade" ni diffbroms?) |
||||
|
Däckslitage efter ERF på knutan
Slitage i hårnålen borde vara på andra sidan isåfall. Att det är slitet på mitten är inget att bry sig om, dom är på det sättet. Mer slitet på höger bak?, du sattsar inte mer på vänsterkurvor? Kan vara förklarligt om man är högerhänt, jag svänger hellre vänster än höger. Hänger ni med???
_________________ bmw bmwsson |
||||
|
Däckslitage efter ERF på knutan
Är du säker att du inte har blandat ihop dom. Hade jag det slitaget skulle mina framdäck vara mer horisontella än vertikala. Du sliter framhjulen mer på insidan än utsidan, det har jag inte sett förut.
_________________ bmw bmwsson |
||||
|
Re: Däckslitage efter ERF på knutan
Däcken står i motsatt färdriktning, så slitaget fram är på utsidan. Anledningen till att v bak ser bra ut beror antagligen på att hjuluphängningen var lös under största delen av racet. Bultarna som man använder för hjulinställning hade lossnat!
Vi har problem med camber bak, minsta som går att ställa in med vettig toe är 3grader. Lite för mycket. Eller kanske för gasglada gossar som kör med mycket hjulspinn på innerhjulet ur kurvorna
_________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Hur menar du Esa? Det är väl innersidan på innerhjulet som är mest slitet? Eller har jag missförstått uppställningen? Det blir lätt slitet så när man "burnar" i hårnålen... |
||||
Jepp, det är insidan som är sliten på bakdäcken (de till vänster). På bilden är altså däcken uppställda så att färdriktningen är mot kameran. Hur menar du med slitaget och "burnar" (för det gjorde vi ju! ), att ena däcket blir slitet mer än det andra eller att slitaget är koncentrerat på en sida av däcket?
|
||||
|
Jag menar att ena (innersta i kurvan) däcket blir slitet mer än det andra OCH att slitaget är koncentrerat på en (innersta i bilen) sida av däcket.
Mitt högerbak ser också ut så om jag inte tar det i hårnålen.
(Jag har ca. 2graders camber bak) Det finns dock ett par knep: -Kör med högerbak på kantstenen som ligger i innerkant. -Koppla handbromsen till högerbak och dra i den i hårnålen (lär vara använt i Volvo-original-kretsar.) Fin bil ni har förresten! |
||||
|
Handbroms
Det funkar faktiskt väldigt bra. Kan användas i alla svängar egentligen bara man har koll på ratten. I höger svängar alltså, blir som diffbroms då och det är fler högersvängar än vänster så. annars skaffa två spakar *Skratt* _________________ Daniel Steiner |
||||
![]() |
Däck för banåka
Däckslitage efter ERF på knutan
|
2596 besök totalt |
