Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däckslitage efter ERF på knutan
2596 besök totalt
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Däckslitage efter ERF på knutan

Tjenare!

Vi körde ERF på Knutstorp för en vecka sedan såhär ser våra Toyo Trampio 881 R-däck ut efter det:



Placeringen på bilen är (från vänster):
Höger bak
Vänster bak
Höger fram
Vänster fram

Vi tycker oss kunna dra slutsatsen att vi hade för mycket camber bak (aldeles för snedslitna bakdäck) och för högt tryck i vänster fram (kraftigt markerat slitage mitt på däcket).

Bilen är vår 944 (den röde jäveln) och varmtrycket var 2.0 bar runt om.

Vad säger ni om slutsatserna? Kan man lista ut nått mer genom att inspektera slitaget?
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Kommentar om höger bak

Slitaget på HB kan ju bero på hjulspinn i hårnålen.
Har ni diffbroms? (eller "hade" ni diffbroms?)

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Re: Kommentar om höger bak

Utzon skrev:
Slitaget på HB kan ju bero på hjulspinn i hårnålen.
Har ni diffbroms? (eller "hade" ni diffbroms?)


Ingen diffbroms tyvärr.
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Däckslitage efter ERF på knutan  

Slitage i hårnålen borde vara på andra sidan isåfall. Att det är slitet på mitten är inget att bry sig om, dom är på det sättet. Mer slitet på höger bak?, du sattsar inte mer på vänsterkurvor? Kan vara förklarligt om man är högerhänt, jag svänger hellre vänster än höger. Hänger ni med???

_________________
bmw bmwsson
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Däckslitage efter ERF på knutan   

Är du säker att du inte har blandat ihop dom. Hade jag det slitaget skulle mina framdäck vara mer horisontella än vertikala. Du sliter framhjulen mer på insidan än utsidan, det har jag inte sett förut.

_________________
bmw bmwsson
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Re: Däckslitage efter ERF på knutan

Esa skrev:
Är du säker att du inte har blandat ihop dom. Hade jag det slitaget skulle mina framdäck vara mer horisontella än vertikala. Du sliter framhjulen mer på insidan än utsidan, det har jag inte sett förut.


Däcken står i motsatt färdriktning, så slitaget fram är på utsidan.

Anledningen till att v bak ser bra ut beror antagligen på att hjuluphängningen var lös under största delen av racet. Bultarna som man använder för hjulinställning hade lossnat!
Vi har problem med camber bak, minsta som går att ställa in med vettig toe är 3grader. Lite för mycket.
Eller kanske för gasglada gossar som kör med mycket hjulspinn på innerhjulet ur kurvorna

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Citat:
Slitage i hårnålen borde vara på andra sidan isåfall.


Hur menar du Esa?
Det är väl innersidan på innerhjulet som är mest slitet?
Eller har jag missförstått uppställningen?

Det blir lätt slitet så när man "burnar" i hårnålen...

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Utzon skrev:
Citat:
Slitage i hårnålen borde vara på andra sidan isåfall.


Hur menar du Esa?
Det är väl innersidan på innerhjulet som är mest slitet?
Eller har jag missförstått uppställningen?

Det blir lätt slitet så när man "burnar" i hårnålen...


Jepp, det är insidan som är sliten på bakdäcken (de till vänster). På bilden är altså däcken uppställda så att färdriktningen är mot kameran.

Hur menar du med slitaget och "burnar" (för det gjorde vi ju! ), att ena däcket blir slitet mer än det andra eller att slitaget är koncentrerat på en sida av däcket?
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Jag menar att ena (innersta i kurvan) däcket blir slitet mer än det andra OCH att slitaget är koncentrerat på en (innersta i bilen) sida av däcket.

Mitt högerbak ser också ut så om jag inte tar det i hårnålen.
(Jag har ca. 2graders camber bak)

Det finns dock ett par knep:
-Kör med högerbak på kantstenen som ligger i innerkant.
-Koppla handbromsen till högerbak och dra i den i hårnålen (lär vara använt i Volvo-original-kretsar.)

Fin bil ni har förresten!

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Handbroms

Utzon skrev:
-Koppla handbromsen till högerbak och dra i den i hårnålen (lär vara använt i Volvo-original-kretsar.)



Det funkar faktiskt väldigt bra.
Kan användas i alla svängar egentligen bara man har koll på ratten.
I höger svängar alltså, blir som diffbroms då och det är fler högersvängar än vänster så.
annars skaffa två spakar *Skratt*

_________________
Daniel Steiner
Citera
Däck för banåka
Däckslitage efter ERF på knutan
2596 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande