| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Simulera racetempo-värme?
|
1903 besök totalt |
|
Efter att ha bytt kylare på räsern och avluftat efter konstens alla regler har jag konstaterat att temperaturen gärna ligger på 95 grader istället för de 90 som var brukligt med den gamla innan den gav upp. Jag tror inte det är någon fara på den Porsche 944 det nu är frågan om, men jag är inte så sugen på att köra till Sviestad och konstatera att det efter 5-10 varv har krupit vidare upp i gradtalen när man börjar belasta. Så, finns det något bra sätt att "simulera" banåkning" på allmän väg UTAN att bete sig som en fullständig huligan? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
Re: Simulera racetempo-värme?
Nej. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Re: Simulera racetempo-värme?
om du inte är rädd om bromsbelägg och skivor så i med 3ans växel på sparsamt trafikerad landsväg och ge full mutter... _________________ Roland Johansson |
||
|
Jag antog att du menade full gas och håll igen farten med bromsen... Det var så jag testade idag i alla fall.
Det finns en flygraka mitt i skogen 3 mil ifrån stan, 2km lång, och på den åkte jag tre vändor fram och tillbaka (1,2 mil alltså) med vidöppet spjäll, i 60km/h och med rejält doftande bromsar. Vattentempen steg inte nämnvärt mycket ifrån de vanliga 95 och oljetempen var väl inte högre än 100. Jag testade sedan fram och tillbaka fullt spjäll utan att bromsa (min moderatorroll förbjuder mig att nämna hastigheter här ) och vattentempen skönk initialt till 90 men gick sen tillbaka till 95. MEN, vid två avlutande bromsvändor klev tempen iväg till 105 innan jag släppte av. Och då började den så gott som genast sjunka igen...
Nu har jag aldrig plågat en bil jag vetat varit frisk på det här sättet. Hur mycket skall man kunna förvänta sig egentligen? (Skall bli intressant att se hur mycket belägg och skivor jag har kvar imorgon när jag börjar röja i det..) _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
Re:
Utan moderatorfunktion vill jag ju inte rekommendera någon att bryta mot lagen, men fullfartsrepor skiljer sig mycket från bankörning i avseendet fartvind och därmed kylning. På de svenska KalleAnkabanorna med tighta kurvor och sedan rakor är snittfarten ganska låg. Men det låter som du ska kunna våga åka till banan och prova där nu. _________________ Roland Johansson |
||
|
Vadå, vill du ha skjuts eller?
Kan glädja alla skadeglada med att jag bytte termostat idag. Nu når bilen de 100 redan vid MYCKET lugn körning Tur att man vant sig vid att ha Murphy vid sin sida (fd alfa-ägare som man är)... Återkommer efter noggrannare luftning imorgon.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
Vet inte vilken av Autoexpertens tre utföranden jag fick, men de var på 80, 82 och 83 grader.
Egentligen skulle man ju kunna misstänka mätarfel, för den stod på 97 innan kompisen meddelade att termostaten öppnade. Men vad f-n, både orginalmätaren och den eftermonterade vdo:n verkade rätt överens om tempen. Kött-termometer nästa? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
Re:
verkar ungefär som på min gamla marcos(tills jag bytte till mekanisk) Konstant oro! Kan det vara så att du har fel volttal in i mätarna? På gamla engelska bilar finns det en voltage stabilizer som tar ner volt till 9- 10(?) istf 14. Min var naturligtvis trasig..... vilket gav helt fel på mätaren Förr (elektriska) mätaren på 93 grader ca när termostaten öppnade. Nu 82 på mätaren när termostaten öppnar
Kött termometer koll låter bra _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
|
Still confused but on a higher level...
Började dagen med påfyllning och avluftning, då systemet ju trots allt varit helt tömt. Gick nån halvliter till och det tog ett tag innan det var en jämn vattenstråle ur avluftningen, så förhoppningar om bättring fanns. Sen fick den kallna ett tag innan avluftningspluggen togs bort, kött-termometern stacks ner och gott om tätningspasta kletades på. Ytterligare ett tags väntan för härdningens skull och sedan på det igen... De två mätarna och termometern var kanske inte helt överens om med vilken fart yempen höjdes i början, men efter 80 grader följdes de åt rätt bra. Och stannade på 95. Jag var nöjd. Termometer bort, liten avluftning och så ut på provåkning. 102 grader hamnade jag på då... Vid riktig mjukiskörning i 100 knyck Jag börjar misstänka att min vattenpump inte är så fräsch... Skall kollas imorgon. Siestad, du börjar kännas avlägsen
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
Ingenting är ju omöjligt, men eftersom den kommer ifrån en väldigt lik bil (autoexpertens hemsida anger samma artikelnummer när jag söker på delar till kylsystemet) så känns det lite tveksamt. Och jag försökte verkligen trycka den emot de omgivande väggarna när jag satte dit den. Men jag skall kolla extra noga igen.
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1903 besök totalt |