| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byta styrväxel
|
4 besök senaste veckan (3578 totalt) |
|
Byta styrväxel
Hallo alla som vill hjälpa till. Jag vill byta styrväxel på min 318is -90 Skulle vilja ha ca 2:19 utväxling och ny ratt, flera kompisar säger att man måste sätta in servo, andra säger nej det behövs inte, lämna bara in till en rally kille så fixar han kuggarna i styrväxeln. Jag kan inget om detta, söker dessutom någon som kan göra det åt mig, bor i Habo utanför Jönköping. Bilen måste vara klar 4maj. Hjälp tack!
Mvh _________________ Fredrik Regnell BMW 318d kombi |
||||
|
Re: Byta styrväxel
Köp en styrväxel från en E36 på skroten. Brukar kosta 1500:- Hittar du en från en M3E36 3.0 så är dom bäst. Men dom brukar kosta därefter. Har för mig att det blir ca 3,0 varv med vanlig e36 styrväxel och 2,75 med m3 3,0 växel. M3 e30 har 3,5 rattvarv.Z3 M styrväxel går oxå fin fint, det ger ca 2.7varv. Skall du under detta så får du leta efter BMW motorsport grejer på nätet eller lämna in den tex hos sellholm. Kostar lika mycket som din bil är värd...
Servo kan du ju själv välja om du vill ha eller inte. _________________ Patrik Skoog |
||||
|
Jag köpte vanlig e36 styrväxel från skroten, fick ge 700kr bara!
Men e36 växeln gör att hjulen kommer svänga lite MER än vad dom gör med e30 växel, så du får sätta dit stopp på styrväxelkolvstången, ca 10-15mm tjocka. Efter det har du 2,9 varv mellan fulla utslag. Så jag tycker inte det är värt att lägga massa extra pengar på en M3 3,0 växel om det nu bara ger ca 0,2 varv kortare. Men smaken är som baken! Det finns lite bilder och info i min biltråd, om du vill se hur man gör.
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
|
Re:
Var tar det i? Skulle vilja veta om det är i hjulhuset i sig som är i vägen lr om det är nåt annat i vägen(krängarn)? Nån som vet om det bara är z3m som är mindre varv på lr om det gäller alla z3or? mvh _________________ Tobias Gunnarsson |
||||
Pris: 1795.00 detta finns på roadster.se Bör ju funka bra efter lite modifikation. _________________ Jacob oesterlindh |
||||
|
Re:
Precis, men åker du 15" fälg med "rätt" ET på fälgarna, dvs max spårvidd på bilen så tar inget i någon stans så då behöver du inga stopp på styrväxeln. _________________ Patrik Skoog |
||||
|
Re:
Ja jag har 16 x 7 tum och ET30 om jag inte minns helt fel
Vad kör du för ET på dina 15" och vad det är det för bredd på dem? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
|
Re:
hmm kör med 7*15 et 38 och 20mm spacers så det motsvarar väl 18 antar jag. Funkar det tror du? Fin hjulen är 7,5*17 et 20 så dom kan nog bli tajta. Nån som vet om det är nån skillnad på z3ornas styrning? _________________ Tobias Gunnarsson |
||||
|
Re:
Ingen aning, jag har som sagt ET35 på mina fälgar & 45mm spacers =ET -10. Det är ganska gott om plats men med så smala spacers är jag skeptisk. Varför har du så lite spacers när det går att ha mer?
_________________ Patrik Skoog |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Byta styrväxel
|
4 besök senaste veckan (3578 totalt) |