Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 17456 besök totalt |
Re:
De gamla beläggen såg lite överhettade ut men det har inget att göra med att bromsen tar/upplevs ta långt ner. Ej heller skivorna påverkar detta. Huvudbromscylindern kanske det kunde vara men den är ny... Kolla vakumslangen till bromsservot , så det funkar som det skall. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
okej skall kolla lite kring bromscylindern och servot. Jag är lite förvirrad för jag vet inte riktigt om det upplevs som att bromsen tar längre ner än tidigare... Det kan vara så att det är bromsvärkan som är sämre bara så att jag behöver trycka hårdare.
_________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Re:
Skulle ju kunna vara lite dålig servoverkan då.. Tänkte på om du skulle ta bort cylindern till hydrauliska handbromsen, den används(väl?)inte och det blir en felkälla mindre och SBP blir kanske lite gladare. Ersätt med en bit bromsrör. Vill du få SBP på solskenshumör kan du överväga att tillfälligt plocka bort den ställbara bromsreduceringsventilen(långt ord ![]() MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Var nere och testade lite nyss enligt vad jag läst om bromsservon osv.
Jag kan pumpa upp tryck i pedalen utan motorn igång. Pedalen blir då så stum att jag inte kan trycka den i "botten". När motorn startas sjunker pedalen lite granna som sig bör. När motorn är igång så kan jag dock utan större problem trycka ned pedalen tills metall möter metall ("botten") och pedalen inte kommer längre (det är så pass att jag ser bromsservo osv svikta). Kan tillägga att det låter som pedalen pumpar luft under första delen av pedalvägen, sedan känner jag att det blir lite motstånd och sedan kommer stoppet (vilket jag uppfattar är slutstation för pedalen och inte alls det tryck som blir när jag pumpar utan motorn igång). Jag vill minnas att det alltid kännts som pedalen tar långt ner, men innan sviestad kunde jag inte trycka den i botten så lätt när jag står still med motorn på tror jag ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Stiger pedalen efter några pumpningar brukar det tyda på luft i systemet.
Har du ingen luft och inga läckage och bromsen fortfarande beter sig konstigt tycker jag det lutar åt huvudbromscylindern..även om den är ny.. Ventilera frågan på "skruva banåkarbil" Den samlade kunskapen på rejsa är enorm. Hur som helst , kul att du har lite att pilla med ![]() ![]() MS// ![]() _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Nu har jag varit ute en lång sväng och rastat kärran. Efter ett par längre lättare inbromsningar så kändes bromsningen som förrut igen ! Kunde låsa däcken innan jag kände att pedalen tog i botten och dom kändes ganska bra faktiskt. Antar att det var belägg på skivan som släpper allt eftersom.
Har dock fortfarande ett par hoppade belägg i bak i lägre farter. Kanske har jag sågat till carbotech beläggen för lite eller nåt. Får se om det släpper efter lite slitage. På torsdag är det besiktning så nu har jag bytt till orginal bälte och höjt bilen ett par cm. Hoppas den går igenom bara ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Då var bilen besiktad, utan anmärkning !
Något jag hajjade till på var att jag fick bättre bromsvärden i bak 1.3 och 1.3 jämfört med 1.1 och 1.1 tidigare. I fram vart det också lite bättre bromsvärde trots en förskjutning till vänster fram. edit: ![]() ![]() ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Re:
Grattis! Ang. bromsvärdena så undrar jag om det inte kan bero på hur hårt dom trycker på pedalen. Ibland har jag tyckt att man fått lite väl lågt värde jämfört med normalt trots att bromsarna är helt okej. Mvh Johan _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||
Re:
Grattis Andreas ! Självklart skulle den gå igenom..ähum.. ![]() 31 Juli 2010 va ? MS// ![]() _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Re:
Grattis då! ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
I lördags var jag på lunda flygfält och körde konbana för första gången. Det var otroligt kul och man lärde känna bilen mycket bättre än på bana tycker jag. Här kommer en liten film från ett av mina åk. Bromsarna funkar bra konstaterar jag såhär i efterhand
![]() http://www.youtube.com/watch?v=_h4TRu_5NY0 _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Jahapp då har tankarna börjat vandra mot försäljning. Säsongen lider mot sitt slut och lägenhetsköp känns aktuellt snart.
Det har varit en kort men lärorik resa med denna gamla kärra! Lägger upp en annons i köp&sälj ikväll om någon är intresserad av en nybesiktigad gammal räser med bur i regpapprena ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
tänkte bara göra lite reklam för annonsen. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Priset är i högsta grad diskuterbart. _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Re:
Synd att du fick sälja så snart men du blev ju biten av bankörningen iallafall så vi lär väl få se dig där ute igen ![]() _________________ Martin Öberg ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 17456 besök totalt |