| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däckslitage R 888
|
<< 1, 2 9750 besök totalt |
|
Jag misstänker att det är mönstret på R888 som är boven. Däcken slits mest på den yttre halva av den del av mönstret som har de smalaste gummi klackarna/områdena..
Att däcken på 99% av alla moddade standardbilar blir varmast/mest utsatta på utsidan är nog ett rimligt antagande. Att sen däcken slits mest på den del av yttre halvan där gummiklackarna är smalast=minsta stabila förvånar mig inte alls. Comments? _________________ Rikard Ahlin |
||||
|
Re:
Spontant känns det som att bara varannat spår skulle gått ända in i mitten, det känns som att det skulle bli mer jämnstabilt ( ) då...
Jag ska prova mina R888 snart. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
Re:
I går skulle jag justera toe lite, men konstaterade att cambern var väldigt olika, mätte och konstaterade att jag hade 2,5 grader på höger och 4,5 grader på vänster
Det är helt enkelt karossen som börjar ge sig, E30in är ju alltid rostig utmed innerskärmens infästning mot torpedväggen, så hela hjulhuset har börjat luta innåt. Dax att riva ur instrumentpanelen och laga, kanske fixa nått fjäderbenstag oxå. Men hur som helst, jag justerade till 3 garder camber och 3 mm total toe ut, och jäklar vad kul bilen känndes, provade bara lite på vanlig väg, men det kändes helt klart skillnad på instyrningen. Tänkte åka till Sviesta på söndag, efter det får vi se vad däcken säger in inställningen. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
|
3mm toe ut på en RWD (Läs E30) är ganska mkt.
Instyrningen blir kalas men spårkännslighet osv brukar stiga över vad man tycker är trevligt. Slitaget kan tänkas bli lite kul det oxå. Fast iofs, du kör med gummibussningar osv va? Då lär hjulet ändå skutta omkring ganska friskt... Men jag skulle säga att så fort du går över 0 toe, säg 1mm toe out, på en stummare bil så märks det och är tillräkligt. Styr den fortfarande in segt har man andra problem. |
||||
|
Hur fan kan ni avgöra slitaget på den där bilden?
Toffe, kan du inte plocka av ett hjul och ta en bild på ett rengjort däck närmare ytan och mer "längs med" så man ser mönsterdjup? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Jo han spårar lite, men det är inte rattlåsracing jag ska pyssla med, det är uteslutande konbana eller Sviesta jag ska åka på, så det är mest svänga som gäller. och jag vill få bort understyrningen som uppstod när jag fick diffbroms på den, med 170 hk/1100 kg har jag ju inget att säga till om på rakorna, så jag får satsa på kurvorna
Nej, det finns inget flaxande gummi i framvagnen. Hur däcken gillar det får ni veta på måndag, jag har märkt upp styrlederna så jag enkelt kan justera tillbaka i millimetersteg om det visar sig tidigt att det är åt skogen. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
|
Jag hänger på tåget här när ändå R888 och slitage diskuteras tänkte jag.
Jag har också kört med R888 i två säsonger nu, gillar dom skarpt sett till vad man får för pengarna... Speciellt bra grepp tycker jag nästan dom har i början av passen, dom första varven innan dom knappt är varma är dom grymma till skillnad från andra däck jag har kört med.
Däremot är jag lite fundersam till slitaget, den sliter en del däck i mitten av slitbanan fram, inte tokmycket men en klar skillnad syns. Värt att veta i sammanhanget kanske kan var detta då: Jag kör 195/50-15 på 7x15" fälgar, hjulvinklarna fram är 2,5gr camber, 0 i toe. Bilen är fwd och väger runt 1000kg, 125hk under locket (befriad från hjulspinn i innerkurvorna m.a.o. )
Kalltryck fram 1,7 som blir mellan 2,1 till som mest 2,4 där jag siktar på 2,1, då uppför sig bilen bäst tycker jag. Kalltryck bak 1,5-1,6 blir runt 2,0 varmt, bak slits det jämnt och fint ska sägas, inga konstigheter där.
_________________ Peter Karlsson |
||||
|
Re:
om du inte har bytt till excentriska länkarmsbussningar fram än så hjälper det bytet till en hel del. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
Re:
Dessutom är jag nog förstörd av lite för oprecis mätutrustning. "Sikta på 2-3 mm så blir det kanske inte mindre än 1 mm i alla fall".
Vad gäller just däckslitage (som ju tråden handlade om ursprungligen) så uppstår ju en försvarlig del av detta på framhjulen under inbromsning (eller acceleration på drivhjulen med odiffat eller motorstarkt). Antar att detta är vad AL är ute efter med frågan om bussningar? Men då börjar vi väl på att komma in på styrgeometri och huruvida styrlänkaget är placerat bakom eller framför framaxeln snarare än RWD/FWD? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Spelar det så stor roll om däcket är rullnings neutrala om man kör bankörning, det banakörning är mer eller mindre att köra genom en stor sväng hela tiden.
Däremot kan jag tänka att det kan vara stor fördel med rullnings neutrala däck vid körning på landsväg?! Undrar, vad spelar det för roll om styrlänkaget sitter framför eller bakom axelcentrat? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||
|
Jag måste tacka Per Hansson för tipset, med 3 garder camber och 3 mm total toe ut gick bilen kanon på Sviesta i dag, körde förvisso bara 2 pass a15 min i tort och resten i väta, men däcken är jämt i fint slita över hela ytan, och bilen var som sagt hur kul som helst att köra, både tort o blött, ingen understyrning alls, men inte överdriven överstyrning heller, helt enkel så som jag vill ha en RWD bil
_________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
![]() |
Däck för banåka
Däckslitage R 888
|
<< 1, 2 9750 besök totalt |