Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däckslitage R 888
<<   1, 2
9750 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Jag misstänker att det är mönstret på R888 som är boven. Däcken slits mest på den yttre halva av den del av mönstret som har de smalaste gummi klackarna/områdena..

Att däcken på 99% av alla moddade standardbilar blir varmast/mest utsatta på utsidan är nog ett rimligt antagande. Att sen däcken slits mest på den del av yttre halvan där gummiklackarna är smalast=minsta stabila förvånar mig inte alls.

Comments?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1585



Re:

Rikard Ahlin skrev:
Jag misstänker att det är mönstret på R888 som är boven. Däcken slits mest på den yttre halva av den del av mönstret som har de smalaste gummi klackarna/områdena..

Att däcken på 99% av alla moddade standardbilar blir varmast/mest utsatta på utsidan är nog ett rimligt antagande. Att sen däcken slits mest på den del av yttre halvan där gummiklackarna är smalast=minsta stabila förvånar mig inte alls.

Comments?


Spontant känns det som att bara varannat spår skulle gått ända in i mitten, det känns som att det skulle bli mer jämnstabilt () då...

Jag ska prova mina R888 snart.

_________________
VW Golf Alltrack -20
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Japp..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Re:

Pär Hansson skrev:
Isåkare skrev:
Fortsätter med en ny fråga i denna tråd.

Min BMW 325 E30 formligen tuggade sönder fram däcken tidigare, mest på den näst yttre delen om man delar in slitytan i 4 delar.
"Mer camber" sa nån, och jag justerade så mycket det går innan fjädrarna tar i tornet, och justerade toe in till 1-2 mm totalt.

Nu går bilen mycket bättre på bana (mindre understyrd), tuggar inte alls på däcken, går mycket stabilt i hög fart (tidigare var den vinglig)
Men den sliter markant på innerkanten, typ som en sänkt BMW gör på bakdäcken.

Är det nått jag helt enkelt får räkna med ??
Testa att ställa en 2-3 mm toe out i stället, så får du en mycket trevligare banbil om du har en del negativ camber, förutsätter runt ett par grader. Jag skulle gissa att dina framdäck suddar mer än nödvändigt rakt fram med kombinationen negativ camber - toe in vilket skulle kunna förklara slitagebilden.


I går skulle jag justera toe lite, men konstaterade att cambern var väldigt olika, mätte och konstaterade att jag hade 2,5 grader på höger och 4,5 grader på vänster
Det är helt enkelt karossen som börjar ge sig, E30in är ju alltid rostig utmed innerskärmens infästning mot torpedväggen, så hela hjulhuset har börjat luta innåt.
Dax att riva ur instrumentpanelen och laga, kanske fixa nått fjäderbenstag oxå.
Men hur som helst, jag justerade till 3 garder camber och 3 mm total toe ut, och jäklar vad kul bilen känndes, provade bara lite på vanlig väg, men det kändes helt klart skillnad på instyrningen.
Tänkte åka till Sviesta på söndag, efter det får vi se vad däcken säger in inställningen.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



3mm toe ut på en RWD (Läs E30) är ganska mkt.

Instyrningen blir kalas men spårkännslighet osv brukar stiga över vad man tycker är trevligt.
Slitaget kan tänkas bli lite kul det oxå.

Fast iofs, du kör med gummibussningar osv va? Då lär hjulet ändå skutta omkring ganska friskt...
Men jag skulle säga att så fort du går över 0 toe, säg 1mm toe out, på en stummare bil så märks det och är tillräkligt. Styr den fortfarande in segt har man andra problem.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Hur fan kan ni avgöra slitaget på den där bilden?

Toffe, kan du inte plocka av ett hjul och ta en bild på ett rengjort däck närmare ytan och mer "längs med" så man ser mönsterdjup?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Re:

Andreas Lidström skrev:
3mm toe ut på en RWD (Läs E30) är ganska mkt.

Instyrningen blir kalas men spårkännslighet osv brukar stiga över vad man tycker är trevligt.
Slitaget kan tänkas bli lite kul det oxå.

Fast iofs, du kör med gummibussningar osv va? Då lär hjulet ändå skutta omkring ganska friskt...
Men jag skulle säga att så fort du går över 0 toe, säg 1mm toe out, på en stummare bil så märks det och är tillräkligt. Styr den fortfarande in segt har man andra problem.


Jo han spårar lite, men det är inte rattlåsracing jag ska pyssla med, det är uteslutande konbana eller Sviesta jag ska åka på, så det är mest svänga som gäller.
och jag vill få bort understyrningen som uppstod när jag fick diffbroms på den, med 170 hk/1100 kg har jag ju inget att säga till om på rakorna, så jag får satsa på kurvorna

Nej, det finns inget flaxande gummi i framvagnen.

Hur däcken gillar det får ni veta på måndag, jag har märkt upp styrlederna så jag enkelt kan justera tillbaka i millimetersteg om det visar sig tidigt att det är åt skogen.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Jag hänger på tåget här när ändå R888 och slitage diskuteras tänkte jag.

Jag har också kört med R888 i två säsonger nu, gillar dom skarpt sett till vad man får för pengarna...
Speciellt bra grepp tycker jag nästan dom har i början av passen, dom första varven innan dom knappt är varma är dom grymma till skillnad från andra däck jag har kört med.

Däremot är jag lite fundersam till slitaget, den sliter en del däck i mitten av slitbanan fram, inte tokmycket men en klar skillnad syns.
Värt att veta i sammanhanget kanske kan var detta då:
Jag kör 195/50-15 på 7x15" fälgar, hjulvinklarna fram är 2,5gr camber, 0 i toe.
Bilen är fwd och väger runt 1000kg, 125hk under locket (befriad från hjulspinn i innerkurvorna m.a.o. )

Kalltryck fram 1,7 som blir mellan 2,1 till som mest 2,4 där jag siktar på 2,1, då uppför sig bilen bäst tycker jag.

Kalltryck bak 1,5-1,6 blir runt 2,0 varmt, bak slits det jämnt och fint ska sägas, inga konstigheter där.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1585



Re:

Isåkare skrev:
Andreas Lidström skrev:
3mm toe ut på en RWD (Läs E30) är ganska mkt.

Instyrningen blir kalas men spårkännslighet osv brukar stiga över vad man tycker är trevligt.
Slitaget kan tänkas bli lite kul det oxå.

Fast iofs, du kör med gummibussningar osv va? Då lär hjulet ändå skutta omkring ganska friskt...
Men jag skulle säga att så fort du går över 0 toe, säg 1mm toe out, på en stummare bil så märks det och är tillräkligt. Styr den fortfarande in segt har man andra problem.


Jo han spårar lite, men det är inte rattlåsracing jag ska pyssla med, det är uteslutande konbana eller Sviesta jag ska åka på, så det är mest svänga som gäller.
och jag vill få bort understyrningen som uppstod när jag fick diffbroms på den, med 170 hk/1100 kg har jag ju inget att säga till om på rakorna, så jag får satsa på kurvorna

Nej, det finns inget flaxande gummi i framvagnen.

Hur däcken gillar det får ni veta på måndag, jag har märkt upp styrlederna så jag enkelt kan justera tillbaka i millimetersteg om det visar sig tidigt att det är åt skogen.


om du inte har bytt till excentriska länkarmsbussningar fram än så hjälper det bytet till en hel del. thumbs up

_________________
VW Golf Alltrack -20
Citera
Toffe
Hunnebostrand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Jag ökade på cambern lite, nu sliter det jämnare.

/ Toffe

_________________
Kristoffer Edström Hunnebostrand Alfa 75 TURBO -87
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

Toffe skrev:
Jag ökade på cambern lite, nu sliter det jämnare.

/ Toffe
Du ökade på cambern lite säger du, är det från -5° till typ -3° eller menar du i absoluta mått och att du har typ -6° nu? I det senare fallet måste det vara något annat som är fel, det är inte normalt, eller så har du hittat en "sweet spot" som ingen annan testat. *Typ STCC C30 i bak*

Andreas Lidström skrev:
3mm toe ut på en RWD (Läs E30) är ganska mkt.

Instyrningen blir kalas men spårkännslighet osv brukar stiga över vad man tycker är trevligt.
Slitaget kan tänkas bli lite kul det oxå.

....
Beteendet hos en E30 kan jag inte uttala mig om, men slitaget minskar iaf från lite toe-in eller neutral toe. Utan att ha räknat på det så säger ryggmärgen (och lite ovetenskapliga tester) mig att ett däck är rullningsneutralt med en toe-vinkel inte under hälften av cambervinkeln. 3 mm toe (skillnad mellan mått ytterkanter framkant resp bakkant på en 15" fälg) ger knappt 0.5° toe-vinkel.

Dessutom är jag nog förstörd av lite för oprecis mätutrustning. "Sikta på 2-3 mm så blir det kanske inte mindre än 1 mm i alla fall".

Vad gäller just däckslitage (som ju tråden handlade om ursprungligen) så uppstår ju en försvarlig del av detta på framhjulen under inbromsning (eller acceleration på drivhjulen med odiffat eller motorstarkt). Antar att detta är vad AL är ute efter med frågan om bussningar? Men då börjar vi väl på att komma in på styrgeometri och huruvida styrlänkaget är placerat bakom eller framför framaxeln snarare än RWD/FWD?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 893



Spelar det så stor roll om däcket är rullnings neutrala om man kör bankörning, det banakörning är mer eller mindre att köra genom en stor sväng hela tiden.
Däremot kan jag tänka att det kan vara stor fördel med rullnings neutrala däck vid körning på landsväg?!

Undrar, vad spelar det för roll om styrlänkaget sitter framför eller bakom axelcentrat?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Jag måste tacka Per Hansson för tipset, med 3 garder camber och 3 mm total toe ut gick bilen kanon på Sviesta i dag, körde förvisso bara 2 pass a15 min i tort och resten i väta, men däcken är jämt i fint slita över hela ytan, och bilen var som sagt hur kul som helst att köra, både tort o blött, ingen understyrning alls, men inte överdriven överstyrning heller, helt enkel så som jag vill ha en RWD bil

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Däck för banåka
Däckslitage R 888
<<   1, 2
9750 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande