| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Grövre drivaxlar kadett Gsi 16v Racing
|
1787 besök totalt |
|
Tänkte kolla om det var någon som har bra tips på tåliga drivaxlar/drivknutar till min långloppsracer. Tävlade i igår (lördag) och hade nämligen sönder två drivknutar. Vänster ytrre drivknut gick sönder i själva korset (ramlade ur massa kulor och stål när vi drog bort damasken). Den högra gick sönder ute i hjulet, själva axeln gick av innan splinsen. Hoppas ni kan förstå vad jag menar även fast det inte är proffsigt fackmannaspråck. Hur som helst. Det jag är intresserad av är att få veta om det finns något bra och hållbart att byta ut dessa mot? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||||
|
_________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Ett allternativ är väl drivaxlar i sviktstål. Originalknutarna ska ju hålla väldigt bra annars, var dom nya eller hade dom hängt med ett tag?
_________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||||
|
Re:
Vi har inte bytt dem tidigare ( första säsongen) men skulle gissa på att de hängt med ett tag. Men då kanske det är lika bra att köpa nya bara. Spelar dett någon roll om man köper Opel original, mekonomen, biltema eller vilka nu som har "original"knutar? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||||
|
om jag minns rätt så var det smörjan i axlarna som var hela hemligheten.
Det byttes till ett annat fett och vips så höll det. http://www.matexracing.se/old_defaul _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Re:
Att tappen gick av berodde på tillverkare ircc. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
original är väl lite dyrare men vet inte om det är någon kvalitetsskillnad mot mekonomen mm. Men lite extra kylning och bra drivknutsfett tror jag räcker långt. Var någon som pratade om att volvo xc90 tydligen skulle ha nått som funkade bra. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||||
|
Re:
Jo det skulle jag tro med (att bra fett är största skillnaden). Såg att det var någon som nämt xc90 fett, farsan jobbar med volvo så det skulle han kolla om det fanns något speciellt till dem. Vi får hoppas att det är hemligheten... _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1787 besök totalt |