| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Volvo 740 bakhjulsupphängning & chassi-snack
|
3800 besök totalt |
|
För jämn bana spelar det inte så stor roll det är först när det börjar bli ojämt man
märker av den stela axelns högre vikt. Fördel är konstant spårvidd & små förändringar av hjulvinklarna. Nackdelen är väl som sagt vikten Finns ju en del snabba sevens med volvo axel bak _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
jag körde 63,94sek på kinnekulle nu senast.. snabbt?
har problem med överstyrning.. den vill sladda i bak.. för hård i bak? kör utan krängare bak.. mjukare fjädrar kanske? kör med bilstein racing coilover med hr fjäder.. _________________ Henrik Johansson |
||
|
Re:
Ett sätt att få minde understyrning är att sätta mjukare fjädrar bak kika här för mer info https://rejsa.nu/artiklar/setuptabel _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
1: Vad väger bilen?
2: Viktfödeling? 3: Hårdhet på fjädarna bak och fram? 4: Var sitter fjädrna bak? Mitt på axeln eller på typ någon länkarm eller dylikt? Allså vad är MR bak? 5: Fram sitter det MacPerson så MR är ca 0,94 6: Vad har bilen för däck och dimensioner? Jag är teksam till mjukar bak, hårdre fram är nog bättre. Förmodligen mer krängre. Men steg 1 är att kolla vad fjädersättingen är. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
fram
140-60-120 140=längd 60=diameter 120=fjäderkonstnt i N/mm bak 300-60-020 l=300 d=60 k=20N/mm Är detta rätt? Bilen är mjuk bak, jag skull INTE göra den mjukare. (om 20N/mm är rätt) 20mm krängare säger inget ting, måste vet hur den ser ut + var den är infäst. Bärarm, på fjäderben mm. Lättar inner framhjul i böjarna? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
krängaren är orginal. sitter i länkarmen. kör med 4grader camber i fram..
ja det stämmer med fjädrarna. vet ej om den lättar i böjarna.. tror inte det.. hårdare krängare fram?? finns ju 24mm att köpa.. bilen är ju betydligt hårdare fram än bak.. Vad är nästa steg tro? _________________ Henrik Johansson |
||
|
nej krängarn är inte justerbar.. så du tror på en kraftigare krängare?
den släpper la medel kan man säga.. men fick ett bra släp i 165km/h under bron på kinnekulle.. Och då va den lite besvärlig att hämta hem igen.. blev ett par elaka kast.. hårnålen på knutstorp, där sladdar bilen väldigt lätt helt utan gaspådrag.. det blir ju värre ju hårdare man satsar.. däcktryck? kör med 1,5 kallt blir 1.90-1.95 fram och 2 bak.. så det går ju varmare i bak.. _________________ Henrik Johansson |
||
|
Grövre fram krängare är inte fel skulle jag gissa.
Justerbar vore bra. Men vi börjar ta reda på vad krängaren ger för fjäderkonstant.
Mät krängaren uppifrån 1: aa=? 2: bb=? 3: ab=? 4: dimeter =alt1=20 alt2= 24 sen var sitter kränaren på bärarmen c------------d---e c=infästing i karrossen d=stag till kränagre e=centrum ytter kulbult 5: cd=??? 6: ce=??? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jämförelse, originaluppsättning på 740 är 19mm krängare fram, och 16mm bak (fäst mellan länkarmarna, så den är väl inte så stort bidrag till styvheten som den hade haft kopplad till karossen). "sportigare" modeller hade 21/19
och fjäderkonstanterna på sänkjädrar och original är:
enligt Hedlund i denna tråd: http://svenskavolvo7900klubben.se/ph Sänkbakfjädrarnas "mjuka" sektion ligger helt ihop när bilen står på hjulen, är nog mest till för att inte fjädrarna ska ramla ur när man hissar max. Även om du har annat MR nu iochmed coilovers stående på bakaxeln så låter det som du har MYCKET styvare främände jmf med bakände om man tittar mot en originalbil. Skumt att du får överstyrning. _________________ Johan Eriksson |
||
|
ok
19mm-->52N/mm (per sida) 24mm-->133N/mm MEN nu är är MR 200/340 -->0,59 och i kvadrat -->0,35 Ger att på hjulet 19mm-->18N/mm (per sida) 24mm-->47N/mm Lite tumme pekfinger kan man hugga ca ca ca 100% av hjulkonstnten på fjäder borde krängran ger. Vi har 120N/mm fjäder MR ca 0,94 -->120^0,94^2 -->106N/mm Med 24mm har vi ca hälften av vad som är vättigt ca ca ca. om vi skall upp till 106N/mm behöver vi en 35mm, vättigt???
Bättre ge sig på MR för krängaren, flytta staget till fjäderbenet. Nog om fram, nu är jag ingen klippa på RWD bilar MEN jag skull gå upp i fjäder bak. 40-50N/mm är fortfarnde tämligen mjukt. Låter lite bakfram att göra en överstyrd bil hårdre bak, MEN det kan vara så att den varnar tidigare så det blir mer lättkört. Brukar bli så det går fortare pga att man vågar mer. Så vad jag skull göra var att bygga om stgen till krängarn fram och samtidigt bygga om den så den blir justerbar. Och testa gå upp i fjäder bak 50N/mm Testa och se, jag är nyfiken på svaret. Hmm finns en tråd om fjädrar på Volvo 240 någonstans här. Iof en annan bil men prisip likande bil. Sö får du se. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
okej mycket hightec för mig där men jag lär mig.. är väldigt tacksam för att du tar dig tid och hjälper till!
en justerbar krängare med knivar från typ sellholm, finns ju olika knivar va? kan man få en sån tillräckligt styv? _________________ Henrik Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Volvo 740 bakhjulsupphängning & chassi-snack
|
3800 besök totalt |