Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1608 besök totalt |
Porsche 924 TURBO
Tjoho... ja, jag är i tankarna av en Porsche 924 turbo..."är 17 år" har lite små frågor. Försäkringen? Rosten? Sportbilskänslan? Är den, porsche eller en VW/Audi, och om när blev den en riktig porsche? Går allt sönder på den? Vilken årsmodell ska man rekomendera? Är det en lämplig första bil? Är det mycket strul, mycket att göra med bilen? Firma som kan "rusta" upp 924:an ? Svin dyra reservdelar? mvh/Regnell p.s länka gärna till en bra porsche 924 turbo sida ![]() |
||||
Försäkring=Asdyr om du inte...hhhrrrmmm kan skriva den på någon annan. Sen beror det ju mycket på vart/hur man bor.
Rost skall vara väldigt, väldigt lite. Efter 80 helst ingen, men framskärmarna är lite känsliga och det börjar ofta bubbla runt bakljusen. Känsla=Är fjädrar/dämpare/bussningar fräscha och hjulen pekar åt rätt håll så o BOY vad den lever under en. Om inte så kan den kännas som min 30000-milade Audi 100. Är den fläktkyld, oförstörbar och har en aning underlig väghållning? Nej. Är det en bra, fungerande sportbil med för sin tid MKT bra prestanda och tekniskt avancemang? Ja. Sen är det upp till dig att avgöra. Hållbarhet? Det är en 25 år gammal sportbil ifrån tiden då turbomatning var lite experimentellt när det gäller hållbarhet. Är den inte rätt skött, eller om du inte sköter den rätt som kommer saker att gå sönder. Sen sitter det mesta i motorutrymmet rätt trångt till som en extra bonus. Man sätter på en lite mindre turbo, tror det är 81, som gör den lite mer körbar. 81 kommer också den helgalvade karossen. Annars är det nog ingen större skillnad. Förstabil? Njaaaa, betänk att det är en bil som skiftar mellan 70hk och 170 hk snabbare än du hinner tänka ketchupeffekt. Chansen att du landar med arslet i ett betongfundament är nog rätt stor trots allt. Personligen hade jag gått på sugmotorvarianten istället. Lägre pris, samma chassi och i vardagslivet lika snabb. Strul, se hållbarheten. Rusta? gäller det trim, väghållning, styling eller alla tre? Allt är relativt. Vet att en kylare till en N/A kostade 4500 för 6 år sen, det är rätt dyrt. Å andra sidan kommer kamremmen ifrån en Audi vilket blir billigt. Fast på det mesta ligger nog på den dyra sidan. Kolla in www.924.org Där hittar du det mesta. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Tackar så hemskt mycket för detta snabba svar!
har hört talas om Han "Sandén" och "Jaan Tolli" i helsingborg min farbror har en Porsche 964 GT Cup, så han kan porschar... får överväga mitt val om denna roliga "Sportbil"! mvh/Regnell |
||||
Hehe...det är en jäkla skum bil det där.
Wastegate är samma som på 930 (=8000 kronor nypris). Innehåll (kuggar och faktiskt difflock!) i växellådan samma som på 911 SC låda 915 (=slits snabbt). Rördragning är minst sagt schizofren osv. Osv. Bilen i sig är lika eller mer komplicerad än en motsvarande 911:a. Men lite cool är den, personligen ser jag den mer ovanlig än 911:or ... tyvärr ägs den oftast av folk som inte har råd med den. Jag skulle bäva inför att trimma en sådan då alla prylar verkar kosta lika mycket som motsvarande 911-prylar, detta i en 30000-kronorsbil. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
AAAHHH, jag har besluts ångest... jag är rädd att äga en porsche pga att om något i bilen rasar ihop såär man totalt STEKT!!!!
lutar mest åt något annat tyvärr, som är mera lindrigt mot lädret om något skulle hända, vilket det lär göra med en ca 25 årig bil ![]() sammt försäkringen lär vara sjukt jobbig att tackla... ne usch, mer nackdelar än fördelar, jo en fördel BILEN ÄR BILLIG ! |
||||
Visst är bilen billig men rasar den så kostar delar som till en 911:a, och då är den bra mycket bökigare att plocka med än folkan.
Annars kan du alltid köpa en gamal 928:a, då snackar vi verkligen roliga verkstadsbesök ![]() Annars skulle jag inte ha något emot att äga en...lite masochist är man alltid. Det skulle vara noll chans att man springer på en liknande bil... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Hej!
För det första vill jag slå ett slag för Porsches frontmotorbilar, mer prisvärda sportbilar är svåra att hitta. ![]() För att förkovra dig djupare i ämnet skulle jag, hellre än internet, vilja rekommendera en bok, som heter "Porsche 924, 944 & 968", skriven av Michael Cotton, ISBN 1-899870-47-4. Läs den för att få en inblick i hela modellfloran och alla olika utvecklingssteg. Sen kan du bilda en egen uppfattning om vad som kan vara den bästa modellen. Personligen är jag lite inne på P.P:s linje, att du ska satsa på en icke-turbobil, helst en vanlig 944, det är ett jäkligt bra första steg. MVH _________________ -- |
||||
Kan inte påstå att det överrensstämmer med min erfarenhet. En del grejor kan din VW-handlare sälja till VW-pris Svaga punkter är kolvar/kolvringar och grenrör. Edit; håller oxo med om att 944 med vanliga 2.5 lites sugmotor på 163 hk är bättre val. _________________ Pär Hylander |
||||
Jag håller med Pär. Generellt är Porsches frontmotorbilar rätt billiga i drift. _________________ -- |
||||
Vad finns 944 med för motorer... men samma där, går något sönder, ja då är man typ fast!!! min ekonomi skulle nog klara av reparationer men det är ju inte kul.. min farbror har en 944S2,
den e skojjig om nått UTAN turbo ![]() ![]() |
||||
944 82-87? 2.5l 8V 163 hk 944S 2,5l 16V 190 hk 944S2 3l 16V 211 hk 944 87-89? 2.7l 8v 163 hk? 944 turbo 85-88 2.5l 8v 220hk 944 turbo 88-91 2.5l 8v 250 hk Tidiga 944:or billigast, från ca 20k. I ditt läge hade jag inte köpt bil för sista kronan, spara en rejäl peng som haverifond. _________________ Pär Hylander |
||||
|
||||
Jeg tror 2.7 liters motorn kom kun i 89, dvs at standard 2.5l var å kjope ifra 82-88. mvh, orjan Sandland --- -87 944NA, -88 944 Turbo S _________________ Orjan Sandland |
||||
Har haft både 924 Turbo och nu en tidig 944:a och 944:a är betydligt mer harmonisk att köra även om man stundtals kan sakna ketchupeffekten i 924 Turbon...det är onekligen ganska underhållande och när man fått upp trycket går bilen utav bara fan.
Tror att driftsäkerheten är högre på 944:an och du slipper tänka på att kyla ner turbon när du kört och dylikt. Ett av dom vanligaste felen på Turbon är att grenrören spricker (eller egentligen skarven mellan grenrör och resten av avgassystemet) och originalavgassystemen är svindyra. Turbon är ju av en äldre sort och inte vattenkyld så den är känslig och har begränsad livslängd. Men jag kan inte hålla med om att 924 Turbon kan jämföras med en 911:a när det gäller reservdelspriser osv. Det mesta av mekaniken (bortsett från motorn och den något speciella växellådan som faktiskt innehåller ruskigt dyra delar) är antingen samma som på en tidig 944:a och/eller VW/Audi. Mitt tips: köp en tidig 944:a (dvs. 82-85A), det ger absolut mest bil för pengarna... _________________ /Patrik Rylander |
||||
Behöver inte bli så farligt dyrt med en 944 (163 hk 2,5l) På Motorjournalen sa dom att den var svindyr att laga men dom har bara kollat Porsche originalpriser. Det finns mängder med bra begagnat där ute. Köpte precis en komplett reservmotor (944S 190hk) till räserbilen för 5000 kr.
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1608 besök totalt |