Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002 -75 Börjar bli klar... | 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 >> 2 besök senaste veckan (88655 totalt) |
Hej! Har länge gått i tankarna att köpa en BMW 2002:a . Och nu har det blivit verklighet.
En 2002:a års 1975 blev det. I vad jag sett hittills (inhandlades idag) Gott skick, fin i både plåt & lack, har inte hunnit kolla så mycket under. men ser riktigt fin ut det jag har sett i alla fall! Planerna för bilen är väl att få ner den lite mer mot marken.. sänkas alltså. Var hitta sänkfjädrar? (allmän väghållning!) Andra fälgar, antingen breda typ 16" plåtisar.. eller alufälgar av lite sportigare modell än dem som sitter på.. Ev. lätta ur bilen invändigt, och sätta i 2st sparcostolar. Motorn är en M10motor med brytarlöst tändsystem & en stående Weber.. 36/36??? är väl c:a 100hk + i alla fall. Har dock planer på att sätta dit både dubbla Weber 45: or, vassare kam, andra ventilfjädrar etc. etc. med ett effektmål på c:a 150hk. i vinter.. Lite om bilen var detta. Imorrn blir det troligtvis till att tvätta & vaxa P.s enormt tacksam för alla tips & råd kring dessa bilar! Bla. hur väghållningen kan förbättras, var jag börjar med motoriet, samt annat kul man kan göra.. tack på förhand! Mvh Fredde _________________ Fredrik Ånestrand |
||
_________________ /Anders C |
||
Hej!
Välkommen till 02-träsket! och vad fin den ser ut! Mitt förslag är att du behåller den rätt så original ut- o invändigt. Satsa på trimmad motor och uppgraderad väghållning så får du en fantastiskt rolig bil! Här kommer några tips på vettiga uppgraderingar: Fjädrar: Volvo 240-bakfjädrar (antingen std eller förstärkta), passar bolt on både fram och bak. Måste kapas till rätt längd (runt 280-300 mm) och ev förses med utfjädringsstoppar (se Anders C:s hemsida). Dämpare: Bilstein. Bromsar: nav från E21 320, ventilerade skivor från 323 E21. Bak: trummor från E12. Stålspunna bromsslangar, bättre bromsvätska. Växellänkage: byt bussningar o pinnar, det gör underverk för känslan. Camber fram: gör egen camberjustering, kostar inget förutom lite jobb o material. Se Anders C:s hemsida. Hjul: åk 13-tummarna vettja! Annars passar 14-15 tum från E30, tänk på bredden bara. Övre fjäderbensstag fram. Motor, mild trimning som ger bra fart: - Ditt 2-litersblock med platta kolvarna. - Dr Schrick 292-graders kam - Weber 45:or. - Extraktorgrenrör. - 2 tums avgassystem. Jag hade precis dessa grejor på förra bilen, den gick riktigt bra. Behöver du bestyckningsråd, hör gärna av dig. Inredning: rallystol, 4/6-punktsbälte. Bra länkar: Min förra bil, med ovanstående webermotor: http://s76.photobucket.com/albums/j3 http://www.spsolutions.se/02tavlan/ https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kolla även här på rejsa, här kan du hitta flera intressanta byggprojekt. _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||
Anders: nu har jag hittat dit! stort tack! Guld värt!
Tackar Erik! Förstår jag det rätt så passar alltså fjädrarna direkt mot BMWn:s- fjädertallrikar? bara svetsa på som ett stopp så dessa inte flyger ur.. Men Bistein dämpare, kostar väl en del?.. Och var hittar man några som passar direkt i fjäderbenet? Din bil gick riktigt mysigt! Tack för alla tips och råd! Nu blir det ut till garaget _________________ Fredrik Ånestrand |
||
Hej!
Volvo 245 bakfjädrar passar rakt i 02:ans fjädertallrikar. Det enda du behöver göra är att ta bort gummiinläggen i tallrikarna och svetsa in fjäderstoppar (se Anders C:s sida). Med dessa behöver du kraftigare dämpare, typ Bilstein. Det är insatsdämpare, så de går i dina fjäderben. Finns på forza.se med flera. Eller kolla 02-tavlan efter begagnade. (Ett budgetalternativ kan ev vara de sk 20%-fjädrarna och std-dämpare, men jag vet inte hur det funkar.) om du bygger en milt trimmad motor (typ den jag hade) så kan du använda de grejor du har till stor del. Med vassare kam än 292 så börjar det behövas andra kolvar och annat jobbigt. Kostnadsläge ungefär: - Även en mild webermotor kostar mkt pengar att bygga. Räkna minst 10k. (Gasare ca 4k, bestyckning 0,5k, luftfilter 0,5k, insug ca 0,8k, kam ca 1,5k, grenrör ca 1,5k, avgassystem ca 1k.) Kanske ett alternativ att köpa en färdig, om du hittar nån. - fjädrar kostar 0,8k på Biltema, för alla 4. - Bilsteindämpare kostar kanske 2-3k för begade. - Schrick-kam kostar ca 1,5k för en begad. - Camberjustering fram är nästan gratis, lite plåt bara. - Bromsar: du kommer långt med std-bromsarna, med små uppgraderingar. Sportigare belägg fram och bättre bromsvätska. Räkna ca 0,9k resp 0,3k. Vore jag du skulle jag börja med väghållningen. Där finns det flera enkla och någorlunda billiga saker (nåja) att göra. Du kommer att kunna åka duktigt fort med dina 100+-hästar! Håll sen upp ögonen efter en färdig motor. På det viset blir det mest körning i förh till skruvning. Om du river ner både motor och väghållning samtidigt är risken att du inte får köra på flera år och hinner lessna. _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||
Tvättade bilen och rullade in den i garaget.. Vaxade taket och putsade kromet på vänstra sidan. Ingen bild på det dock. Rev ur lite ur bakluckan också, och konstaterade att bilen var riktigt fin här också! lite skitigt dock. Hjärtat här då. Lite skitigt, men motorn ska ju lytas ur i vinter, och ev. tvättas någon dag. Dock lägsta prion just nu. Bild på inredningen. Har dock plockat ur stolar mm. nu Det mesta ute här då, har även plockat bort mattan till stor del, blir till att skrapa asfaltsmatta imrron Lite skit... Allt för nu/ Fredde _________________ Fredrik Ånestrand |
||
Är nog inte helt omöjligt.. Har kikat lite på dem ja, inte alltför mkt dådå, men det jag sett så ser dom rätt OK ut. Fick ju med 2fräscha renoverade så... Dem blir det väl till att sätta sänkfjädrar & värre dämpare på/i _________________ Fredrik Ånestrand |
||
Tackar! (eller vad man skall säga ) Kan bara hålla med om att den ser riktigt bra ut, har ägt nyare bilar som inte alls är i detta skick... haha! fint ord. nej självklart . Men att riva ur/sätta i inredning & stolar är ju jobb som man kan räkna i timmar så, inget problem med andra ord. Kapen ska givetvis utelämnas... Det som står högst på vill-ha listan just nu är rallystolar. Hade tänkt mig 2st sparco sprint stolar. Men som fattig student så lutar det åt ett par från styling-butiken för 2 500kr. Dom funkar ju säkert... Ska även byta en skärm som det är lite rost på, dock bara ytligt. men ändock. Imorrn blir det till att skrapa asfaltsmatta . Vad tycker ni?! Mattan ska rivas ur. Men ska jag bara tvätta den och sätta tillbaka (ovanpå det plåtrena golvet) Eller lacka golvet i vitt och köra med det "plåtrent" (mest racing om ni frågar mig.. ) Tack på förhand! Mvh Fredde _________________ Fredrik Ånestrand |
||
Dääämn, den ser riktigt bra ut! Blå inredning, hela dörrsidor...det är det inte ofta man ser!
Som nån skrev, modifiera varsamt. Innan du köper "Kina-stolar", sök och du skall finna trådar om dem.... Rallystolar är riktigt jobbiga att åka med till vardags. De är ju mkt tajta i passformen, vilket de ska vara. Jag brukar drabbas av bortdomnade ben efter sisådär 8 mil.... Jag har monterat min rallystol på ett par 02-skenor. På så sätt byter man stol på typ 5 minuter. Praktiskt, för då kan man åka std-stolen till vardags och snabbt byta innan det är dags för räser-körning. Satsa även på 4/6-p-bälte. Med ett sånt sitter man fast riktigt bra även i std-stolen, och i räser-stolen sitter man som klistrad. _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||
Stort tack alla! Javssit är dom kul att köra...
Jajo det är klart... lär väl bli lite jobbigt med sitta-still stolar i längden. Tänkte på bältena.. (4p.) Fäste du dom där bak bältena sitter fast då eller?.. Ingen som har koll på det där med mätarna? _________________ Fredrik Ånestrand |
||
Gratulerar till ett riktigt fint utgångsobjekt! Kul att fler hittar hit med sina 02:or
Jag håller med om att undvika kapen och hålla bilen i originalskick utvändigt med modifierad drivlina så att det går att återställa bilen igen. //Micke |
||
Tackar! Kikade på din bil med, riktigt läcker! _________________ Fredrik Ånestrand |
||
Håller på att skruvar just nu, men tar en liten paus & laddar upp lite bilder på vad som hittills åstadkommits..
Mattan påväg ur: Mattan ute, fin fin ljuddämpning : och ja, den ska tvättas : Sterokablar mm. som togs ur. : Bilen var redan rostlagad av någon föregående, visst kunde väl gjorts snyggare, men dels inget man ser. Och det viktigaste: det är tätt. Rosten ni ser är bara ytrost. Vilket jag ska slipa ner & förhoppnignsvis hinna börja måla idag! Nu blir det till garaget & fixa igen! _________________ Fredrik Ånestrand |
||
aha men då vare ju inga problem =) du hade tur med rost ser jag _________________ erik nyberg |
||
Skrapa skrapa skrapa:
I princip färdigskrapat.. får duga sådär. Då jag inte har nått thinner heller så.. : Tror att jag skippar att skrapa detta hehe! Antar att det är fräscht där under.. Det bruna ni ser är inte rost utan typ damm.. Vilket självklart ska tvättas rent. Något som har något tipps på hur man får en något solblekt golvmatta att bli lite mindre solblekt i samband med tvättning?... Allt för idag! Mvh Fredde _________________ Fredrik Ånestrand |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002 -75 Börjar bli klar... | 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 >> 2 besök senaste veckan (88655 totalt) |