| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Saab b234E + BMW ZF
|
1457 besök totalt |
|
Saab b234E + Bmw ZF
Tanken är att ta svepet från en omegalåda och svetsa på den bmwlådan och på så sätt få rätthjulsdrift:) Är detta tillåtet om bilen är tänkt som ett amatörbyggt fordon? Kommer besktningsmännen rynka på näsan när de ser en svetsfog på sprängskyddet till lådan? Johan _________________ Johan Lundgren |
||
|
Jag tror det ska vara godkänt. Har diskuterat det med en SFRo-besiktningsman en gång och han protesterade i alla fall inte. Gällde B234E + BMW-låda i en sjua. Lådor finns för övrigt att köpa färdigsvetsade:
http://www.bakaxel.se/product_info.p /Niklas _________________ Niklas Engdahl BMW E30 320 -88 |
||
|
Har inte kommit så mycket längre än till planeringsstadiet än tyvärr men jag vet andra som kört med denna setup med bra resultat. Kolla på www.skoterjocke.com t.ex. Har för mig att han kör omsvetsad M3-låda och den går ju bevisligen riktigt bra
Sen har du ju Hilmerssons manta. Nu är det ju iof volvo-motor och BMW Getrag 262-låda i den men den är också omsvetsad och det verkar funka hur fint som helst. Den är väl dessutom besiktigad som ombyggt fordon så som sagt, besiktning ska inte vara några problem så länge det är snyggt gjort.
Mvh /Niklas _________________ Niklas Engdahl BMW E30 320 -88 |
||
|
Re: Saab b234E + Bmw ZF
Det är inget sprängskydd runt kopplingen, det är endast hus för att hålla motor/låda mot varandra. Får du ett tryckplatte eller svänghjulshaveri kommer alla lösa delar att flyga igenom kopplingshuset! _________________ Roland Johansson |
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
E34 525 TDS har en stabil ZF-låda, typ samma som den i E36 M3 och 328.
En fördel med diesel-lådan är att den borde fungera bättre på en M20 då de har samma lutning, fast det skiljer bara ca 10° mot en M/S50-låda.. Man kanske slipper bygga en ny växellådsbalk iallafall.. _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Saab b234E + BMW ZF
|
1457 besök totalt |