| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Har någon här köpt stolar från Ridetech?
|
6462 besök totalt |
|
Jag såg att du vill ha 2 stolar, men får jag rekommendera en annan lösning?
Du kommer snart att upptäcka att räser-stolar inte är särskilt trevliga att åka omkring med till vardags. De är inte bara trånga och jobbiga att stiga i och ur, dessutom har de fast ryggstöd. Så du kan få svårt att hitta en vettig körställning för vardags-åka. Ofta hamnar man för långt från ratten när man har lagom avstånd till pedalerna. Så här har jag gjort: Jag köpte bara en räserstol, och sätter in den när det är dags för bankörning. Jag skaffade skenor från en originalstol och monterade räserstolen med fästen på dem. Så nu byter jag stol på 10 minuter. Mkt smidigt. Detta är iaf för mig den bästa lösningen: till vardags bekväm originalstol, till bankörningen räser-stol. Då får du dessutom budget för en bättre stol, i stället för att köpa två halvdana. _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||||
|
Jag har köpt 2 st Ridetech som ska provas på Sviesta i helgen, recention kommer på måndag.
Sitter nu i en rörstol från Biltema, troligtvis från 80 talet, men den är/var störtskön att sitta i, men skumgummit i den håller på att pulveriseras. Känns Ridetech stolen för klen, har jag köpare på 1 st, och kan köpa en Sparco ist, dom ser likadana ut, (avgutning ??) _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
Re:
Jag sitter bättre i min sparaco sprint än i min orginalstol. Det enda jobbiga är att ta sig i och ur, men man får rätt bra teknik efter ett tag. Ser man bara till att få en skön körställning så funkar den ju även i pendlarbilen. _________________ /David Johansson |
||||||
|
om man kör av eller smäller hur går det med stolarna då har hört från en kompis som kör rally om man typ rullar kan rör stolen bli krökt medan en skalstol behåller formen stämmer detta.. jag har själv köpt ridetech stolar men dom ska förstärkas innan jag sätter dom i bilen (plasta på mer i ryggen och förstärka fästena i stolen)
_________________ Eric Ackeby |
||||||
|
Re:
Det stämmer som du säger att åker du på en riktig smäll i en rörstol kan den ge med sig lite, vilket kanske är till en fördel emellanåt då det förhoppningsvis kan ta upp en liten del av smällen. En glasfiber-stol håller bättre i det avseendet. Däremot skulle jag absolut inte vilja smälla eller köra av med en "Kina-stol" för att använda rätt ord, de har inget godkännande likt t.ex. en Sparco Sprint-stol som är FIA-godkänd. Jag har hört en del som använt sådana stolar, åkt av och ryggstöden gar gett med sig oroväckande. Det säger sig själv, ju mer du är villig att betala, desto säkrare stol får du. Jag tror säkerligen inte att en lågudget-stol är lika utprövad som en Sparco-stol eller likvärdig. _________________ Nils Erixon |
||||||
|
Re:
Är det ingen av er som tagit av klädseln på ridetech-stolarna? GÖR DET innan ni bestämmer er. Fästmuttern sitte bara den direkt i plasten. En smäll och man har bulten inne i benet. Räkna sen ut vad som händer när man sitter lös i en stol? Finns trådar i detta ämne redan på rejsa. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
Re:
Jag har nu jämfört Ridetech stolen med en Sparco Pro 2000 som den är en råkopia på, skillnaden är hårfin, och BÅDA har som du säger ett mutterstycke med en stor bricka ingutet i plasten, ingutningen såg t.o.m seriösare ut på Ridetech stolen !!! Jag vill inte på nått sätt försvara dessa billiga stolar, men som sagt, ingutna mutterstycken finns även på en FIA godkänd stol. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
Re:
På bricka??? Då har det förbättrats? De ridetechstolar jag kollade på hade ingen förstärkningsbricka BARA en mutter direkt i plasten ingjuten
Sedan är det inte i närheten av lika många lager fiber i dessa. Men billiga är dem! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
En bandag averkad i stolen, och den har inte rasat ihop än iaf
Det bästa är att jag inte har ont o sidorna av revbenen, som efter en dag i rörstolen. Nu är jag väldigt lite o lätt (56 kg) men den känns inte vek för mig. Tänkte väga M3jonas sparco stol och jämföra, då borde man få ett hum om hur mycket material det skilljer i dom. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
Re:
Det är en bra idé. Är ju bara att muttra bort 4 skruvar så är de lösa! _________________ Jonas Edling |
||||||
|
Det som för mig känns viktigast är om dom har använt för mycket plast och sparat på glasfibermattan, dvs att vid en kraftigare smäll så kanske stolen skulle gå rakt av och en skära dig svårt istället för att vara seg om man har doserat rätt.
_________________ Kim Zemren |
||||||
|
Jag tycker personligen inte alls om rörramsstolar. Har åkt en del i sparco sprint (tror jag det var). Man sitter bra tills man ska svänga kraftigt. Då åker man och "hängmattan" åt sidorna med krafterna och man träffar ramen på stolen. För mig som inte har särskilt mycket stötupptagande fett är den ganska smärtsamt med ett rör mellan revbenen.
Har en glasfiberstol i min bil, tycker den är ganska bekväm även om det blir lite hårt om man ska åka långt, den håller sig också bekväm när man svänger . Egentligen skulle kanske stolarna sitta i 30* vinkel när de är riggade för provsittning i butik .
Edit: Såg nu att ungefär samma sak redan skrivits. Tydligt att jag läser som en kratta. _________________ Markus Ålind |
||||||
|
Re:
Har du en källa för det påståendet? Dvs det om att de har gått sönder. Har nämligen hört att det har hänt men hitills aldrig träffat på någon som faktiskt varit med om det eller som faktiskt vet nån som varit med om det. Brukar snarare låta nånting i stil med "Hade en kompis som kände en snubbe som råkade ut för det" Eller bara att de har hört att det har hänt. Vore ju lite kul att separera ryckten samt myter med fakta. Det som man kanske ska ha i åtanke är ju att då kina stolarna oftast är kopior så tjänar de ju in sjukt mycket pengar på att slippa ha utgifterna för utveckling som tex sparco o recaro har. Tror att en stor del av det låga priset ligger där snarare än att de sparar in på 4st plattor som håller muttrarna i varje stol. De är ju som sagt ett gäng tusen billigare.... _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
|
Jag fick av en händelse chansen att provsitta en Ridetechstol i lördags och jag tyckte att den kändes riktigt bra
_________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||||
|
Re:
En god vän vid namn Micke köpte dessa stolar och var väldigt nöjd med dessa som han monterade i sin CRX. Jag själv provsatt en av stolarna, den som satt på förarplatsen och den var helt okej. Denna stol var fällbar och kändes "bra" i kvalitén när den var ny, absolut värt dom pengarna. Sedan körde han olyckligtvis av vägen, ganska odramatisk smäll, då ryggstödet gav vika i ena sidan. Som tur var gick det inte alltför fort men ryggstödet gav ändå vika. Nu kanske denna var ett "måndagsexemplar" och inte alla likadana men det är den erfarenhet jag har iaf. _________________ Nils Erixon |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Har någon här köpt stolar från Ridetech?
|
6462 besök totalt |