| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
baxaxel o upphängning äldre saabar
|
1461 besök totalt |
|
Hejsan ny på forumet och för sätta lite standar så börjar jag lite lungt med lite dumma frågor som egentligen belyser hur lite jag egentligen vet om upphängning, chassin osv Men den som inte frågar får inget veta
saab 96,95 och 99 har alla stela bakaxlar, varför då? är det en ekonomisk fråga att dom valde det eller finns det fördelar med det? saab 99 har som bekant en rak bakaxel, jag antar att den är att föredra framför 93, 96, 95 bakaxel, varför gjorde dom en u bakaxel på saab 96, ekonomisk fråga? rent praktiskt? en u bakaxel i min värld borde väl flexa (lite, lite) om du utsätter den för hård barnkörning??? vilket borde ändra lite vinklar, så en rak borde väl att föredra om man ska köra lite mer än vad konstruktören tänkte sig vad man kunde göra med en vardagsbil Sen så måste jag fundera lite på. Vad händer om jag tar en framvagn från en saab 96 och sätter den bak på en saab 96/95 finns det fördelar med induviduell bakaxel eller är det hugget som stucket? Anledningen att jag gillar den ide är ju för att då får bilen induviduell upphängning runt om o om jag inte fattar allt fel så är det väl dom riktigt stygga bilarna som har sånt, ferrari o liknanden. det är just den här sista iden jag håller på snöa in i. Så jag skulle behöva lite bra argument till vad man egentligen ska välja jag ska åka på bana, däcken bak ska så brett som hjulhusen tillåter _________________ Stefan Dahlström |
|
Hej
Kolla på fulings Saab för inspiration (han har koll på väghållning) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php om väghållning finns det hur mycket som helst att läsa. Kolla "Racetech"-delen eller sök på t ex a-armar. rollcentrum, stel axel, krängare, osv osv Eller köp Göran Malmbergs "Väghållningsboken" (annons på startsidan rejsa.nu) mvh Johan _________________ Johan Lekås |
|
Hej!
Jag håller med Johan om att en bra start är att läsa vähållningsboken, detta för att få mer koll på vad de olika begreppen betyder. Fuling har riktigt bra koll på väghållning och gammelsaab i synnerhet och har hjälpt mig även om jag har en mer "basic" hjulupphängning än honom. Den stela bakaxeln på din bil är ganska bra men bör förstärkas så den inte flexar, detta kan göras på olika sätt så kolla i fulings eller min tråd så får du ett par förslag, lite mer camber är inte fel heller. Fram är upphängningen ganska vettig. _________________ Dennis Mollberg |
|
Hej !
Är också ny här och har funderat på bakaxel. Kör en saab 900 2 dörr -88 t16 lätt ombyggd som lek bil. Ang saab 96 bakaxel så det jag lyckats läsa mig till så den funka den lite som krängningshämmare vilket jag har svårt att tro , har ägt två st o kört många mil i dom o de e nog den bilen som kränger mest av alla olika bilar jag kört. Men konstigt nog tycker jag att den kändes bra på vägen för att du känner precis när den ställer sig på genomslags gummit bak o lyfter inner hjulet bak och när man kommit dit så går den stadigt o fint genom kurvor
Har också läst att på grund av bakaxelns utformning så rör sig stötdämparen snabbare ju mer det fjädrar vilket gör att stötdämparen verkar lite progressivt Detta kan jag inte säga att jag har känt men jag har läst det i papper från saab. Ang 900:an som har en "rak" stel axel så har jag funderat mycket på vad den gör. Den är ju som en 4link men de övre länkarna går bakåt istället för framåt, hjullager sitter monterat mitt i mellan övre o undre fäst punkt ca och själva bakaxeln sitter mellan de undre fäst punkterna. För att prova lite hängde jag upp bakaxeln utan att dra åt något och utan fjädrar,stötdämpare,k-hämmare och hjul för att se hur den rörde sig. Det visade sig att jag knappt kunde rubba axeln, endast båda sidor samtidigt upp o ner. Det jag kan komma fram till är att axeln måste vrida sig ganska mycket vid max in fjädrat ena sidan max ut andra och då med tanke på placering av axel tappar så måste det betyda att den ändrar hjulvinklarna allt efter som den fjädrar. Bra eller dåligt ? Vet ej men det har hänt att man har åkt ifrån bilar som borde va bättre på allt, inte ofta för min del men ändå. och så är det ju så att det har suttit någon/några och räknat på detta och fått betalt + troligen ett par test körningar innan saab bestämt sig för detta i slutet på 70-talet på 900:an o då ska de ju passa den som inte kör fort o den som kanske kör lite fortare men det är ju ingen banracingbil precis
Jag o andra sidan skyller ju gärna på fel på bilen men tyvärr så när kompisen kör min bil på tex konbana så går det mycket fortare... Men men jag vill ju förbättra så mycket som möjligt pga att jag kör så dåligt tänkte bygga wattlänk men då säger många att det blir fler saker som kan gå sönder, att det blir tyngre och att det skulle vara marginell skillnad på min bil, och några hävdar till och med att bakändan bara e till för att hålla upp bilen så mycket så att inte ljuddämparen släpar i, rallyåkare o jag tror att de skämtar lite .
Har kört lite olika dyrare sportbilar(inte ägt) och när min gamla saab går så bra på vägen/banan då är jag nöjd, detta kommer ju aldrig hända men e man nöjd så har man ju gett upp . Tänker i alla fall skaffa en bok om väghållning. Vet knappt vad jag skrivit men väghållning är A - Ö. mvh Richard _________________ Richard Ahlström |
|
Köp görans bok!
Din axel ändrar inte vinklar när bilen kränger men du kan göra ett snitt på axelns ovansida och knäcka den så att du får mer camber, se till att det blir liiite toein tex. 2mm. Nackdelen med panhardstag är att rollcentra blir olika beroende åt vilket håll du svänger=fördel för watt. watt sitter på bakhjulsdrivna alfor annars finns det här: http://www.alfaromeo-performancepart Det måste dock monteras rätt för att vara bättre än det du har nu. Det finns mycket att göra i din framvagn oxå som dessutom är billigt. _________________ Dennis Mollberg |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1461 besök totalt |