| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
K: Stålrör till bromsbänk 600-800mm i diameter, tips?
|
8898 besök totalt |
|
K: Stålrör till bromsbänk 600-800mm i diameter, tips?
Hej! Jag har tröttnat på att skruva bil nu och har tänkt att försöka bygga en egen bromsbänk och behöver därför två stålrör med yttre diameter på 600-800mm. Godstjockleken ska minst vara 10mm gärna 15mm. Längden jag behöver är totalt 1200mm men två mindre bitar gå bra med. Vet du någon som har stora rör stående någon stans eller kan tipsa om en firma som använder sådana rör i produktion så vore det bra, då jag inte har någon större lust att köpa 6 eller 10m sådant rör
Det optimala vore att köpa av en firma som kunde kapa upp färdiga längder så man slipper mala med vinlelslipen
Rören finns lämpligtvis i södra/mellan sverige för att underlätta transport då det är klumpiga saker. Mycket tacksam för svar! Mvh Gordon 073-6331919 gordon_ekman@hotmail.com _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
|
Re: K: Stålrör till bromsbänk 600-800mm i diameter, tips?
Kollade för skoj skulll priset hos min lev. 19000:- +moms för 1meter 610x16
Väljer man 660x100 blir meterpriset 125000:- +moms.
Dock kul projekt du tänkt börja med. Har varit uppe i mitt huvud många gånger men tiden räcker tyvärr inte till. Men om det blir nåt förväntar jag mig en bildserie under byggets gång här på rejsa.
|
||||
|
Sinnessjuka priser hos din leverantör verkar det som det är lite väl dyrt kilopris!
Jag hade räknat på ett kilopris på 15-20kr då skulle 1.4m 760X12,7 väga ca 350kg vilket borde bli runt 5200-7000:- För övrigt så skulle den dimensionen vara den jag är ute efter mest! om jag får tag i rör till ett pris som inte kostar en arm och ett ben så lovar jag att lägga upp lite bilder under bygget. Tanken är att jag ska stå för den mekaniska biten och en polare ska sköta programmeringsbiten. Gör jag inte det innom det närmsta så kommer det aldrig hinnas med! _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
|
Du har sett att jag har svarat på zatzy va?
www.stalror.se i Halmstad har lite olika dimensioner o kan skaffa fram ännu flera vet jag. Lite andra tips kan ju vara att höra med företag som jobbar med hydrauliska pressar (som jag), vi har en kund som spräcker stora cylindrar titt som tätt. Kan inte tänka mig att de går annat än till skrot. Kan forska runt lite när jag slutar min semester... Det hade inte gått o lägga en tunnplåt (5-6mm) på en lastbilsfälg eller truckfälg eller liknande? _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Hej Peter!
Jo jag såg svaret där ikväll, jag fårväl ta och slå några signaler till lite firmor i dagarna. Ska ringa och snacka med dem. Det dumma är väl att man blir skinnad om man inte är storkund och inte köper fulla längder heller. om du vill hålla ett öga öppet så vore det väldigt uppskattat! Är det långa cylindrar n i pysslar med då så man inte får med en spricka i rullen Inget man vill ha i 250km/h!
Tanken med lastbilsfälg och diverse fälgar har redan slgit mig, men jag ska försöka göra det redigt direkt istället. En av nackdelarna med fälgar är att de är rätt smala, så det gäller att ha bilar med någolunda samma spårvidd och spänna fast bilen väldigt exakt. Jag vill göra med rör iaf som man brukar göra, för säkerhets skull och för att slippa dubbeljobb! _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
|
I regel är det inte själva rören som spricker, utan det blir utmattning vid nån av gavlarna eller nån korkat ditsatt anslutning och dylikt.
Jag kan ringa min chef på jobbet imorrn (måste ändå skryta att jag köpt en ny svets ) o höra med honom om han inte vet vart man kan hitta.
Vore ju skoj att kunna hjälpa till lite... Fosie mekaniska nere i Malmö har stora jäkla svarvar så de kan kanske tipsa om nåt inköpsställe annars. Nåt att tänka på är ju att det är ett monsterjobb att hitta någon som kan svarva av ett sådant rör, för det behövs ju lite precision i det så det inte blir obalans. _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Snacka med Natte på www.maxxtuning.se om jobbet att bygga egen bromsbänk från rör.
Tyvärr så har jag bytt jobb annars hade jag kunna fixa rör med 10mm gods och 24" diameter (ca 610 mm). Natte byggde med såna men han var tvungen att betongfylla dem för att få upp tröghetsmomentet... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
Lastbilsfälgar i dubbelmontage med tung bakaxel och svetsad diff
kan det vara nåt, enda problemet är väl att täcka glipan mellan fälgarna men det går väl att svetsa dit en bit av en fälgbana.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Jättesnällt om du vill kolla om du kan fixa något! Det uppskattas verkligen. Kul att det är folk som vill hjälpa till när man inte har några bra kontakter själv! Jo svarvningen och bearbetnngen är ju inte så lätt, men det ska nog gå att fixa hemomkring iaf! _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
|
Re:
Jag ska ta och snacka med honom, jag har haft tankarna att åka dit och bromsa min bil. Han ville kolla hur det gick att bromsa en bil med mycket effekt i deras rullar. Men det har inte hänt ännu. Tanken är att bygga en bromsad bänk med två rullar med glipa emellan. bromsningen blir med hjälp av en eller två retarders, det finns funderingar att ansluta mot en diff i mitten och ta ut kraften 90 grader mot valsens riktning. Jag hoppas att det går att köra en diff åt andra hållet dvs, kraften in igenom drivaxelmedbringarna och ut igenom pinjongen. Så det är ingen nackdel om rören är relativt tunnväggiga. Det hade ju funkat bra med 610X10 rör, men nu är det som det är Får man fråga var du jobbade innan?
_________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
|
Re:
Det är lite av tanken , dock en liten nättare diff och två separata rullar! Tack för tipset! _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
|
Re:
jag jobbade här: www.envac.net och vi hade en 12 meters pipa 610x10 som blivit över, jag tog 2x230 cm till Natte, men jag tror jag har svårt att få loss mer därifrån eftersom jag inte är kvar. Natte har väl bromsat några med uppåt 1000hk i maskin nu så det tar väl sig... Och han byggde för att kunna bromsa 4wd. Med din idé så blir det nog rätt lagom med 610x10 rör då Natte hamnade på ca halva tröghetsmomentet mot vad som krävdes.... för att jag räknade lite snett åt honom
_________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
Gordon :
Du är välkommen att kika in hos oss
Vi har uppmätt 750hk (930hk i maskin då det var automat...) på en axel som mest på en merca 190 som vi mappade... Kan ge dig ett råd : om jag inte visste hur mycket jobb det var att bygga hela anläggningen själv skulle jag inte ha gjort det. fruktansvärt mycket jobb. så jag skulle aldrig göra det igen. du bör ha ett tröghetsmoment på runt 100kg/m3 på rullen för att de inte ska bli för lätta (precis som tord skrev blev våra första rulla för lätta...men det fixxade vi fort då vi upptäckte detta...) Jag tycker du har en ball bil så personligen tycker jag du ska ta och fixxa till den där maskinen och komma ner till oss o bänka/mappa istället. Du ska få bra pris på våra tjänster...
Mvh Natanael Yngvesson Maxxtuning AB _________________ N. Ceder MaxxECU |
||||
|
Re:
Hallå! Jag får se till att ta en tur upp till er, men bilen följer inte med på ett tag som det ser ut nu iaf. Den gav upp i fredags efter jag tvättat den inför en tripp till Västervik. Men när den funkar igen, gissningsvis nån gång under nästa vår så kan vi ta en kontroll! Jo jag kan tro att det blir fruktansvärt mycket jobb med allt. Men man behöver ju inte göra allt på en gång. Man får väl sätta som mål att den mekaniska biten ska vara klar till en början sen får man ta el biten när det är läge för det. Ännu svårare lär det ju vara om man har en broms som man ska styra också. Som jag har förstått det så behöver man inte ha riktigt så stort tröghetsmoment/vinkelaccelerationsförhållansde när man ska ha broms. Jag har räknat en del på energin som krävs för att accelerera rullarna och det blir ca 36% av rekommenderad energiåtgången som www.land-and-sea.com föredrar för sina tröghetsbänkar. Dett fina i kråksången är ju att man kan bromsa motorcyklar och motorsvagare bilar på lite högre växlar utan att de behöver ta i för länge! De rullarna jag har räknat på blir ca 55kgm2 i tröghetsmoment, men om man gör radien större så krävs det ännu mer tröghet för att simulera samma belastning. Vi får se vad som händer, iaf verkar ju inte 762mm rör växa på träd direkt
Tackar för erbjudandet Natanael! Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
|
Hei vet ikke om noen leverandor, men det benyttes store stål ror i fjernvarme ror som legges i grunnen.
Disse kappes ofte for å få rett lengde så noen steder ligger det igjen korte biter - iallefall i Norge _________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||||
|
Re:
Hej! Jag har inte sett så grova rör i sverige iaf. Jag skulle tro att det är få fjärrvärmerör som kommer upp i 600mm i diameter. Det är nog direkt vid fjärrvärmeverket det är så grovt i så fall. Möjligtvis så skulle liknande dimensioner finnas i större piplines för olja eller så! Jag är fortfarande på jakt. Pratade med en kille som kunde valsa rör, men det känns lite lustigt att ha svetsade rör när de ska rotera. Det ver rätt dyrt också. Han sa att plåten kostade ca 800+moms per kvadratmetern i 10mm tjocklek. Sen arbete på det med och svarvning så blir det rätt så saftigt. Så det är nog färdigt rör som gäller till slut. _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
|
Kollade du med Halmstad stålrör?
De har ju 660mm med 25mm godstjocklek på lager. Dock med nästan 400kg per meter kostar det väl 2 rör uppåt 20k. De har ju 622mm med 20mm godstjocklek på 300kg per meter. Blir ju ändå hiskliga mängder pengar med dagens stålpriser. 600kg stål är inte gratis idag. Sen undrar jag lite hur stabil ett 600rör blir med endast 10mm godstjocklek som du letar efter. Såvida du inte stagar upp det invändigt på nåt sinnrikt sätt. Vill du att jag ska höra på 622mm rör på Halmstad? Vi kanske får lite andra priser genom jobbet än du får privat eller hur du tänkt att köpa. mvh _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Gordon tänkte på dig i helgen när jag var på Rally i Hovmantorp!
Mittemot Preemmacken låg det stora jäkla stålrör på en släp, såg ut att passa in på din beskrivning. Ta reda på vad dom ska nånstans, kanske ska säljas iväg som skrot!? _________________ /Daniel Eklund |
||||
|
Re:
Jag svängde förbi igår efter jobbet, men tyvärr var det inget släp kvar där då Det verkar vara stor aktivitet med att bygga ut fjärrvärme i Hovmantorp nu. Jag passade på att kola runt i industriområdet, men hittade inga stora rör där heller. Det verkar vara någon slags fjärrvärmestation på andra sidan vägen av Preem, de kanske finns där någon stans. Får ta en sväng till dit senare.
_________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
![]() |
SÄLJES
K: Stålrör till bromsbänk 600-800mm i diameter, tips?
|
8898 besök totalt |

