Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
K: Stålrör till bromsbänk 600-800mm i diameter, tips?
8898 besök totalt
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83


Trådstartare
K: Stålrör till bromsbänk 600-800mm i diameter, tips?

Hej!
Jag har tröttnat på att skruva bil nu och har tänkt att försöka bygga en egen bromsbänk och behöver därför två stålrör med yttre diameter på 600-800mm.
Godstjockleken ska minst vara 10mm gärna 15mm.
Längden jag behöver är totalt 1200mm men två mindre bitar gå bra med.

Vet du någon som har stora rör stående någon stans eller kan tipsa om en firma som använder sådana rör i produktion så vore det bra, då jag inte har någon större lust att köpa 6 eller 10m sådant rör
Det optimala vore att köpa av en firma som kunde kapa upp färdiga längder så man slipper mala med vinlelslipen

Rören finns lämpligtvis i södra/mellan sverige för att underlätta transport då det är klumpiga saker.

Mycket tacksam för svar!

Mvh Gordon
073-6331919
gordon_ekman@hotmail.com

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Re: K: Stålrör till bromsbänk 600-800mm i diameter, tips?

GordonE skrev:
Hej!
Jag har tröttnat på att skruva bil nu och har tänkt att försöka bygga en egen bromsbänk och behöver därför två stålrör med yttre diameter på 600-800mm.
Godstjockleken ska minst vara 10mm gärna 15mm.
Längden jag behöver är totalt 1200mm men två mindre bitar gå bra med.

Vet du någon som har stora rör stående någon stans eller kan tipsa om en firma som använder sådana rör i produktion så vore det bra, då jag inte har någon större lust att köpa 6 eller 10m sådant rör
Det optimala vore att köpa av en firma som kunde kapa upp färdiga längder så man slipper mala med vinlelslipen

Rören finns lämpligtvis i södra/mellan sverige för att underlätta transport då det är klumpiga saker.

Mycket tacksam för svar!

Mvh Gordon
073-6331919
gordon_ekman@hotmail.com


Kollade för skoj skulll priset hos min lev. 19000:- +moms för 1meter 610x16
Väljer man 660x100 blir meterpriset 125000:- +moms.

Dock kul projekt du tänkt börja med. Har varit uppe i mitt huvud många gånger men tiden räcker tyvärr inte till. Men om det blir nåt förväntar jag mig en bildserie under byggets gång här på rejsa.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83


Trådstartare
Sinnessjuka priser hos din leverantör verkar det som det är lite väl dyrt kilopris!

Jag hade räknat på ett kilopris på 15-20kr då skulle 1.4m 760X12,7 väga ca 350kg vilket borde bli runt 5200-7000:- För övrigt så skulle den dimensionen vara den jag är ute efter mest!

om jag får tag i rör till ett pris som inte kostar en arm och ett ben så lovar jag att lägga upp lite bilder under bygget. Tanken är att jag ska stå för den mekaniska biten och en polare ska sköta programmeringsbiten. Gör jag inte det innom det närmsta så kommer det aldrig hinnas med!

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Du har sett att jag har svarat på zatzy va?

www.stalror.se i Halmstad har lite olika dimensioner o kan skaffa fram ännu flera vet jag.

Lite andra tips kan ju vara att höra med företag som jobbar med hydrauliska pressar (som jag), vi har en kund som spräcker stora cylindrar titt som tätt. Kan inte tänka mig att de går annat än till skrot. Kan forska runt lite när jag slutar min semester...

Det hade inte gått o lägga en tunnplåt (5-6mm) på en lastbilsfälg eller truckfälg eller liknande?

_________________
Peter Sternersson
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83


Trådstartare
Hej Peter!
Jo jag såg svaret där ikväll, jag fårväl ta och slå några signaler till lite firmor i dagarna. Ska ringa och snacka med dem. Det dumma är väl att man blir skinnad om man inte är storkund och inte köper fulla längder heller.

om du vill hålla ett öga öppet så vore det väldigt uppskattat! Är det långa cylindrar n i pysslar med då så man inte får med en spricka i rullen Inget man vill ha i 250km/h!

Tanken med lastbilsfälg och diverse fälgar har redan slgit mig, men jag ska försöka göra det redigt direkt istället. En av nackdelarna med fälgar är att de är rätt smala, så det gäller att ha bilar med någolunda samma spårvidd och spänna fast bilen väldigt exakt. Jag vill göra med rör iaf som man brukar göra, för säkerhets skull och för att slippa dubbeljobb!

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



I regel är det inte själva rören som spricker, utan det blir utmattning vid nån av gavlarna eller nån korkat ditsatt anslutning och dylikt.
Jag kan ringa min chef på jobbet imorrn (måste ändå skryta att jag köpt en ny svets ) o höra med honom om han inte vet vart man kan hitta.
Vore ju skoj att kunna hjälpa till lite...

Fosie mekaniska nere i Malmö har stora jäkla svarvar så de kan kanske tipsa om nåt inköpsställe annars.

Nåt att tänka på är ju att det är ett monsterjobb att hitta någon som kan svarva av ett sådant rör, för det behövs ju lite precision i det så det inte blir obalans.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14426



Snacka med Natte på www.maxxtuning.se om jobbet att bygga egen bromsbänk från rör.

Tyvärr så har jag bytt jobb annars hade jag kunna fixa rör med 10mm gods och 24" diameter (ca 610 mm). Natte byggde med såna men han var tvungen att betongfylla dem för att få upp tröghetsmomentet...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11810

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lastbilsfälgar i dubbelmontage med tung bakaxel och svetsad diff kan det vara nåt, enda problemet är väl att täcka glipan mellan fälgarna men det går väl att svetsa dit en bit av en fälgbana.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83


Trådstartare
Re:

Peter_1982 skrev:
I regel är det inte själva rören som spricker, utan det blir utmattning vid nån av gavlarna eller nån korkat ditsatt anslutning och dylikt.
Jag kan ringa min chef på jobbet imorrn (måste ändå skryta att jag köpt en ny svets ) o höra med honom om han inte vet vart man kan hitta.
Vore ju skoj att kunna hjälpa till lite...

Fosie mekaniska nere i Malmö har stora jäkla svarvar så de kan kanske tipsa om nåt inköpsställe annars.

Nåt att tänka på är ju att det är ett monsterjobb att hitta någon som kan svarva av ett sådant rör, för det behövs ju lite precision i det så det inte blir obalans.


Jättesnällt om du vill kolla om du kan fixa något! Det uppskattas verkligen. Kul att det är folk som vill hjälpa till när man inte har några bra kontakter själv!

Jo svarvningen och bearbetnngen är ju inte så lätt, men det ska nog gå att fixa hemomkring iaf!

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83


Trådstartare
Re:

Tord skrev:
Snacka med Natte på www.maxxtuning.se om jobbet att bygga egen bromsbänk från rör.

Tyvärr så har jag bytt jobb annars hade jag kunna fixa rör med 10mm gods och 24" diameter (ca 610 mm). Natte byggde med såna men han var tvungen att betongfylla dem för att få upp tröghetsmomentet...


Jag ska ta och snacka med honom, jag har haft tankarna att åka dit och bromsa min bil. Han ville kolla hur det gick att bromsa en bil med mycket effekt i deras rullar. Men det har inte hänt ännu.

Tanken är att bygga en bromsad bänk med två rullar med glipa emellan. bromsningen blir med hjälp av en eller två retarders, det finns funderingar att ansluta mot en diff i mitten och ta ut kraften 90 grader mot valsens riktning. Jag hoppas att det går att köra en diff åt andra hållet dvs, kraften in igenom drivaxelmedbringarna och ut igenom pinjongen. Så det är ingen nackdel om rören är relativt tunnväggiga.

Det hade ju funkat bra med 610X10 rör, men nu är det som det är Får man fråga var du jobbade innan?

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83


Trådstartare
Re:

steffe skrev:
Lastbilsfälgar i dubbelmontage med tung bakaxel och svetsad diff kan det vara nåt, enda problemet är väl att täcka glipan mellan fälgarna men det går väl att svetsa dit en bit av en fälgbana.


Det är lite av tanken , dock en liten nättare diff och två separata rullar! Tack för tipset!

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14426



Re:

GordonE skrev:
Tord skrev:
Snacka med Natte på www.maxxtuning.se om jobbet att bygga egen bromsbänk från rör.

Tyvärr så har jag bytt jobb annars hade jag kunna fixa rör med 10mm gods och 24" diameter (ca 610 mm). Natte byggde med såna men han var tvungen att betongfylla dem för att få upp tröghetsmomentet...


Jag ska ta och snacka med honom, jag har haft tankarna att åka dit och bromsa min bil. Han ville kolla hur det gick att bromsa en bil med mycket effekt i deras rullar. Men det har inte hänt ännu.

Tanken är att bygga en bromsad bänk med två rullar med glipa emellan. bromsningen blir med hjälp av en eller två retarders, det finns funderingar att ansluta mot en diff i mitten och ta ut kraften 90 grader mot valsens riktning. Jag hoppas att det går att köra en diff åt andra hållet dvs, kraften in igenom drivaxelmedbringarna och ut igenom pinjongen. Så det är ingen nackdel om rören är relativt tunnväggiga.

Det hade ju funkat bra med 610X10 rör, men nu är det som det är Får man fråga var du jobbade innan?


jag jobbade här: www.envac.net och vi hade en 12 meters pipa 610x10 som blivit över, jag tog 2x230 cm till Natte, men jag tror jag har svårt att få loss mer därifrån eftersom jag inte är kvar.

Natte har väl bromsat några med uppåt 1000hk i maskin nu så det tar väl sig... Och han byggde för att kunna bromsa 4wd. Med din idé så blir det nog rätt lagom med 610x10 rör då Natte hamnade på ca halva tröghetsmomentet mot vad som krävdes.... för att jag räknade lite snett åt honom

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Qrew
Vrigstad
Här sen Nov 2004
Inlägg: 4



Gordon :

Du är välkommen att kika in hos oss
Vi har uppmätt 750hk (930hk i maskin då det var automat...) på en axel som mest på en merca 190 som vi mappade...


Kan ge dig ett råd :
om jag inte visste hur mycket jobb det var att bygga hela anläggningen själv skulle jag inte ha gjort det.
fruktansvärt mycket jobb. så jag skulle aldrig göra det igen.

du bör ha ett tröghetsmoment på runt 100kg/m3 på rullen för att de inte ska bli för lätta (precis som tord skrev blev våra första rulla för lätta...men det fixxade vi fort då vi upptäckte detta...)

Jag tycker du har en ball bil så personligen tycker jag du ska ta och fixxa till den där maskinen och komma ner till oss o bänka/mappa istället. Du ska få bra pris på våra tjänster...


Mvh Natanael Yngvesson
Maxxtuning AB

_________________
N. Ceder
MaxxECU
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83


Trådstartare
Re:

Qrew skrev:
Gordon :

Du är välkommen att kika in hos oss
Vi har uppmätt 750hk (930hk i maskin då det var automat...) på en axel som mest på en merca 190 som vi mappade...


Kan ge dig ett råd :
om jag inte visste hur mycket jobb det var att bygga hela anläggningen själv skulle jag inte ha gjort det.
fruktansvärt mycket jobb. så jag skulle aldrig göra det igen.

du bör ha ett tröghetsmoment på runt 100kg/m3 på rullen för att de inte ska bli för lätta (precis som tord skrev blev våra första rulla för lätta...men det fixxade vi fort då vi upptäckte detta...)

Jag tycker du har en ball bil så personligen tycker jag du ska ta och fixxa till den där maskinen och komma ner till oss o bänka/mappa istället. Du ska få bra pris på våra tjänster...


Mvh Natanael Yngvesson
Maxxtuning AB


Hallå!
Jag får se till att ta en tur upp till er, men bilen följer inte med på ett tag som det ser ut nu iaf. Den gav upp i fredags efter jag tvättat den inför en tripp till Västervik. Men när den funkar igen, gissningsvis nån gång under nästa vår så kan vi ta en kontroll!

Jo jag kan tro att det blir fruktansvärt mycket jobb med allt. Men man behöver ju inte göra allt på en gång.
Man får väl sätta som mål att den mekaniska biten ska vara klar till en början sen får man ta el biten när det är läge för det.
Ännu svårare lär det ju vara om man har en broms som man ska styra också. Som jag har förstått det så behöver man inte ha riktigt så stort tröghetsmoment/vinkelaccelerationsförhållansde när man ska ha broms. Jag har räknat en del på energin som krävs för att accelerera rullarna och det blir ca 36% av rekommenderad energiåtgången som www.land-and-sea.com föredrar för sina tröghetsbänkar.

Dett fina i kråksången är ju att man kan bromsa motorcyklar och motorsvagare bilar på lite högre växlar utan att de behöver ta i för länge!

De rullarna jag har räknat på blir ca 55kgm2 i tröghetsmoment, men om man gör radien större så krävs det ännu mer tröghet för att simulera samma belastning.

Vi får se vad som händer, iaf verkar ju inte 762mm rör växa på träd direkt

Tackar för erbjudandet Natanael!

Mvh Gordon

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 184



Hei vet ikke om noen leverandor, men det benyttes store stål ror i fjernvarme ror som legges i grunnen.



Disse kappes ofte for å få rett lengde så noen steder ligger det igjen korte biter - iallefall i Norge

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83


Trådstartare
Re:

Sonus skrev:
Hei vet ikke om noen leverandor, men det benyttes store stål ror i fjernvarme ror som legges i grunnen.


Disse kappes ofte for å få rett lengde så noen steder ligger det igjen korte biter - iallefall i Norge


Hej!
Jag har inte sett så grova rör i sverige iaf. Jag skulle tro att det är få fjärrvärmerör som kommer upp i 600mm i diameter. Det är nog direkt vid fjärrvärmeverket det är så grovt i så fall.
Möjligtvis så skulle liknande dimensioner finnas i större piplines för olja eller så!
Jag är fortfarande på jakt. Pratade med en kille som kunde valsa rör, men det känns lite lustigt att ha svetsade rör när de ska rotera.
Det ver rätt dyrt också. Han sa att plåten kostade ca 800+moms per kvadratmetern i 10mm tjocklek. Sen arbete på det med och svarvning så blir det rätt så saftigt.
Så det är nog färdigt rör som gäller till slut.

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Kollade du med Halmstad stålrör?
De har ju 660mm med 25mm godstjocklek på lager. Dock med nästan 400kg per meter kostar det väl 2 rör uppåt 20k.

De har ju 622mm med 20mm godstjocklek på 300kg per meter. Blir ju ändå hiskliga mängder pengar med dagens stålpriser. 600kg stål är inte gratis idag.

Sen undrar jag lite hur stabil ett 600rör blir med endast 10mm godstjocklek som du letar efter. Såvida du inte stagar upp det invändigt på nåt sinnrikt sätt.

Vill du att jag ska höra på 622mm rör på Halmstad? Vi kanske får lite andra priser genom jobbet än du får privat eller hur du tänkt att köpa.

mvh

_________________
Peter Sternersson
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Gordon tänkte på dig i helgen när jag var på Rally i Hovmantorp!

Mittemot Preemmacken låg det stora jäkla stålrör på en släp, såg ut att passa in på din beskrivning.

Ta reda på vad dom ska nånstans, kanske ska säljas iväg som skrot!?

_________________
/Daniel Eklund
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83


Trådstartare
Re:

DanneE skrev:
Gordon tänkte på dig i helgen när jag var på Rally i Hovmantorp!

Mittemot Preemmacken låg det stora jäkla stålrör på en släp, såg ut att passa in på din beskrivning.

Ta reda på vad dom ska nånstans, kanske ska säljas iväg som skrot!?


Jag svängde förbi igår efter jobbet, men tyvärr var det inget släp kvar där då Det verkar vara stor aktivitet med att bygga ut fjärrvärme i Hovmantorp nu. Jag passade på att kola runt i industriområdet, men hittade inga stora rör där heller. Det verkar vara någon slags fjärrvärmestation på andra sidan vägen av Preem, de kanske finns där någon stans. Får ta en sväng till dit senare.

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



kolla in flapworx.se ,han tillverkar och säljer "hårdvarn" till bromsbänksbyggen och lite andra roliga program.

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
SÄLJES
K: Stålrör till bromsbänk 600-800mm i diameter, tips?
8898 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande