Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är en gatbil? splittad från STACC-tråden
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9035 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kenson skrev:
ojj den är ju mer eller mindre standard. En av de bättre kommentarerna är annars: "Du har bättre tid men jag är snabbare." (gärna med lätt finsk brytning)
En lite mer verklighetsförankrad variant är "Du har bättre varvtid men jag var först imål"
Ska man jämföra så underlättar det om det iaf är äpplen mot päron, inte mot potatis.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Kenson skrev:

"Du har bättre tid men jag är snabbare." (gärna med lätt finsk brytning)

Den va bra

Ska man ta tid & ha den som referens hur snabbt man tagit sig runt en bana borde väl
nån form av laptimer vara minsta kravet sen om den går via ir eller gps spelar nog mindre
roll du kanske bara en noggranhet på 1/10 delar men vad spelar det för roll.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

Supramannen skrev:

Det är du det, det finns folk som tar tid genom att säga att dom hängde ju på den där framför som åkte 1,35 så då måste min gått lika

Funkar ju om man åker ihop och det inte är trafik man passerar, slår dock oftast på fler tiondelar, men ger ett hum om hur fort man åker. Däremot är det svårare att gissa hur mycket man tappar på någon som drar ifrån en.
Någon som är tre sekunder snabbare per varv på svenska banor brukar dock försvinna fort.

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

OFFkeFF skrev:

För att det ska vara riktigt officiellt så är det ju transponder som gäller. Laptimer är ju oftast sann, även om de slår fel ordentligt ibland om det ställs upp fler sändare etc. GPS-mätarna skiljer sig väl en del i kvalitet, en del skitbra, andra mindre bra.
Efter att ha klockat några tusen varv från sidan av banan med tidtagarur, så kan jag säga att jag klockar iaf säkrare en AIM-laptimer, tror jag aldrig vart mer än en tiondel ifrån vad transpondertiden visat.

Efter många års tidtagning med transponder, så är iaf mina erfarenheter att när jag dubbeltrycker en bil manuellt (pga låg batterispääning eller att transpondern ramlat ner i bilen) och ändå får transpondermarkeringar så skiljer sig den manuella tryckningen ytterst sällan mer än en HALV tiondel...

Men då sitter jag koncentrerat och trycker av tiden på exakt samma ställe som transponderslingan...

däremot dom som mäter sin tid några hundra meter innan t.ex får större differanser pga skillnaden i utgången på den svängen osv..... (vilket iofs inte är felmätt för det är väl tiden som gällde på det stället)

Det är ju Ytterst ytterst ovanligt att man har en förare som åker på tiondelen lika fort varv efter varv utan snarare så varierar det ju upp till en hel sekund beroende på hur bra det gått på det varvet....

....

Sen hela den här diskussionen om tider och vilka bilar som är gatbilar ....... ni har ALLA rätt..... för det har man när man kör gatbil oavsett vilken sort det är eller vem det nu än är ......

Vill ni ha regler och föreskrifter så får ni börja tävla och då finns allt det och man får svart på vitt tider och reda på vem som är bäst just då....

P.s

Har sett Richard vid ett antal tillfällen... Och snabb är han thumbs up (fast jag hade nog varit lite snabbare kanske Iaf är jag nog garanterat snabbast runt Mantorp med en helt standard Cayenne för den körde jag runt på ca 1.33 när jag körde som safetycar efter bilarna på första varvet....)

och det är väl det som är skönt med gatbil..... alla har rätt att tycka och meddela vad dom vill.... det är ju ingen tävling eller mästerskap som någon annan bestämmer över.....

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

OFFkeFF skrev:
Någon som är tre sekunder snabbare per varv på svenska banor brukar dock försvinna fort.
och ligger du tillräckligt nära för att märka skillnad på en billängd (4m=0.1sek vid 40m/sek=144km/h) i avstånd så ligger du för nära för att kunna köra maxmalt effektivt. Men inom sekunden borde inte vara svårt att gissa (om man vet vad den framför körde det varvet).

Testa att gissa vilken av dessa två som kör snabbast varv och när:
http://video.google.com/videoplay?docid=-5188501506381925357
Varv   Josen  Niklas Falk
1    01:46.045 01:42.810
2    01:13.346 01:13.611
3    01:14.146 01:13.157
4    01:12.899 01:13.223
5    01:12.581 01:13.597
6    01:12.897 01:15.181
7    01:12.909 01:14.241
8    01:12.282 01:12.141
9    01:12.633 01:12.257
10   01:12.745 01:12.842
11   01:13.460 01:13.233
12   01:13.221 01:12.557
13   01:25.703 01:18.577
Det går ju fortast vid varv 8-10 men från videon är det stört omöjligt att säga vem som kört snabbast, ändå skiljer det mer än en tiondel. Laptimers i bilarna stämde ungefär men då satt inte sändaren exakt där transponderslingan sitter.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

OFFkeFF skrev:
För att det ska vara riktigt officiellt så är det ju transponder som gäller. Laptimer är ju oftast sann, även om de slår fel ordentligt ibland om det ställs upp fler sändare etc. GPS-mätarna skiljer sig väl en del i kvalitet, en del skitbra, andra mindre bra.
Efter att ha klockat några tusen varv från sidan av banan med tidtagarur, så kan jag säga att jag klockar iaf säkrare en AIM-laptimer, tror jag aldrig vart mer än en tiondel ifrån vad transpondertiden visat.

och med sändare vettigt uppsatt visar våra AIM loggers normalt inom hundradelen ifrån transpondertiderna. Så rätt hanterat blir det då sämre med tidtagarur.

Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

Rolle Scirocco skrev:
OFFkeFF skrev:

och med sändare vettigt uppsatt visar våra AIM loggers normalt inom hundradelen ifrån transpondertiderna. Så rätt hanterat blir det då sämre med tidtagarur.

Problemet blir ju när det dyker upp fler sändare, eller att mottagaren sitter lite halvrisigt pekande på hojen/bilen. Fast det jag menade var att en klockad tid ändå är rätt rimlig även om den inte är officiell.

Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Re:

OFFkeFF skrev:
Fast det jag menade var att en klockad tid ändå är rätt rimlig även om den inte är officiell.

Fast när den handklockade tiden tas av en frusen och totalt ointresserad flickvän som står vid muren och inte vill något annat än att åka till visby och dricka rosévin så är den kanske inte lika exakt

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Kenson skrev:
OFFkeFF skrev:
Fast det jag menade var att en klockad tid ändå är rätt rimlig även om den inte är officiell.

Fast när den handklockade tiden tas av en frusen och totalt ointresserad flickvän som står vid muren och inte vill något annat än att åka till visby och dricka rosévin så är den kanske inte lika exakt

fast Rosevin med en söt flickvän kanske är mer intressant än tider på en gatbil

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

OFFkeFF skrev:
Rolle Scirocco skrev:
OFFkeFF skrev:

Problemet blir ju när det dyker upp fler sändare, eller att mottagaren sitter lite halvrisigt pekande på hojen/bilen. Fast det jag menade var att en klockad tid ändå är rätt rimlig även om den inte är officiell.

Finns inget problem med flera sändare, bara problem med okunniga användare! Förutsättningen att sändare inte sätts på och släcks ner typ vartannat varv på en bana...

Man vet ofta ungefär vilka tider man kör, sedan sätter man en 'blindtid' då loggern inte intresserar sig för andra sändare.

Sedan kan man sätta sändaren på den 'jobbigare' sidan av banan just för att ingen annan gör det och helt slippa problem.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Fredrik - SLC skrev:
fast Rosevin med en söt flickvän kanske är mer intressant än tider på en gatbil

Håller med Fredrik. thumbs up
Tidshysterin bland blandade "gatbilar" är för mig obegriplig. Tider för jämförelse ekipage emellan kan ju bara vara intressant om man åker enligt ett reglemente. Ska man jaga en absolut bra (bäst) tid är det ju bara att slanta upp för en värre bil (tills piloten sätter gränsen).
Däremot är det ju kul att ta tider för sitt eget höga nöje även när man åker "gatbil", för att se hur t.ex. ändrad körstil eller hur bilens set-upp påverkar farten...

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Sedan kan man sätta sändaren på den 'jobbigare' sidan av banan just för att ingen annan gör det och helt slippa problem.
Jo, det finns såna jobbiga typer. Det tar ju en säsong innan man lär sig att sätta blankingtiden till förväntad varvtid minus 5 sek eller så och slå på den precis innan "sin" sändare.
Men det skiter sig i alla fall när när en sändare kommer upp /tas ned nån meter längre fram/bak.

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

ojoj, vad det verkar jobbigt med gatbil
Svårt att defineria, svårt att veta hur man ska mäta varvtider och en massa mystiskt.
Dessutom med ständigt bry om bilprovning regbesiktnignar poliser och annat.
Känns helt plötsligt skönt att man fastnade i racingträsket trots allt, även om det inte alltid känts som den mest begåvade sysselsättningen man kan ha,... men helt klart roligast.
Tydliga relger (oftast) fungerande tidtagning som någon sköter om (alltid)

Har funderat vidare på trådens rubrik lite. Alla verkar vara överens om en sak iaf; att vad som är en gatbil är högst personligt. Min definition utveckaldes till: En bekväm och rymlig bil med skapligt lastutrymme och dragkrok så att man kan traila racerbilen till/från banan, Det är den ultimata gatbilen för mig!

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Ariel Atom, är det en gatbil?

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Bosse L skrev:
ojoj, är högst personligt. Min definition utveckaldes till: En bekväm och rymlig bil med skapligt lastutrymme och dragkrok så att man kan traila racerbilen till/från banan, Det är den ultimata gatbilen för mig!

Det du beskrev ovan kallas transportmedel/laståsna

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Erik B skrev:

Vad är tillåten släpvagnsvikt på en sån?

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Bosse L skrev:
Erik B skrev:

Den behöver ingen krok den har ju bagage som som rymmer typ
en hjälm & ett par handska vad mer behövs

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Erik B skrev:

Den är väl i första hand utvecklad för att vara gatlegal?

Man skulle kunna vända på frågan och fråga vad en tävlingsbil är, då är det inte många gatreggade bilar som kan tas seriöst.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

Bosse L skrev:

Man får väl montera en sidovagn?

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

sweanders skrev:
Erik B skrev:

Den är väl i första hand utvecklad för att vara gatlegal?

Man skulle kunna vända på frågan och fråga vad en tävlingsbil är, då är det inte många gatreggade bilar som kan tas seriöst.

en av mina kamrater hävdar att de enda som kan räknas till riktiga racerbilar är formelbilar.
Allt annat är kompromisser enligt honom. Jag hade en tid i mitt liv där jag också var så hard core.
Numera accepterar jag t.o.m. en 45 år gammal 2-taktare med regplåt som tävlingsbil. bara för att den aldrig körs på gatan, det är för tråkigt. När fan blir gammal blir han religös
Men min av omvärlden inte laltid så älskade devis från 20 årsåldern är egentligen tillämpar fortfarande. "När en bil är så jävla slå att den får ha regplåt, är den ändå helt ointressant"
Numera när man läser om hur "gatbilar" är preppade så är devisen kanske lite svårare att hävda

Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Då tycker jag att vi gör så här, vi delar upp det i olika klasser.

Förslagsvis

Karossbilar: Normala täckta bilar såsom Porsche, Bmw osv med rimliga modifieringar. Alltså dämpare, bromsar, lite motor osv.

Öppna bilar/sportvagnar: Typ sevens, ariel atom...

ombyggda fordon: Där så stora modifieringar gjorts att bilen måste reggas som ombyggt/amatörbyggt fordon. Alltså motorbyten, stora ombyggnationer av hjulupphängning osv...

Att sitta och jämföra tider över dessa klassgränser är ju egentligen helt meningslöst. Ungefär som att jämföra en LMP-bil med GT2-klassen, bara för att de kör samma race så betyder inte det att de tävlar mot varandra.

Citera
Allmänt banåkaforum
Vad är en gatbil? splittad från STACC-tråden
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9035 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande