Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 9035 besök totalt |
Re:
![]() Ska man jämföra så underlättar det om det iaf är äpplen mot päron, inte mot potatis. |
||||||
Re:
Den va bra ![]() Ska man ta tid & ha den som referens hur snabbt man tagit sig runt en bana borde väl nån form av laptimer vara minsta kravet sen om den går via ir eller gps spelar nog mindre roll du kanske bara en noggranhet på 1/10 delar men vad spelar det för roll. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
Funkar ju om man åker ihop och det inte är trafik man passerar, slår dock oftast på fler tiondelar, men ger ett hum om hur fort man åker. Däremot är det svårare att gissa hur mycket man tappar på någon som drar ifrån en. Någon som är tre sekunder snabbare per varv på svenska banor brukar dock försvinna fort. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
Re:
Efter många års tidtagning med transponder, så är iaf mina erfarenheter att när jag dubbeltrycker en bil manuellt (pga låg batterispääning eller att transpondern ramlat ner i bilen) och ändå får transpondermarkeringar så skiljer sig den manuella tryckningen ytterst sällan mer än en HALV tiondel... Men då sitter jag koncentrerat och trycker av tiden på exakt samma ställe som transponderslingan... däremot dom som mäter sin tid några hundra meter innan t.ex får större differanser pga skillnaden i utgången på den svängen osv..... (vilket iofs inte är felmätt för det är väl tiden som gällde på det stället) Det är ju Ytterst ytterst ovanligt att man har en förare som åker på tiondelen lika fort varv efter varv utan snarare så varierar det ju upp till en hel sekund beroende på hur bra det gått på det varvet.... .... Sen hela den här diskussionen om tider och vilka bilar som är gatbilar ....... ni har ALLA rätt..... för det har man när man kör gatbil oavsett vilken sort det är ![]() ![]() Vill ni ha regler och föreskrifter så får ni börja tävla och då finns allt det och man får svart på vitt tider och reda på vem som är bäst just då.... P.s Har sett Richard vid ett antal tillfällen... Och snabb är han ![]() ![]() och det är väl det som är skönt med gatbil..... alla har rätt att tycka och meddela vad dom vill.... det är ju ingen tävling eller mästerskap som någon annan bestämmer över..... |
||||||
Re:
Testa att gissa vilken av dessa två som kör snabbast varv och när: http://video.google.com/videoplay?do
|
||||||
Re:
och med sändare vettigt uppsatt visar våra AIM loggers normalt inom hundradelen ifrån transpondertiderna. Så rätt hanterat blir det då sämre med tidtagarur. _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
Problemet blir ju när det dyker upp fler sändare, eller att mottagaren sitter lite halvrisigt pekande på hojen/bilen. Fast det jag menade var att en klockad tid ändå är rätt rimlig även om den inte är officiell. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
Re:
Fast när den handklockade tiden tas av en frusen och totalt ointresserad flickvän som står vid muren och inte vill något annat än att åka till visby och dricka rosévin så är den kanske inte lika exakt ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Re:
fast Rosevin med en söt flickvän kanske är mer intressant än tider på en gatbil ![]() |
||||||
Re:
Finns inget problem med flera sändare, bara problem med okunniga användare! Förutsättningen att sändare inte sätts på och släcks ner typ vartannat varv på en bana... Man vet ofta ungefär vilka tider man kör, sedan sätter man en 'blindtid' då loggern inte intresserar sig för andra sändare. Sedan kan man sätta sändaren på den 'jobbigare' sidan av banan just för att ingen annan gör det och helt slippa problem. _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
Håller med Fredrik. ![]() Tidshysterin bland blandade "gatbilar" är för mig obegriplig. Tider för jämförelse ekipage emellan kan ju bara vara intressant om man åker enligt ett reglemente. Ska man jaga en absolut bra (bäst) tid är det ju bara att slanta upp för en värre bil (tills piloten sätter gränsen). Däremot är det ju kul att ta tider för sitt eget höga nöje även när man åker "gatbil", för att se hur t.ex. ändrad körstil eller hur bilens set-upp påverkar farten... ![]() |
||||||
Re:
Men det skiter sig i alla fall när när en sändare kommer upp /tas ned nån meter längre fram/bak. |
||||||
ojoj, vad det verkar jobbigt med gatbil
![]() Svårt att defineria, svårt att veta hur man ska mäta varvtider och en massa mystiskt. Dessutom med ständigt bry om bilprovning regbesiktnignar poliser och annat. Känns helt plötsligt skönt att man fastnade i racingträsket trots allt, även om det inte alltid känts som den mest begåvade sysselsättningen man kan ha,... men helt klart roligast. Tydliga relger (oftast) fungerande tidtagning som någon sköter om (alltid) Har funderat vidare på trådens rubrik lite. Alla verkar vara överens om en sak iaf; att vad som är en gatbil är högst personligt. Min definition utveckaldes till: En bekväm och rymlig bil med skapligt lastutrymme och dragkrok så att man kan traila racerbilen till/från banan, Det är den ultimata gatbilen för mig! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Re:
Det du beskrev ovan kallas transportmedel/laståsna ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
Vad är tillåten släpvagnsvikt på en sån? ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Re:
Den behöver ingen krok den har ju bagage som som rymmer typ en hjälm & ett par handska vad mer behövs ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
Den är väl i första hand utvecklad för att vara gatlegal? Man skulle kunna vända på frågan och fråga vad en tävlingsbil är, då är det inte många gatreggade bilar som kan tas seriöst. _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
en av mina kamrater hävdar att de enda som kan räknas till riktiga racerbilar är formelbilar. Allt annat är kompromisser enligt honom. Jag hade en tid i mitt liv där jag också var så hard core. Numera accepterar jag t.o.m. en 45 år gammal 2-taktare med regplåt som tävlingsbil. bara för att den aldrig körs på gatan, det är för tråkigt. När fan blir gammal blir han religös ![]() Men min av omvärlden inte laltid så älskade devis från 20 årsåldern är egentligen tillämpar fortfarande. "När en bil är så jävla slå att den får ha regplåt, är den ändå helt ointressant" Numera när man läser om hur "gatbilar" är preppade så är devisen kanske lite svårare att hävda ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Då tycker jag att vi gör så här, vi delar upp det i olika klasser.
Förslagsvis Karossbilar: Normala täckta bilar såsom Porsche, Bmw osv med rimliga modifieringar. Alltså dämpare, bromsar, lite motor osv. Öppna bilar/sportvagnar: Typ sevens, ariel atom... ombyggda fordon: Där så stora modifieringar gjorts att bilen måste reggas som ombyggt/amatörbyggt fordon. Alltså motorbyten, stora ombyggnationer av hjulupphängning osv... Att sitta och jämföra tider över dessa klassgränser är ju egentligen helt meningslöst. Ungefär som att jämföra en LMP-bil med GT2-klassen, bara för att de kör samma race så betyder inte det att de tävlar mot varandra. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 9035 besök totalt |