Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 9035 besök totalt |
Re:
En tävlingsbil är ju "oftast" en bil som inte byggts med kompromissen att gå på gatan med allt vad det innebär. Men så finns det ju klasser där tävlar man med gatgodkända bilar & då går dom ju både på gatan & tävlar. En tävlingsbil innebär mycket mindre kompromisser med att göra bilen dräglig att åka i till vardags, man optimerar den med tanke på att den ska gå så fort som möjligt under vissa givna förhållanden & inte behöver det breda användnings spectra som en gatbil har. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
Man skulle kunna jämför Porsche GT3 och Cup-bilarna. Samma kaross men även om det skulle gå att köra en Cup-bil på gatan så är den extremt dålig på det. Räserbilen är helt enkelt svårkörd när det inte är full attack medan gatbilen är snäll hela vägen till gränsen. _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
... men inte kan du väl ha överladdat och atmosfäriskt i samma klass? Kan inte SBP ordna ett system där man har restriktorer i ett antal steg för olika effektklasser. Ett system som bilprovningen har hand om och man kör med den restriktor som man har regbesiktat för. Kan enkelt skrivas in i regbeviset. Sen borde dom kunna ha mallar vilka visar det utrymme inom vilket man får montera vingar. Kör man med miljöbränsle så borde man åxå tillåtas en 10% större restriktor. Det här är ju hur enkelt som helst. ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Re:
Reglementet till sveriges största racing klass håller på & tas fram ser jag ![]() problemet är att alla delatagare bara tycker att den egna vagnen är en gatbil & uppfyller reglemetet det blir med andra ord lika många klasser som tävlande & vi är där vi redan är idag man kan bara "tävla" mot sig själv på lika villkor då alla bilar är byggda enligt ägarens plånbok & önskemål _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Möjligheterna är ju otroliga. Sen kan man klassa in olika vägsträckor och finna på en metod att normalisera körtiden till jobbet på morgnarna. Tiden räknas om beroende på vilken klass man tillhör och hur vägsträckningen till jobbet ser ut. Därefter kan vi sitta hela dagarna och jämföra tider på ett äktsvenskt socialdemokratiskt rättvist sätt. Utformas regelverket rätt så vinner alla och, liksom hos Bamses vänner, så bjuds vi på pannkakstårta efteråt. Hur svårt kan det vara?
![]() Eller så hänger man sig åt någon befintlig räjsingklass och därtill hörande tekniskt reglemente ![]() Jag för min del åker en gatbil på bana, mäter noga varvtider och satsar stenhårt på devisen 'Snabbare än i går, långsammare än i morgon'. ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Re:
Låter ju kanonbra, då kan de snabba klasserna släppas iväg först från rödljusen! ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||
och lapplisorna kan omskolas till flaggvakter. Den blåa omkörningsflaggan tycker jag dom borde använda så jag kommer fram lite lättare. Ska dom som blockerar och inte lyder blåflagg få tidstillägg eller böter? Hmm..
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Re:
Det där sista håller jag med helt i. Men egentligen inte det första eller resonemanget att racerbilar är kompromisslösa och snabbare än gatbilar. Det är en jäkla förenkling det med. Finns ju ingen racing klass som är helt fri, de flesta är snarare jäkligt hårt reglerade (typ cylinder volym, däckbredd etc.) Finns massor med "gatbilar" som är snabbare än racebilar (även med samma kaross). Allt är kompromisser ![]() En tävlingsbil är en bil man tävlar med. Spelar ingen roll om det är en orginal Fiat Uno i en enhetsklass eller om det är F1. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
Re:
Jasså, du försöker göra det enkelt... ![]() ![]() ...annars en ganska bra indelning. |
||||||
Jag har en bättre ide.
Jag låser denna tråd och alla som har en åsikt om vad som är en gatbil kan diskutera det på t.ex.Zatzy ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 9035 besök totalt |