Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är en gatbil? splittad från STACC-tråden
<<   1, 2, 3, 4, 5
9035 besök totalt
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

sweanders skrev:
Erik B skrev:
Ariel Atom, är det en gatbil?


Den är väl i första hand utvecklad för att vara gatlegal?

Man skulle kunna vända på frågan och fråga vad en tävlingsbil är, då är det inte många gatreggade bilar som kan tas seriöst.


En tävlingsbil är ju "oftast" en bil som inte byggts med kompromissen att gå på
gatan med allt vad det innebär. Men så finns det ju klasser där tävlar man med
gatgodkända bilar & då går dom ju både på gatan & tävlar.

En tävlingsbil innebär mycket mindre kompromisser med att göra bilen dräglig att
åka i till vardags, man optimerar den med tanke på att den ska gå så fort som möjligt
under vissa givna förhållanden & inte behöver det breda användnings spectra
som en gatbil har.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10601



Re:

Michael Bäck skrev:
sweanders skrev:
Erik B skrev:
Ariel Atom, är det en gatbil?


Den är väl i första hand utvecklad för att vara gatlegal?

Man skulle kunna vända på frågan och fråga vad en tävlingsbil är, då är det inte många gatreggade bilar som kan tas seriöst.


En tävlingsbil är ju "oftast" en bil som inte byggts med kompromissen att gå på
gatan med allt vad det innebär. Men så finns det ju klasser där tävlar man med
gatgodkända bilar & då går dom ju både på gatan & tävlar.

En tävlingsbil innebär mycket mindre kompromisser med att göra bilen dräglig att
åka i till vardags, man optimerar den med tanke på att den ska gå så fort som möjligt
under vissa givna förhållanden & inte behöver det breda användnings spectra
som en gatbil har.


Man skulle kunna jämför Porsche GT3 och Cup-bilarna. Samma kaross men även om det skulle gå att köra en Cup-bil på gatan så är den extremt dålig på det. Räserbilen är helt enkelt svårkörd när det inte är full attack medan gatbilen är snäll hela vägen till gränsen.

_________________
Anders Hansson
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6216



Re:

triss skrev:
Då tycker jag att vi gör så här, vi delar upp det i olika klasser.


... men inte kan du väl ha överladdat och atmosfäriskt i samma klass? Kan inte SBP ordna ett system där man har restriktorer i ett antal steg för olika effektklasser. Ett system som bilprovningen har hand om och man kör med den restriktor som man har regbesiktat för. Kan enkelt skrivas in i regbeviset. Sen borde dom kunna ha mallar vilka visar det utrymme inom vilket man får montera vingar. Kör man med miljöbränsle så borde man åxå tillåtas en 10% större restriktor. Det här är ju hur enkelt som helst.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

2fast4u skrev:
triss skrev:
Då tycker jag att vi gör så här, vi delar upp det i olika klasser.


... men inte kan du väl ha överladdat och atmosfäriskt i samma klass? Kan inte SBP ordna ett system där man har restriktorer i ett antal steg för olika effektklasser. Ett system som bilprovningen har hand om och man kör med den restriktor som man har regbesiktat för. Kan enkelt skrivas in i regbeviset. Sen borde dom kunna ha mallar vilka visar det utrymme inom vilket man får montera vingar. Kör man med miljöbränsle så borde man åxå tillåtas en 10% större restriktor. Det här är ju hur enkelt som helst.


Reglementet till sveriges största racing klass håller på & tas fram ser jag
problemet är att alla delatagare bara tycker att den egna vagnen är en gatbil
& uppfyller reglemetet det blir med andra ord lika många klasser som tävlande
& vi är där vi redan är idag man kan bara "tävla" mot sig själv på lika villkor
då alla bilar är byggda enligt ägarens plånbok & önskemål

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6216



Möjligheterna är ju otroliga. Sen kan man klassa in olika vägsträckor och finna på en metod att normalisera körtiden till jobbet på morgnarna. Tiden räknas om beroende på vilken klass man tillhör och hur vägsträckningen till jobbet ser ut. Därefter kan vi sitta hela dagarna och jämföra tider på ett äktsvenskt socialdemokratiskt rättvist sätt. Utformas regelverket rätt så vinner alla och, liksom hos Bamses vänner, så bjuds vi på pannkakstårta efteråt. Hur svårt kan det vara?

Eller så hänger man sig åt någon befintlig räjsingklass och därtill hörande tekniskt reglemente om man vill jämföra tider med dom andra.

Jag för min del åker en gatbil på bana, mäter noga varvtider och satsar stenhårt på devisen 'Snabbare än i går, långsammare än i morgon'. Jämförelser med andra är roliga. En del är snabbare, en del är det inte. Är dom snabbare kan man fundera över vad man ska göra för att komma ikapp. Är dom godkända för gatbruk är det gatbilar. Jag skiter i vilket.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10601



Re:

2fast4u skrev:
Möjligheterna är ju otroliga. Sen kan man klassa in olika vägsträckor och finna på en metod att normalisera körtiden till jobbet på morgnarna. Tiden räknas om beroende på vilken klass man tillhör och hur vägsträckningen till jobbet ser ut. Därefter kan vi sitta hela dagarna och jämföra tider på ett äktsvenskt socialdemokratiskt rättvist sätt. Utformas regelverket rätt så vinner alla och, liksom hos Bamses vänner, så bjuds vi på pannkakstårta efteråt. Hur svårt kan det vara?

Eller så hänger man sig åt någon befintlig räjsingklass och därtill hörande tekniskt reglemente om man vill jämföra tider med dom andra.

Jag för min del åker en gatbil på bana, mäter noga varvtider och satsar stenhårt på devisen 'Snabbare än i går, långsammare än i morgon'. Jämförelser med andra är roliga. En del är snabbare, en del är det inte. Är dom snabbare kan man fundera över vad man ska göra för att komma ikapp. Är dom godkända för gatbruk är det gatbilar. Jag skiter i vilket.


Låter ju kanonbra, då kan de snabba klasserna släppas iväg först från rödljusen!

_________________
Anders Hansson
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6216



och lapplisorna kan omskolas till flaggvakter. Den blåa omkörningsflaggan tycker jag dom borde använda så jag kommer fram lite lättare. Ska dom som blockerar och inte lyder blåflagg få tidstillägg eller böter? Hmm..

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Re:

Michael Bäck skrev:
sweanders skrev:
Erik B skrev:
Ariel Atom, är det en gatbil?


Den är väl i första hand utvecklad för att vara gatlegal?

Man skulle kunna vända på frågan och fråga vad en tävlingsbil är, då är det inte många gatreggade bilar som kan tas seriöst.


En tävlingsbil är ju "oftast" en bil som inte byggts med kompromissen att gå på
gatan med allt vad det innebär. Men så finns det ju klasser där tävlar man med
gatgodkända bilar & då går dom ju både på gatan & tävlar.

En tävlingsbil innebär mycket mindre kompromisser med att göra bilen dräglig att
åka i till vardags, man optimerar den med tanke på att den ska gå så fort som möjligt
under vissa givna förhållanden & inte behöver det breda användnings spectra
som en gatbil har.


Det där sista håller jag med helt i.
Men egentligen inte det första eller resonemanget att racerbilar är kompromisslösa och snabbare än gatbilar. Det är en jäkla förenkling det med.

Finns ju ingen racing klass som är helt fri, de flesta är snarare jäkligt hårt reglerade (typ cylinder volym, däckbredd etc.) Finns massor med "gatbilar" som är snabbare än racebilar (även med samma kaross).
Allt är kompromisser

En tävlingsbil är en bil man tävlar med. Spelar ingen roll om det är en orginal Fiat Uno i en enhetsklass eller om det är F1.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10601



Då kanske man kan förenkla det till att räserbilar begränsas av reglemente och budget medan gatbilar begränsas av enbart budget.

_________________
Anders Hansson
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

triss skrev:
Då tycker jag att vi gör så här, vi delar upp det i olika klasser.

bla,bla, massa babbel...bla,bla


Jasså, du försöker göra det enkelt...



...annars en ganska bra indelning.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har en bättre ide.
Jag låser denna tråd och alla som har en åsikt om vad som är en gatbil kan diskutera det på t.ex.Zatzy thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad är en gatbil? splittad från STACC-tråden
<<   1, 2, 3, 4, 5
9035 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande