Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW 320is (S14) går orent på låga varv
1 besök senaste veckan (3563 totalt)
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare

Jag har konstaterat att motorn går orent på låga varv och fick mycket riktigt en 2a på Co-halten på besiktningen. Tror att jag hade 5 och gränsvärdet är 3,5 (ingen kat).

Har haft bilen inne på BMW för felsökning och justering men dom säger att dom inte får någon kontakt med styrenheten, dvs att dom inte kan läsa ut några felkoder. Funderar på att ta hem bilen igen och fortsätta felsöka själv för att inte bli ruinerad av BMW.

Hög Co borde väl innebära en massa oförbränd soppa, alltså borde inte tjuvluft vara problemet. Eller är jag fel ute?

Någon här som haft liknande problem eller har några friska idéer?

Min biltråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49032

BMWSC #719
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Kolla att spjälllägesgivaren fungerar och ger signal till boxen. Kolla också att tändkablar är OK och att spridarna inte är igensatta och har dålig spridarbild. Kolla att det inte finns någon luftläcka i avgassystemet som får lambdasonden att tro att den går snålare än den gör (om lambdasensor finns).

Går motorn bra i övrigt?

Färingsö
Här sen Dec 2002

Det kan inte vara så att det sitter någont okänt "trim"chip som ställer till det så att motorn går fett och att de inte får kontakt med boxen?
Visste iofs inte att det fanns så man kunde koppla upp dator och leta felkoder på dessa hedenhösbilar som vi har

Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Citat:

Det kan inte vara så att det sitter någont okänt "trim"chip som ställer till det så att motorn går fett och att de inte får kontakt med boxen?
Visste iofs inte att det fanns så man kunde koppla upp dator och leta felkoder på dessa hedenhösbilar som vi har

Det kan mycket väl vara chippat men inte vad jag vet om, och förre ägaren trodde inte heller det. Verkstadskillarna på BMW hade varit uppe på vinden och letat efter rätt pärm och testutrustning till bilen

Citat:

Kolla att spjälllägesgivaren fungerar och ger signal till boxen. Kolla också att tändkablar är OK och att spridarna inte är igensatta och har dålig spridarbild. Kolla att det inte finns någon luftläcka i avgassystemet som får lambdasonden att tro att den går snålare än den gör (om lambdasensor finns).

Går motorn bra i övrigt?

Ska kolla lite givare först och sen insprutningen tänkte jag. Jag tror inte jag har någon lamdasensor, men jag kan ha fel??? Har inte sett någon än iaf...
Motorn går fint i övrigt så det lutar åt att den går fett på tomgång pga tex en felaktig tempgivare.

Är bortrest nu men ska kolla lite till helgen tänkte jag.

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Har bytt tändstift och kollat den blå kylvattentempsensorn utan resultat. Dessutom har jag sprutat lite WD40 runt insuget utan att hitta något läckage. Jakten går vidare....

BMWSC #719
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Re:

lofstrom skrev:
Jag tror inte jag har någon lamdasensor, men jag kan ha fel??? Har inte sett någon än iaf...

Det är klart att en S14 har lambdasond?
Eller? ETK säger "Denna del är inte monterad i den specifika bilen" på 320is men den finns på M3?

Knas med LMM?

Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

Folxam skrev:
lofstrom skrev:
Jag tror inte jag har någon lamdasensor, men jag kan ha fel??? Har inte sett någon än iaf...

Det är klart att en S14 har lambdasond?
Eller? ETK säger "Denna del är inte monterad i den specifika bilen" på 320is men den finns på M3?

Knas med LMM?

Är det säkert att den har lambdasond även om den inte har kat???

Ytterligare en fråga: Jag har läst en del om en o2-sensor, jag misstänker att man avser lamdasonden. Rätt eller fel? Kan någon reda ut begreppen....

Tyvärr kan det mycket väl vara LMM som strular, inte billigt....

BMWSC #719
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Sitter det ingen sån där tomgångstabilisator på dom motorerna?
Den kan väl i många fall bli lite sliten och ibland rentav sluta fungera som stabilisator.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Det finns en ICV (Idle Control Valve) och den har jag kollat. Är det den du menar tro?

BMWSC #719
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Ja det låter högst sannolikt att det är den.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Efter att ha felsökt och testat en hel del så är jag ganska säker på att felet inte ligger på någon enskild cylinder, alltså typ tändkablar, komp, stift, etc. De nya stiften jag satt i är nu rejält svarta av sot, inte oljekladdiga.

Alltså verkar det som att den går riktigt fett på tomgång och kväver sig själv. Dett bör i sin tur bero på ett "reglerproblem", dvs en dålig sensor någonstans, fel på LMM, spjällägesgivaren, etc. Skulle iofs kunna vara ett vaccumproblem som lurar styrningen.

Det verkar inte sitta någon lambdasond på grenröret (där den väl ska sitta?)

BMWSC #719
Citera
rotrex vr6
Arvika
Här sen Jan 2007

Har du lambda sond hittar du den nog inte på grenröret utan lite längre bak
i avgassystemet. Ungefär där katten sitter på en vanlig bil.

Lambdan gillar inte riktigt den värmen som blir i grenröret, men det finns vissa
bilar som har 2 lambda sonder varav en sitter ganska nära grenröret.

Bara att krypa under bilen och titta

Jönköping
Här sen Dec 2002

Lambdasensorn sitter mitt på grenröret på S14 bilar som har haft det från fabrik men eftersom din aldrig haft katalysator/lambdareglering så lär du inte hitta nån heller

Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Det var väl det jag misstänkte

Vad jag däremot noterat idag är en läckande grenrörspackning....

BMWSC #719
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

lofstrom skrev:
Det var väl det jag misstänkte

Vad jag däremot noterat idag är en läckande grenrörspackning....

Läckande grenrörspackning = luft in i systemet = lambdan tror att motorn leanar ur och fettar på = sotiga stit och dålig tomgång

Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Nu är det fixat! Visade sig vara LMM (se min biltråd)

BMWSC #719
Citera
Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (3563 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande