Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fúnderingar runt hayabusa motor i min AE86 !!
1, 2   >>
4611 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Fúnderingar runt hayabusa motor i min AE86 !!

Har gått & sneglat på en GSR-R1 300 motor på mc-skroten

nu ett tag & den är i de rätta pengarna med alla tillbehören

som jag isf behöver.

men hur svårt kan det vara ?

... motorfästena är inget problem för mig inte heller

växel-länkaget...

men förlängningen av kardanen ???

Hur funkar det ?
...
MVH/........kristian... nyfiken

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



hmm jag tror personligen att bilen är för tung för att köra med en busa motor.. men rätta mig om jag har fel! det låter ju coolt men hur det funkar ihop med en bil på låt oss säga 900kg vet jag inte

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



En standar AE86:a väger väl runt 900kg? om man slänger ur allt onödigt och kanske byter ut karossdelar eller rutor mot lättare matrial borde den väl kanske komma ner på runt 800 kg? Desssutom är ju både motor, låda, kylare och annan kringutrustning betydligt lättare än orginalet. Jag tror helt klart att den kan vara ett bra alternativt mot tex att trimma orginalmotorn eller byta ut den mot något vassare. (har inte så stor koll på Toyotamotorer visserligen)

Man får nog räkna lite på eventuella kostnader och vilket effekt/vikt förhållande man får per investerad krona.

Hör efter men Micke (Fas T) han verkar ju ha en förkärlek för MC-motoriserade bilar.

Nä, usch nu ska jag gå och lägga mig...
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Re: Fúnderingar runt hayabusa motor i min AE86 !!

KristianAE86 skrev:
Har gått & sneglat på en GSR-R1 300 motor på mc-skroten

nu ett tag & den är i de rätta pengarna med alla tillbehören

som jag isf behöver.

men hur svårt kan det vara ?

... motorfästena är inget problem för mig inte heller

växel-länkaget...

men förlängningen av kardanen ???

Hur funkar det ?
...
MVH/........kristian... nyfiken


Skulle inte du (dubbel?)turbokonvertera din bil nu i somras

Varför blev det inget med det projektet?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: Fúnderingar runt hayabusa motor i min AE86 !!

KristianAE86 skrev:
Har gått & sneglat på en GSR-R1 300 motor på mc-skroten

nu ett tag & den är i de rätta pengarna med alla tillbehören

som jag isf behöver.

men hur svårt kan det vara ?

... motorfästena är inget problem för mig inte heller

växel-länkaget...

men förlängningen av kardanen ???

Hur funkar det ?
...
MVH/........kristian... nyfiken


Neeeeej, snälla gör en gryyyymmm sugis av din 4A-GE
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



Men vridet i en mc motor är ju inte så vidare bra?
Var ett gäng super seven ägare här i stan som hade provkört en super 7:a med busa motor och dom var inte så imponerade. Den går säker bra men det var väl vridet som dom saknade

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Re: Fúnderingar runt hayabusa motor i min AE86 !!

Patrik Rydh skrev:
KristianAE86 skrev:
Har gått & sneglat på en GSR-R1 300 motor på mc-skroten

nu ett tag & den är i de rätta pengarna med alla tillbehören

som jag isf behöver.

men hur svårt kan det vara ?

... motorfästena är inget problem för mig inte heller

växel-länkaget...

men förlängningen av kardanen ???

Hur funkar det ?
...
MVH/........kristian... nyfiken


Skulle inte du (dubbel?)turbokonvertera din bil nu i somras

Varför blev det inget med det projektet?


Det var väl en annan kille som skulle ha dubbelturbo i sin AE86:a?
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Tim skrev:
Men vridet i en mc motor är ju inte så vidare bra?


Vridet går ju alltid att fixa i efterhand, finns ju färdiga turbokit till dom motorerna. thumbs up

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



varför en högvarvig liten motor i en bil som ändå väger så pass mkt som den gör..

jag får intrycket av det kommer bli mkt förluster i trasmisionen. hög termisk belastning.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5294



joo alltså... visst är det en fräck idé men jag måste instämma med några av de föregående skribenterna, kommer det inte bli knepigare att spinna loss bakhjulen med en så vridsvag motor?

LuddeR, varför bli det mer transmissionsförluster än vanligt?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864



Tim skrev:
Men vridet i en mc motor är ju inte så vidare bra?
Var ett gäng super seven ägare här i stan som hade provkört en super 7:a med busa motor och dom var inte så imponerade. Den går säker bra men det var väl vridet som dom saknade


Vilka har provkört ?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Fyhr skrev:
joo alltså... visst är det en fräck idé men jag måste instämma med några av de föregående skribenterna, kommer det inte bli knepigare att spinna loss bakhjulen med en så vridsvag motor?

LuddeR, varför bli det mer transmissionsförluster än vanligt?
.

p.g.a av det är höga varvtal och mkt effekt..
mkt värme.
är det intrycket jag får, men jag vet inte.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Två saker du verkligen måste tänka på:

1. Oljetrycket. Fixa ett rejält bafflat tråg (vågar du chansa på att göra rätt från början eller ska du avliva några motorer?) eller hellre, skaffa torrsump.

2. Tål verkligen växellådan och kopplingen att överföra kraften till en så tung bil?
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



super7 skrev:
Tim skrev:
Men vridet i en mc motor är ju inte så vidare bra?
Var ett gäng super seven ägare här i stan som hade provkört en super 7:a med busa motor och dom var inte så imponerade. Den går säker bra men det var väl vridet som dom saknade


Vilka har provkört ?


När dom stog och snackade i mickes garage så var det en som sa att han provat en sådan maskin i England... Så uppfattade då jag det

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Greven
BRo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 266




_________________
mvh Leif Ankarschiöld

Skyline R32 GTR GODZILA
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Mina erfarenheter med MC-motoriserade bilar är ju en smula begränsad "anser jag" . Några reflektioner har jag iaf.

-Att ta igång i starten är lite knivigt pga det mkt låga vridmomentet på låga varv. Detta känns mkt mer då man skall dra runt två drivande hjul och en hel bil med en utväxling på 1:an som är låååång då maxvrid är runt 8000rpm i en radfyra "mc-motor".

- Har man passerat 8000rpm driver det på riktigt bra, då det klena vridet blir riktigt hygglig effekt thumbs up .

-En sådan motor i en bil gör att köregenskaperna är lite anorlunda mot en vridstarkare lågvarvsmotor. Det blir en h..vetes massa växlade (iofs otroligt härlig känsla) i den MKT tätstegade v-lådan. Detta beror på, om du skulle komma under maxvrid gränsen ca 8000-9000rpm beter sig motorn "STENDÖD", men tvärvaktar och blir riktigt argsint då man uppnår vridpiken. Att behärska detta fenomen "i tex. en kurva" kräver en hel del träning och en fin känsla i gasfoten.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Spectre

Här sen Jan 2003
Inlägg: 32



Va beredd på att du kommer få varva satan för att komma någonstans.
En hayabusamotor är gjord för att driva 200kg motorcykel plus förare.
Lite vrid på höga varv och knuffar en bil som väger 4 gånger mer än hojen kommer inte ge nån grym knuff från under 5-6000 varv iaf.
Drifting handlar väl ganska mycket om körbarhet och vridmoment?

Ska du turbokonvertera så undvik den här effektkurvan.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



LuddeR skrev:
p.g.a av det är höga varvtal och mkt effekt..
mkt värme.
är det intrycket jag får, men jag vet inte.


Nu ser du till att fixa din signatur som jag bett dig om tidigare! >

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Re: Fúnderingar runt hayabusa motor i min AE86 !!

Andreas Persson skrev:
Patrik Rydh skrev:
KristianAE86 skrev:
Har gått & sneglat på en GSR-R1 300 motor på mc-skroten

nu ett tag & den är i de rätta pengarna med alla tillbehören

som jag isf behöver.

men hur svårt kan det vara ?

... motorfästena är inget problem för mig inte heller

växel-länkaget...

men förlängningen av kardanen ???

Hur funkar det ?
...
MVH/........kristian... nyfiken


Skulle inte du (dubbel?)turbokonvertera din bil nu i somras

Varför blev det inget med det projektet?


Det var väl en annan kille som skulle ha dubbelturbo i sin AE86:a?


Jupps.. det är Daniel som skall ha en Australien importerad 2liters sexa med dubbla snurror.

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Tackar greven

Greven skrev:
vist går det med MC snurra dena har ju
http://www.karlstadracing.nu/media/arkiv/42/95.jpeg
http://sleepy.matrixen.net/bilder/52/images/101-0104_IMG.jpg
http://sleepy.matrixen.net/bilder/52/images/100-0097_IMG.jpg

Ford Escorten borde väll vara i sama storlek o vikt som Ae86


Perfekt exempel:

denna escorten har en Honda CBR 918 cc motor.

men numera (efter dessa bilderna är tagna) så har Escorten numera lite fuskhjälp i form av ett Garrett T-25 aggregat.
Han körde bla.. lite uppvisning på Vallåkraträffen.
& samt så har jag sett deras filmer på den från deras hemsida.
& den GÅR BRA... inte fort - men BRA.

en fråga... varför högre värme utveckling då? .. är det bara för att det är mera vikt att släpa på ?

MVH/
.........Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Re: Tackar greven

KristianAE86 skrev:


en fråga... varför högre värme utveckling då? .. är det bara för att det är mera vikt att släpa på ?

MVH/
.........Kristian


pga högt varvtal i kombination med ständigt hög belastning pga den stora massan.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Allmänt banåkaforum
Fúnderingar runt hayabusa motor i min AE86 !!
1, 2   >>
4611 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande