Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4611 besök totalt |
Fúnderingar runt hayabusa motor i min AE86 !!
Har gått & sneglat på en GSR-R1 300 motor på mc-skroten nu ett tag & den är i de rätta pengarna med alla tillbehören som jag isf behöver. men hur svårt kan det vara ? ... motorfästena är inget problem för mig inte heller växel-länkaget... men förlängningen av kardanen ??? Hur funkar det ? ![]() ... MVH/........kristian... nyfiken ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
En standar AE86:a väger väl runt 900kg? om man slänger ur allt onödigt och kanske byter ut karossdelar eller rutor mot lättare matrial borde den väl kanske komma ner på runt 800 kg? Desssutom är ju både motor, låda, kylare och annan kringutrustning betydligt lättare än orginalet. Jag tror helt klart att den kan vara ett bra alternativt mot tex att trimma orginalmotorn eller byta ut den mot något vassare. (har inte så stor koll på Toyotamotorer visserligen)
Man får nog räkna lite på eventuella kostnader och vilket effekt/vikt förhållande man får per investerad krona. ![]() Hör efter men Micke (Fas T) han verkar ju ha en förkärlek för MC-motoriserade bilar. ![]() Nä, usch nu ska jag gå och lägga mig... ![]() |
||||||
Re: Fúnderingar runt hayabusa motor i min AE86 !!
Skulle inte du (dubbel?)turbokonvertera din bil nu i somras ![]() Varför blev det inget med det projektet? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||
Re: Fúnderingar runt hayabusa motor i min AE86 !!
Neeeeej, snälla gör en gryyyymmm sugis av din 4A-GE ![]() |
||||||
Men vridet i en mc motor är ju inte så vidare bra?
Var ett gäng super seven ägare här i stan som hade provkört en super 7:a med busa motor och dom var inte så imponerade. Den går säker bra men det var väl vridet som dom saknade ![]() _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||||||
Re: Fúnderingar runt hayabusa motor i min AE86 !!
Det var väl en annan kille som skulle ha dubbelturbo i sin AE86:a? |
||||||
Vridet går ju alltid att fixa i efterhand, finns ju färdiga turbokit till dom motorerna. ![]() _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||
varför en högvarvig liten motor i en bil som ändå väger så pass mkt som den gör..
jag får intrycket av det kommer bli mkt förluster i trasmisionen. hög termisk belastning. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
joo alltså... visst är det en fräck idé men jag måste instämma med några av de föregående skribenterna, kommer det inte bli knepigare att spinna loss bakhjulen med en så vridsvag motor?
LuddeR, varför bli det mer transmissionsförluster än vanligt? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Vilka har provkört ? _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
p.g.a av det är höga varvtal och mkt effekt.. mkt värme. är det intrycket jag får, men jag vet inte. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Två saker du verkligen måste tänka på:
1. Oljetrycket. Fixa ett rejält bafflat tråg (vågar du chansa på att göra rätt från början eller ska du avliva några motorer?) eller hellre, skaffa torrsump. 2. Tål verkligen växellådan och kopplingen att överföra kraften till en så tung bil? |
||||||
När dom stog och snackade i mickes garage så var det en som sa att han provat en sådan maskin i England... Så uppfattade då jag det ![]() _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||||||
vist går det med MC snurra dena har ju
http://www.karlstadracing.nu/media/a http://sleepy.matrixen.net/bilder/52 http://sleepy.matrixen.net/bilder/52 Ford Escorten borde väll vara i sama storlek o vikt som Ae86 _________________ mvh Leif Ankarschiöld Skyline R32 GTR GODZILA |
||||||
Mina erfarenheter med MC-motoriserade bilar är ju en smula begränsad "anser jag"
![]() -Att ta igång i starten är lite knivigt pga det mkt låga vridmomentet på låga varv. Detta känns mkt mer då man skall dra runt två drivande hjul och en hel bil med en utväxling på 1:an som är låååång då maxvrid är runt 8000rpm i en radfyra "mc-motor". - Har man passerat 8000rpm driver det på riktigt bra, då det klena vridet blir riktigt hygglig effekt ![]() -En sådan motor i en bil gör att köregenskaperna är lite anorlunda mot en vridstarkare lågvarvsmotor. Det blir en h..vetes massa växlade (iofs otroligt härlig känsla) i den MKT tätstegade v-lådan. Detta beror på, om du skulle komma under maxvrid gränsen ca 8000-9000rpm beter sig motorn "STENDÖD", men tvärvaktar och blir riktigt argsint då man uppnår vridpiken. Att behärska detta fenomen "i tex. en kurva" kräver en hel del träning och en fin känsla i gasfoten. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Va beredd på att du kommer få varva satan för att komma någonstans.
En hayabusamotor är gjord för att driva 200kg motorcykel plus förare. Lite vrid på höga varv och knuffar en bil som väger 4 gånger mer än hojen kommer inte ge nån grym knuff från under 5-6000 varv iaf. Drifting handlar väl ganska mycket om körbarhet och vridmoment? Ska du turbokonvertera så undvik den här effektkurvan. ![]() |
||||||
Nu ser du till att fixa din signatur som jag bett dig om tidigare! > ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Re: Fúnderingar runt hayabusa motor i min AE86 !!
Jupps.. det är Daniel som skall ha en Australien importerad 2liters sexa med dubbla snurror. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Tackar greven
Perfekt exempel: denna escorten har en Honda CBR 918 cc motor. men numera (efter dessa bilderna är tagna) så har Escorten numera lite fuskhjälp i form av ett Garrett T-25 aggregat. Han körde bla.. lite uppvisning på Vallåkraträffen. & samt så har jag sett deras filmer på den från deras hemsida. & den GÅR BRA... inte fort - men BRA. en fråga... varför högre värme utveckling då? .. är det bara för att det är mera vikt att släpa på ? MVH/ .........Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Re: Tackar greven
pga högt varvtal i kombination med ständigt hög belastning pga den stora massan. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4611 besök totalt |