| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Att bygga banåkar/körbil på vettig budget (saab 900 R TURBO)
|
1 besök senaste veckan (4459 totalt) |
|
Re:
Bra med nån som har lite information, har kollat runt lite och kommit fram till samma som du, just nu håller jag på och utreder om jag verkligen har det äldre navet eller det nyare, lite oklart då brytet var nån gång 96 vid ett visst chassinummer, men de e på gång, tills dess ska ja avvakta något med planerna för ombyggnad och utreda vad som blir bäst, har jag de gamla naven får jag fundera på om det är "värt" jobbet att byta, utan bara gå på slitsat och andra belägg.... _________________ Jonas Persson |
||
|
Du skriver att dina "eibach 'är stötiga på väg och att du vill ha hårdare stötisar"
Med 99% sannolikhet är dina fjädrar högst 25% hårdare än std och alldeles för låga i förhållande till sin hårdhet. Det ser ut på bilden som bilen är rätt hög men avstånd skärmkant-däck fram tycks vara nära noll. Jag gissar att du slår igenom, dvs det hårda med hjulupphängningen är när den gått i botten. Som övriga skriver, skall du orka med banåka är det 3-400% som gäller. Med din bilvikt och mcpherson skulle jag gissa att 60-80 N/mm framfjädrar är på rätt planet. om det är som jag tror kommer bilen faktiskt att kunna bli bekvämare än förut.... Du MÅSTE MÅSTE MÅSTE ha fetare skivor fram om du byter bak. Framtung bil +R-däck => bakhjulen lämnar backen vid broms och då räcker det till slut med typ mountainbike skivor bak...
Mer skivdiameter = mer bromsmoment för samma klämkraft från ett givet ok. Bra väg att gå! Med din budget prioritera: Chassi - hjulinställning negativ camber fram Chassi - bra däck Bromsar - bra ny vätska Bromsar - fräscha belägg Chassi - fjädrar. Biltema ger sjukt för pengarna, sök trådar och lär! Bromsar - större skivor fram Chassi - bra stötdämpare En följd av bättre väghållning är mindre bromsande. God cirkel! Sen är pengarna nog slut för 2009
|
||
|
Re:
Där ser man där ser man Men det var lite detta jag antog, att jag inte hade full koll på vilka vägar jag skulle gå, och som flera av er sagt, större bromsar bak är ingen bra idé. Men jag nämde aldrig att ja inte monterat de större bromsarna bak ännu som tur är, får sälja av dem och köpa nått rejält fram istället, kanske till och med bara börja med lite värre belägg och lite slitzar?
Detta med fjädrar var ju YTTERST intressant och inget jag har direkt koll på. Detta med biltemafjädrar låter ju toppen, om man då kör på din rekomendation om hårdhet, hur läser man ut vilken fjäder som passar min bil? Hälsningar jonathan
_________________ Jonas Persson |
||
|
Jag körde som sagt en framhjulsdriven (och framtung) SAAB på bana med R-däck och det räckte alldeles utmärkt med original icke-ventilerade skivor bak. Skivor var 18 år gamla och beläggen var bättre begagnade som följde med när jag köpte nya bakre ok på skroten. Allt höll i 90 varv. Bilen står nästan på näsan vid inbromsning så det kändes som att bakbromsar inte gjorde så mycket jobb överhuvudtaget.
Så att byta bakre bromsar till större utan att byta främre låter som ytters dålig ide. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Kollade lite och har nya 314mm skivor från 9-3 SS Aero liggandes med tillhörande ok som är fullt åkbara efter ett rekomenderat packningsbyte.
C-C mellan bulthålen mot spindeln är ca 124mm och från anläggningsytan mot spindeln till centrumlinjen av skivan är det ca 32mm. Skivornas data hittar du ju som sagt hos Brembo. Har inte en susning om hur mkt jobb det krävs för att få dit dessa, men allt går ju som bekant. om du tror det kan passa, du vill ha ngn bild och/eller diskutera lite så PM:a. Finns nog en del annat oxå som kan vara av intresse. Jo just det, lyssna på Kristoffer, han har många bra tips. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Att bygga banåkar/körbil på vettig budget (saab 900 R TURBO)
|
1 besök senaste veckan (4459 totalt) |