Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1845 besök totalt |
SLC Regelfunderingar (Splittad tråd)
Lite osäkert än så länge, beror lite på vad vi får för kul förändringar i klass 1 reglementet. När vet vi det? Men eventuellt blir det en Volvo till fast av lite nyare snitt, eller något helt annat ![]() _________________ Karl Brag |
||||||
Innan årskiftet helt säkert..... Men än så länge har det inte kommit in så många förslag.... men det jag funderar på just nu är.. Minimivikter enligt motorvolym..... (sansade, det ska fortfarande vara lätta bilar men typ 2lit=800Kg) Motor får tas från bilkoncern... dvs i en Volvo blir det tillåtet med en Ford-motor men inte en BMW.... eftersom det börjar bli svårare och svårare att veta vilket motor som är ett visst fabrikat numera. |
||||||
Detta tycker jag är att skapa problem och arga tolkningsdiskussioner. Varför inte släppa det fritt...???? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
*då var det detta med M3-motorförsedda MINI:s då ja.... man kanske...* ![]() |
||||||
Ska ni oxå åka i dieselklassen! Vad kul! Iofs så har vi en Åpelmskin i våran bil, men ni kan ju göra tvärtom...eller...hmmm ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
Minimivikt=Absolut inte!! Måste väl vara att krångla till det mer än nödvändligt. I alla fall om man ser till vad man får i förhållande till krångligare besiktningar och fusktjafs mm. Skulle det inte vara mer givande att snabba upp klass 1 med lite bredare däck, LITE mer motor osv, och sedan skrota klass 2 och låta de bilarna som är riktigt snabba i klass 2 idag husera i klass 4? Skillnaden är ju inte så vansinnigt stor på klass 2 och 4, eller i vart fall inte i praktiken. Mig veterligen så är det inte en enda av klass 4 bilarna som utnyttjar det fria reglementet fullt ut och skulle utan större ändringar klassa in i klass 2 om de bara bytte däck? Personligen tror jag det skulle upskattas med fler startande per klass än vad det är idag, den skillnaden tycker en del av ERF-åkarna (ERF har ju som bekant bara en klass) är ett mycket stort plus för just ERF Nu har du iaf ett förslag till ![]() _________________ Karl Brag |
||||||
Dax att splitta tråden kanske, för SLC-surrande är intressant och viktigt.
Man kan ju alltid bolla ideer. Men PCR, jag tror du är inne på rätt spår. Sen kan man vända på det och säga: Klass 2-bilarna får fria däck och slås ihop med Klass 4? En standardklass (dagens Kl 3 med en del förändringar), en "lagom vässad" (Baseras på Kl 1 så att byggarglädjen kan få frodas, men inom rimliga gränser.) och en värstingklass(Kl 2 och 4 ihopslagna på ngt sätt som jag egentligen inte har en bra lösning på hur det skulle se ut för att få jämnhet...). Kommer utvecklingen vara att gå tbx till 2 klasser!!! Spänannde fortsättning nästa vecka. ![]() |
||||||
Ungefär så ja! ![]() Kan man då få klass 1 att gå lite fortare så har man lite mindre fartskillnad på banan, eller rättare sagt så är det bara klass 3 som går mycket långsammare än klass 4... _________________ Karl Brag |
||||||
Minimivikter..... kanske inte så roligt men det är väl för att vara lite mera framtidssäker så det inte kommer en 450 Kg Kl.1 eller 2 bil , för då lär dom ha ett övertag på alla andra som är svårslaget.... utan vettiga gränser som ligger där bilarna ligger idag.
Kl.3 diskuteras det idag om Slicks och lite mera lättning tillåtet för att jämna upp farterna lite grann..... Kl.4 så pratar vi om att begränsa antalet däck per helg/tävling för att sänka kostnaderna och som en positiv bieffekt så blir det då hårdare slicks automatiskt med sämre fäste och då jämnare farter med resterande bilar. |
||||||
Ligger en del i det du säger men generellt är jag ingen vän av minimivikt. om du tittar på de klasser som har minimivikt så kan man väl inte påstå att har blivit billigare eller bättre av det...för att riktigt avskräcka kan man titta på den nationella klassen i rallycross där man kompenserar bly med en hink tusenlappar i motorn och snuskigt specialiserade chassin som inte är vare sig lättskötta eller billiga. Resulatet är inte ett brett startfält utan snarare en enhetsklass med få undantag...mao inte vad du vill ha ![]() Förvisso är det väl andra saker som gör ett reglemente till vad det är... ![]() Dessutom verkar väl komplicerade reglementen inte direkt befrämjande på återväxten av nya förmågor? _________________ Karl Brag |
||||||
Håller helt med om att kan man vara utan minimivikt så är det bra..... men om grundreglementet ska fästas för 3 år framåt så måste man ju titta lite grand på vad som kan hända om 2 år och inte vad som finns nu. Eller rättare sagt, tror ni att det är jag som onödigt orolig och det aldrig kommer bli ett bekymmer? I övrigt så kommer det inte bli ett komplicerat reglemente.... eftersom det är i huvudsak jag som skriver reglementena och jag kan inte så mycket komplicerade saker ![]() |
||||||
Anders B kanske skulle skriva reglementet...
![]() ![]() ![]() Lite mer seriöst. Snabbare Kl 3 och däcksbegränsade Kl 4. ![]() |
||||||
Ja, rensa sen bort en klass (1 eller 2) så är man nog hemma ![]()
Finns det en sån vansinnig mängd bilar med 450kg potential?? och i så fall varför är dom inte redan med? Men som sagt det ligger något i vad du säger och en LÅG minimivikt kanske inte är helt fel... [/quote] _________________ Karl Brag |
||||||
Håller med om att 3 klasser vore bättre.... men hur gör man en bra mix mellan klasserna..... t.ex Ravila's bil är svårslagen för en kl.1 bil. Har funderat mycket på det men inte kommit fram till någon bra lösning. Näe någon vansinnig mängd bilar med 450 Kg potential finns inte och kommer väl inte finnas heller... men det räcker ju med en eller två för att spåra ut........ Om alla vore så , så vore det ju inget problem utan naturligt och helt ok. |
||||||
[/quote]
Håller med om att 3 klasser vore bättre.... men hur gör man en bra mix mellan klasserna..... t.ex Ravila's bil är svårslagen för en kl.1 bil. Har funderat mycket på det men inte kommit fram till någon bra lösning. Näe någon vansinnig mängd bilar med 450 Kg potential finns inte och kommer väl inte finnas heller... men det räcker ju med en eller två för att spåra ut........ Om alla vore så , så vore det ju inget problem utan naturligt och helt ok.[/quote] ravilas bil skulle då inte kunna åka i klass 1 pga t.ex. motorvolym. och bilar i den kalibern vill nog helst åka klass 4. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Det är därför du flyttar upp Ravila, Morin och de andra riktigt snabba klass 2 bilarna till den i framtiden däcksbegränsade klass 4. Resterande klass 2 bilar får strypas lite för att passa den nya lite snabbare klass 1 där även de gamla klass 1 bilarna platsar och hänger med med lite mer motor och däck Lätt va?? ![]() _________________ Karl Brag |
||||||
Chefen är ju på semester...
![]() *anders, nu har vi världens chans att komma med lite fina förslag utan protest* ![]() |
||||||
vågar inte lägga mig i regelskrivningarna iom att jag gärna vill åka med speedstern nästa år
![]() har ju också redan fått svar på mina funderingar i förskott av fredrik. aldrig! går inte! tror du verkligen..... över min döda kropp! dessutom får man box i hyrcarten ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Sorry Anders, tänkte inte på det...
![]() Jag måste vara snäll så vi kan få lite "som vi vill" i Klass 3 oxå. Vi åker ju för tusan på dispens kom jag just på! ![]() ![]() *snacka om att ngn kommer bli snällare än snällast* ![]() Tycker det verkar bli ett väääldigt bra Klass 3-reglemente! (Seriöst.) Borde kunna få fler att vilja åka den klassen. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1845 besök totalt |