Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Bota understyrning
3162 besök totalt
Jockeus
Hörby
Här sen Dec 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Bota understyrning

Behöver lite tips på hur jag kan bota understyrning i tvära kurvor på asfalt.
Jag kör rally men en Corsaa B och väghållningen fungerade mycket bra på asfalt tidigare(SS 1.24.44). Men efter att ha bytat spindlarna från Corsa B till Vectra B så har det aldrig blivit detsamma. Nu understyr bilen betydligt mer än tidigare. Har läst mycket här på forumet om ackerman principen. Om jag mäter detta på min bil så möts linjerna från kulbult/p-ända ungefär mitt under bilen ca 50% ackerman effekt. Om jag sedan mäter hur mycket hjulen vrids så får jag att när ytterhjulet vrids 25 grader så vrids inner hjulet 26 grader vilket jag tror är några grader för lite. Kan detta göra någon större skillnad om jag får det till att öka någon grad? Jag kör med en hel del camber och däcken slits jämnt så att det tror jag att jag har rätt.

Mycket tacksam för tips.

_________________
Joacim Kristiansson
www.k-r-s.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Har du ingen möjlighet att mäta skilnaderna på spindlarna? Något radikalt måste ju skilja.
Citera
Jockeus
Hörby
Här sen Dec 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Det skiljer en hel del på spindlarna, men de får modifieras så att man får kulbult/p-ända på samma ställe som tidigare.

_________________
Joacim Kristiansson
www.k-r-s.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
om jag mäter detta på min bil så möts linjerna från kulbult/p-ända ungefär mitt under bilen ca 50% ackerman effekt. Om jag sedan mäter hur mycket hjulen vrids så får jag att när ytterhjulet vrids 25 grader så vrids inner hjulet 26 grader vilket jag tror är några grader för lite. Kan detta göra någon större skillnad om jag får det till att öka någon grad?


Hmm du får ursäkta men jag lär mig aldrig %-talen på Acker man

Men om förläningen på styrarmana skär mitt under bilen borde innerhjulet styra mer än ytterhjulet(25 kontra 26).

Mindre skilnad mellan hjulen får man om skäringspunkten(förlänling styrarmar) ligger bakom bakaxeleln.
Hur mer bakom bakaxelen man kommer desto mer paralellstyring(inner och ytterhjulet styr lika) får man.
Mer åt parralellstyring hållet kan man tänka sig i långa högfartsböjar.

Mer frågor?
Inga ändringar gjorda på fjäderhårhet? (spindelbytet)
Ingen ändring av krängre? eller enfästing av dylik i fjäderben/bärarm?
Spårvidsändring?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jockeus
Hörby
Här sen Dec 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Re:

fuling skrev:


Hmm du får ursäkta men jag lär mig aldrig %-talen på Acker man

Men om förläningen på styrarmana skär mitt under bilen borde innerhjulet styra mer än ytterhjulet(25 kontra 26).

Mindre skilnad mellan hjulen får man om skäringspunkten(förlänling styrarmar) ligger bakom bakaxeleln.
Hur mer bakom bakaxelen man kommer desto mer paralellstyring(inner och ytterhjulet styr lika) får man.
Mer åt parralellstyring hållet kan man tänka sig i långa högfartsböjar.

Mer frågor?
Inga ändringar gjorda på fjäderhårhet? (spindelbytet)
Ingen ändring av krängre? eller enfästing av dylik i fjäderben/bärarm?
Spårvidsändring?


Efter vad jag har läst så när förlängningen möts framför bakaxel ska innerhjulet svänga mer precis som du säger. Men i mitt fall så är det knappt någon skillnad på inner/ytterhjul trota att skärningspunkten ligger så långt fram.
Fjäderhårdheten kör jag med exakt samma som tidigare och har även provat styvare och det fungerade väldigt bra i snabbare kurvor men i tvära är det samma problem med understyrningen, blev kanske tom sämre med hårdare.
Krängare använder jag inte.
När jag bytade spindeln så blev spårvidden smalare så för att kompensera detta flyttade vi ut inre/bakre bäramsfäste ca 15 mm får att få samma spårvidd som tidigare. Har funderat över detta om att det kan vara en orsak men har inte kommit fram till varför det skulle vara så.
Hur en bil uppför sig när det skiljer så här lite mellen innerhjul/ytterhjul vet jag inte men jag tycker att det tyder på detta när det inte vill fungera i tvära kurvor och jag kör med samma Tou.in-ut/Caster/Camber/hårdhet som tidigare.
När däcktempen är låg fungerar det bättre men efter en kort tids(ca 1 minut) körning blir det bara sämre och sämre. Här finns film på sist när jag körde med detta problem
http://www.k-r-s.se/rallyteam/images/film/713.wmv
Tacksam för att du engagerar dig i mitt problem.

_________________
Joacim Kristiansson
www.k-r-s.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Re:

Jockeus skrev:

När jag bytade spindeln så blev spårvidden smalare så för att kompensera detta flyttade vi ut inre/bakre bäramsfäste ca 15 mm får att få samma spårvidd som tidigare.


om du flyttade ut inre/bakre bärarmsfästet och lämnade kvar inre/främre, borde inte inte spindelns nedre kulled flyttats framåt då med ökad caster som följd? Eller missförstår jag?



Hur är styrväxeln placerad i förhållande till yttre styrlederna?

Har styrarmens längd (dvs avståndet mellan yttre styrled och KP (linjen som går mellan undre kulled och övre kulled/fjäderbenslagring)) ändrats i förhållande till orginalspindel?

Har yttre styrlederna ändrat höjd i förhållande till nedre kulled jämfört med orginal med bump-steer som resultat?

_________________
William Ekström
Citera
Jockeus
Hörby
Här sen Dec 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Re:

William Ekström skrev:

om du flyttade ut inre/bakre bärarmsfästet och lämnade kvar inre/främre, borde inte inte spindelns nedre kulled flyttats framåt då med ökad caster som följd? Eller missförstår jag?

Då jag har justerbart Casterstag så förlängdes detta några mm för att få castern samma som tidigare.

William Ekström skrev:

Hur är styrväxeln placerad i förhållande till yttre styrlederna?

Styrväxeln är placerad något under yttre styrlederna när jag kör asfalt. På grus är det i samma höjd men då bilen sänks en aning till asfalt så höjs de yttre styrlederna.

William Ekström skrev:

Har styrarmens längd (dvs avståndet mellan yttre styrled och KP (linjen som går mellan undre kulled och övre kulled/fjäderbenslagring)) ändrats i förhållande till orginalspindel?

Det kan skilja något lite här men knappt mätbart. Då man bytar spindlar så för man använda en distans för att få yttre styrstag på samma ställe som original. Funderar på ändra på denna distans för att få in yttre styrstag ännu mera vilket borde resultera i mer instyrning på innerhjulet.

William Ekström skrev:

Har yttre styrlederna ändrat höjd i förhållande till nedre kulled jämfört med orginal med bump-steer som resultat?

original är detta väldigt dåligt på Corsan och tycker att det är omöjligt att få bra. Sätter jag det helt original med den förlängda fjädringsväg jag har så ändras tou-in hela 90 mm från max in-ut på stötdämparna. Efter att ha justerat in höjden på yttre styrstag har jag kommit ner till ca 30 mm på max in-ut.
Detta har jag inte direkt tänkt på. I en asfalt sväng där yttre stötdämpare komprimeras medan den inre fjädrar ut så måste detta påverka styrvinklarna på hjulen ganska mycket. Ska undersöka detta närmare.

_________________
Joacim Kristiansson
www.k-r-s.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Jockeus skrev:

Efter vad jag har läst så när förlängningen möts framför bakaxel ska innerhjulet svänga mer precis som du säger. Men i mitt fall så är det knappt någon skillnad på inner/ytterhjul trota att skärningspunkten ligger så långt fram.

Kuggstångens placering längsledes bilen påverkar Ackermann, hur mycket finns en chart i min hjulupphängnngsbok.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Re:

[quote="Jockeus"]
William Ekström skrev:

William Ekström skrev:

Hur är styrväxeln placerad i förhållande till yttre styrlederna?

Styrväxeln är placerad något under yttre styrlederna när jag kör asfalt. På grus är det i samma höjd men då bilen sänks en aning till asfalt så höjs de yttre styrlederna.


Jag tänkte på hur de är i längledd, dvs det som Göran också nämner.

_________________
William Ekström
Citera
Racetech
Bota understyrning
3162 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande