Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
3162 besök totalt |
Bota understyrning
Behöver lite tips på hur jag kan bota understyrning i tvära kurvor på asfalt. Jag kör rally men en Corsaa B och väghållningen fungerade mycket bra på asfalt tidigare(SS 1.24.44). Men efter att ha bytat spindlarna från Corsa B till Vectra B så har det aldrig blivit detsamma. Nu understyr bilen betydligt mer än tidigare. Har läst mycket här på forumet om ackerman principen. Om jag mäter detta på min bil så möts linjerna från kulbult/p-ända ungefär mitt under bilen ca 50% ackerman effekt. Om jag sedan mäter hur mycket hjulen vrids så får jag att när ytterhjulet vrids 25 grader så vrids inner hjulet 26 grader vilket jag tror är några grader för lite. Kan detta göra någon större skillnad om jag får det till att öka någon grad? Jag kör med en hel del camber och däcken slits jämnt så att det tror jag att jag har rätt. Mycket tacksam för tips. |
||||||||
Har du ingen möjlighet att mäta skilnaderna på spindlarna? Något radikalt måste ju skilja.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Det skiljer en hel del på spindlarna, men de får modifieras så att man får kulbult/p-ända på samma ställe som tidigare.
|
||||||||
Hmm du får ursäkta men jag lär mig aldrig %-talen på Acker man ![]() Men om förläningen på styrarmana skär mitt under bilen borde innerhjulet styra mer än ytterhjulet(25 kontra 26). Mindre skilnad mellan hjulen får man om skäringspunkten(förlänling styrarmar) ligger bakom bakaxeleln. Hur mer bakom bakaxelen man kommer desto mer paralellstyring(inner och ytterhjulet styr lika) får man. Mer åt parralellstyring hållet kan man tänka sig i långa högfartsböjar. Mer frågor? Inga ändringar gjorda på fjäderhårhet? (spindelbytet) Ingen ändring av krängre? eller enfästing av dylik i fjäderben/bärarm? Spårvidsändring? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Re:
Efter vad jag har läst så när förlängningen möts framför bakaxel ska innerhjulet svänga mer precis som du säger. Men i mitt fall så är det knappt någon skillnad på inner/ytterhjul trota att skärningspunkten ligger så långt fram. Fjäderhårdheten kör jag med exakt samma som tidigare och har även provat styvare och det fungerade väldigt bra i snabbare kurvor men i tvära är det samma problem med understyrningen, blev kanske tom sämre med hårdare. Krängare använder jag inte. När jag bytade spindeln så blev spårvidden smalare så för att kompensera detta flyttade vi ut inre/bakre bäramsfäste ca 15 mm får att få samma spårvidd som tidigare. Har funderat över detta om att det kan vara en orsak men har inte kommit fram till varför det skulle vara så. Hur en bil uppför sig när det skiljer så här lite mellen innerhjul/ytterhjul vet jag inte men jag tycker att det tyder på detta när det inte vill fungera i tvära kurvor och jag kör med samma Tou.in-ut/Caster/Camber/hårdhet som tidigare. När däcktempen är låg fungerar det bättre men efter en kort tids(ca 1 minut) körning blir det bara sämre och sämre. Här finns film på sist när jag körde med detta problem http://www.k-r-s.se/rallyteam/images Tacksam för att du engagerar dig i mitt problem. |
||||||||
Re:
om du flyttade ut inre/bakre bärarmsfästet och lämnade kvar inre/främre, borde inte inte spindelns nedre kulled flyttats framåt då med ökad caster som följd? Eller missförstår jag? Hur är styrväxeln placerad i förhållande till yttre styrlederna? Har styrarmens längd (dvs avståndet mellan yttre styrled och KP (linjen som går mellan undre kulled och övre kulled/fjäderbenslagring)) ändrats i förhållande till orginalspindel? Har yttre styrlederna ändrat höjd i förhållande till nedre kulled jämfört med orginal med bump-steer som resultat? _________________ William Ekström |
||||||||
Re:
Då jag har justerbart Casterstag så förlängdes detta några mm för att få castern samma som tidigare.
Styrväxeln är placerad något under yttre styrlederna när jag kör asfalt. På grus är det i samma höjd men då bilen sänks en aning till asfalt så höjs de yttre styrlederna.
Det kan skilja något lite här men knappt mätbart. Då man bytar spindlar så för man använda en distans för att få yttre styrstag på samma ställe som original. Funderar på ändra på denna distans för att få in yttre styrstag ännu mera vilket borde resultera i mer instyrning på innerhjulet.
original är detta väldigt dåligt på Corsan och tycker att det är omöjligt att få bra. Sätter jag det helt original med den förlängda fjädringsväg jag har så ändras tou-in hela 90 mm från max in-ut på stötdämparna. Efter att ha justerat in höjden på yttre styrstag har jag kommit ner till ca 30 mm på max in-ut. Detta har jag inte direkt tänkt på. I en asfalt sväng där yttre stötdämpare komprimeras medan den inre fjädrar ut så måste detta påverka styrvinklarna på hjulen ganska mycket. Ska undersöka detta närmare. |
||||||||
Re:
Kuggstångens placering längsledes bilen påverkar Ackermann, hur mycket finns en chart i min hjulupphängnngsbok. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Re:
[quote="Jockeus"]
Jag tänkte på hur de är i längledd, dvs det som Göran också nämner. _________________ William Ekström |
||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
3162 besök totalt |