| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
HJÄLP! Hur vet jag om kolvringarna är hela!
|
3911 besök totalt |
|
Nu ikväll så fick jag ÄNTLIGEN i alla kolvarna i blocket (ett år eftar att de åkte ur...) MEN 3 av 4 st kolvar känns rätt i loppen om man för kolven&staken fram å-tillbaka manuellt med handkraft, samt att alla ringar verkar hålla tätt å föra med sig oljan som sig bör. Den fjärde kolven var lite,lite trögare än de andra, å andra gången jag drog den neråt å upp i topp igen så lämnade den en pytteliten repa efter sig Fuck! tänkte jag.
Demonterade kolven igen å, pjing! där flög den övre av den tre-delade oljeringen iväg! hmm.... Den övre tänkte jag direkt, den undre skulle jag ha gissat på. Å de är inte så att den är av i gapet, utan ca 6cm in från gapet
Ringarna är från CP-pistons med betäckning CPN2-3780. TROR att över å undre oljeringen är 1mm tjock... Kolvringskompresorn är en riktig Sthalwille, å den var en fröjd å jobba med Alla kolvarna knackades in lätt, inget mothugg vad jag kände. Avgradningen på cylindern är gämn å fin. Så min "osäkra" fråga är helt enkelt: Hur vet jag att de andra oljeringsexpandrana inte är skadade????? Å kan man lita på såna här "hi-end" ringar? (såg i torsdags att även volvos femmor hadde en liknande oljering, fast från Mahle) Även, skall man montera dessa tingar anorlunda än std ringar? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Re:
De var inte sänder när de spänndes in i kolvringskompresorn, de är jag 100% säker på. om de är bristfällig kvalité från CP, ja då blir jag väldigt orolig över vad som kommer att hända
Är det någon som vet OM man kan köpa tex Mhale ringar å byta med??? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Du kan använda ringar från andra fabrikat, försök bara hitta alla mått. Jag använde Mahle-ringar från Gete Motor till Venolia-kolvar en gång.
Kan inte ringen ha fått sig en knäck när du monterade? Fastnar den minsta lilla på cylinderkanten skadas den, mycket klena grejer. Ibland vill de ju titta ut en snabbis under ringkompressoen.
_________________ --Michael Karlsson-- |
||||
|
Kikar man på CP:s kvalité jämfört med t ex Wiseco som ofta förekommer på de bilar vi arbetar med, så ser man tydliga skillnader. CP har en bättre kvalité och verktyg. Jag har aldrig upplevt några problem med deras kolvar och ringar. Vi har väl sålt ett tjugotal kompletta satser från CP.
Min gissning är att något hänt med ringen vid mänsklig hantering, kanske vid packning, frakt, urpackning eller montering. Jag har aldrig varit med om att något hänt med deras ringar vid normal hantering. Nu blev jag lite osäker, men jag tror inte att den övre och under oljeringen har någon olikhet mellan sidorna, så att man kan montera dem åt vilket håll som helst, eller fanns det något inskrivet på dem? Iofs, även om den hade en förutbestämd riktning borde den inte ha gått av vid så liten belastning om inget annat hänt. |
||||
|
Ringen måste nästan ha sabbats när du tryckte ner kolven i loppet. Det är ruskigt lätt att en ring hoppar ur om man inte trycker kolvringskompressorn mot blocket hela tiden.
Det absolut smidigaste sättet att montera kolvar i loppen är med en kona. Funkar så jäkla enkelt å bra. _________________ Jonas Edling |
||||
|
Re:
Låter intressant! Har du en länk till något bra verktyg du rekommenderar?
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Vi använder en kolvringskompressor som är lite speciell. Den har jag varit mycket nöjd med och kan varmt rekommendera. Man ställer in en förinställning och sen går det hela riktigt smidigt.
Det finns en film på hur den funkar här: http://www.pb-z.se/media/film/mull@h |
||||
|
Re:
Några minuter vid ritbordet, sedan några minuter vid svarven... Problemet med den vanliga typen av kolvringskompressor är att den 'veckade' plåten längst ner gärna kantrar in i gradningen av cylindern, eller hamnar mellan kolv och cylinder. Då kan en ring glipa ut på motstående sida, eller att ringen fastnar på fasningen av cylinderkanten. Har man gjort en kona för kolven att glida ner i blir det mindre glapp, man kan även göra en 'vass' kant som passar i fasningen. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
jo, den lösningen du pratar om Rolle är en görbra sak, men den måste ju tillverkas för just de borret blocket har... Den jag har använt är denna:
Steglös inspänning med "backslag" Å vad de är för skillnad på denna vs. Arash visar vet jag inte för utom utseendet. Men visst 1mm är tunt å ömtåligt, så jag får väll hoppas att den liten bit av ringen slank ur å fick sig en stöt under monteringen...
Men ack vad förbannad jag blir om de visar sig att de är fabrikationsfel på ringarna när motorn startas...
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Re:
Just en sådan kolvringskompressor du visar är perfekt för att bryta sönder kolvringar. Dom är för sladdriga för att ringarna ska vara perfekt intryckta, alternativt är ringarna för styva välj själv. Jag har inte varit med om en sådan kompressor där du sedan försiktigt och med lös handkraft nästan bara kunnat 'släppa' ner kolven i loppet utan man måste lirka, vrida och försiktigt banka lite för att få ner kolvarna. Med andra ord mer tur än skicklighet om ingen ring går sönder. Hur ofta ändrar du borrning på blocket? Kanske är värt en tusing att få ihop delar värda många många mer kronor hela? Men det är inte min motor, bara ett tips som du fått av en till hittils. Och om du senare skaffar öd-kolvar går det att sätta upp konan i svarven igen och göra öd
_________________ Roland Johansson |
||||
|
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Kan bara hålla med föregående talare....
Jag har köpt såna från ARP och de är grymma, hur enkelt som helst, och bara vetskapen av att det blir rätt.... ARP-grejor kan enkelt handlas från: http://www.racetep.com/ e-mail: topend@racetep.com, tala med Steve har handlat av honom 6-7 gånger och det har funkat varje gång. Be bara att han skriver "rätt"värde på prylarna (dvs lågt) så att du slipper skatteverkets pålagor. _________________ Mvh Andreas Hillby |
||||
|
Re:
Eller pillar ut tummen så den får se ljus, gör en enkel ritning/skiss och pratar med en mekanisk verkstad... _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Ja, och tre veckor och femton timmars telefontid senare så har man samma produkt som ARP till tredubbla priset.
Allt beror givetvis på vilka kontakter man har men att köpa en färdig amerikansk produkt blir i princip alltid billigare om man inte kan göra det själv. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3911 besök totalt |