Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Porsche har tagit Nissan GTR för bluff.
1, 2, 3 ... 101, 102, 103   >>
11 besök idag (239512 totalt)
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Porsche har tagit Nissan GTR för bluff.

http://carsguide.news.com.au/site/motoring-news/story/porsche_accuses_ . . . .
Ska bli intressant att se om och vad Nissan svarar.

Personligen har jag svårt att tro Nissa skulle fuska på detta sätt då de givetvis vet om att Porsche köper deras bilar för tester och utvärderingar likaså som Nissan köpte flera Turbo/GT2 inför utvecklingen av GTR.

Audi ingenjörerna åkte alla runt i CSLer under utvecklingstiden för RS4an, jag menar detta vet ju alla.

Har själv köp en testkärra av Volvo, en Audi S4 kombi som gick hela sin tid i deras ägo på ovalbana samt annan testbana.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Lär väl visa sig när bilarna jämförs på andra banor/tester. Enligt Porsche ska Nissan vara ca 1 sek/km långsammare än GT2:an.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8448



Men kan det inte vara så att Nissan körde med R-däck under sitt monstervarv? För jag tror precis som du att de knappast skulle fuska.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Sätts inte rekorden med just den setup som bilen säljs med, är väl det som är poängen.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3467



Re:

"We bought the car in the US. We drove a GT-R with new tyres"

Har inte amrikansk sålda bilar annan spec än japanska/europeiska? lika så däck som heter lika
är väll inte lika när de kommer till krita!

Å varför i hela världen skulle Nissan ljuga om sin "Skyline"
Finns väll även en filmsnutt på u-tube som visar corvett, porsche, GTr som körs av tre olika chauförer
på samma bana i 3 varv å nissan vinner även där.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Re:

Jo men är det inte precis det porsche klagar på om jag inte läst artikeln fel? GT2:an kördes med dess "originaldäck" (r-däck va?) medan GTR:en kördes med dess originaldäck (ej r-däck).. Isåfall känns det ju lite fjantigt att klaga på tiden...

Edit: Bah! Fler som poängterat detta.. Jag blev en halv minut för sen med mitt svar

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 503



en tanke

om Nissan test chaffis kan köra köra så mycket snabbare med GT-R en vad Walter??( om det var han).
vad bir det för tid om nissan kör en porsche runt ringen?? .javascript:emoticon('')

Bara en tanke??

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10572



Re:

BTG skrev:
Men kan det inte vara så att Nissan körde med R-däck under sitt monstervarv? För jag tror precis som du att de knappast skulle fuska.


Jag har inställningen att är bilen utrustad utöver det som finns i tillbehörslistan så är det ingen giltig tid.

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



Äh, fläska på med det greppigaste E-märkta däck du kan få tag på och kör. Det spelar väl ingen roll om de bara håller två varv på ringen, det är ju tiden man vill åt.

Vad har GT2 för däck i USA förresten (om man nu ska jämföra bilar från samma marknad)?

Den som jobbat tillsammans med en däcktillverkare för att få fram ett däck som ger bra tider har ju en fördel framför de som prioiterat lite annat när det gäller leveransdäcken.

Att biltidningar ska ha så svårt för att skifta däck har jag lite svårt att förstå, men det ska väl till en tuningfirma för att kunna svänga ett fälgkors

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



Re:

sweanders skrev:
BTG skrev:
Men kan det inte vara så att Nissan körde med R-däck under sitt monstervarv? För jag tror precis som du att de knappast skulle fuska.
Jag har inställningen att är bilen utrustad utöver det som finns i tillbehörslistan så är det ingen giltig tid.
Vems tillbehörslista (fabrik, generalagent, Bengans Bil?) och i så fall på vilken marknad?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Enligt Nissan är tiden satt med Dunlop SP Sport 600 DSST (Bilen finns även med Bridgestone RE070R runflat däck).

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10572



Re:

Kimmen skrev:
Enligt Nissan är tiden satt med Dunlop SP Sport 600 DSST (Bilen finns även med Bridgestone RE070R runflat däck).


Då blir man genast fundersam när Porsche skriver: ""We bought the car in the US. We drove a GT-R with new tyres," he says."

Vad för däck körde de på? Även om det är original och rätt på alla sätt så går det att fuska med däck. Höjer man trycket och/eller preparerar dem med någon (o)lämplig kemikalie så kan man sabba vad som helst.

Spänningen stiger.

_________________
Anders Hansson
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Däcken är i alla fall inte den enda förklaringen till skillnaden mellan 7.29 och 7.54, 29(!) sekunder...

Sedan bör man nog generellt ta det mesta som en biltillverkare säger ur marknadsföringssynpunkt med en eller flera nypor salt. Varför skulle t.ex. plötsligt en 911 turbo gå runt på 7.38 när Horst körde den först på 7.54 och sedan 7.52?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8448



Re:

sweanders skrev:
BTG skrev:
Men kan det inte vara så att Nissan körde med R-däck under sitt monstervarv? För jag tror precis som du att de knappast skulle fuska.


Jag har inställningen att är bilen utrustad utöver det som finns i tillbehörslistan så är det ingen giltig tid.

Jag håller med.


Nu spelar det iofs mig ingen roll vad som är en giltig tid eller ej. Bara att den kan gå fort intresserar mig. Jag vill veta hur fort det går med både gat- och r-däck.

Jag är förvånad om GT-R gått på uttalad tid på r-däck. Att den skulle gjort det på gatdäck tror jag inte på.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

sweanders skrev:
Kimmen skrev:
Enligt Nissan är tiden satt med Dunlop SP Sport 600 DSST (Bilen finns även med Bridgestone RE070R runflat däck).


Då blir man genast fundersam när Porsche skriver: ""We bought the car in the US. We drove a GT-R with new tyres," he says."

Vad för däck körde de på? Även om det är original och rätt på alla sätt så går det att fuska med däck. Höjer man trycket och/eller preparerar dem med någon (o)lämplig kemikalie så kan man sabba vad som helst.

Spänningen stiger.


Enlig Japanen som körde så tappade han 4-5 sek med Bridgestone RE070R ( mot Dunlop SP Sport 600 DSST) runt ringen.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Känns som nått är skumt med tiden de anger för Turbon då den bara är 4 sek långsammare än GT2:an. Högre motoreffekt, lättare bil och r-däck borde göra större skillnad än så

Även om Nissan skulle ha trimmat motorn och bytt däck så hade det bara resulterat i att den hade närmat sig den specifikation som Porschen har och den är isf likväl långsammare trots en lättare bil

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det är väl kul att fler än Rejsa.nu jämför BTG-tider seriöst
Gaute har säkert redan begärt att få tillgång till driftboxloggen från både Porsche och Nissan för jämförelse

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Nu är det ju så att det faktiskt går att göra om körningen, och går inte det så är det ju ingenting värt.
Så det är väl bara att vänta... (jag tror Porschen är snabbast)

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10572



Re:

BTG skrev:
sweanders skrev:
BTG skrev:
Men kan det inte vara så att Nissan körde med R-däck under sitt monstervarv? För jag tror precis som du att de knappast skulle fuska.


Jag har inställningen att är bilen utrustad utöver det som finns i tillbehörslistan så är det ingen giltig tid.

Jag håller med.


Nu spelar det iofs mig ingen roll vad som är en giltig tid eller ej. Bara att den kan gå fort intresserar mig. Jag vill veta hur fort det går med både gat- och r-däck.

Jag är förvånad om GT-R gått på uttalad tid på r-däck. Att den skulle gjort det på gatdäck tror jag inte på.


Exakt. Egentligen är det bra med långsamma originalbilar så man kan skryta när man fultrimmat.

_________________
Anders Hansson
Citera
chrno
Örebro/Hiroo Tokyo
Här sen Dec 2006
Inlägg: 81



Nu vet jag inte om det redan skrivits, men GTR'en säljs bara med R-Däck, specialltillverkade Bridgestones till deras stora fälgar.

Edit: Kanske andra i EU? Har inte läst eller kollat så mkt på den utom i Japan.

_________________
Daniel Gardh
Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster"
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

chrno skrev:
Nu vet jag inte om det redan skrivits, men GTR'en säljs bara med R-Däck, specialltillverkade Bridgestones till deras stora fälgar.

Edit: Kanske andra i EU? Har inte läst eller kollat så mkt på den utom i Japan.


Säljs med 2 olika däck, Bridgestone RE070R (Premium eller "Black" spec) och standard GT-R har Dunlop SP Sport 600 DSST. Så Porsche borde kommit ner på 7.34 i sämsta fall enligt Nissan.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Nürburgring
Porsche har tagit Nissan GTR för bluff.
1, 2, 3 ... 101, 102, 103   >>
11 besök idag (239512 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande