| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Material dörrsidor
|
4377 besök totalt |
|
Material dörrsidor
Tänkte höra vad ni har för erfarenheter kring olika material till dörrsidor i en ren banbil. Har sett att det finns byggen i aluminium, i ren kolfiber eller en kombination av kol- och glasfiber. Har själv funderat på att använda aluminium då jag får för mig att det borde vara rätt så enkelt (=snabbt) att få till och kostnadseffektivt (=sparad vikt/kr). Är det rätt tänkt? Hur tjock aluminium behöver man i så fall ha för att få det tillräckligt styvt? Hur fäster man det i dörrsidan på bästa sätt - är det skruv som gäller eller finns det något smartare sätt? Alla tips/erfarenheter mottages tacksamt
Re:
Beror på om den ska göra någon vettig funktion utom att sitta där... Och om du är känslig för bucklor eller revor i den, finns ju tjock 'folie' som är typ 0,3 men det går nog att skicka en knytnäve igenom om man försöker. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re:
Popnit har jag använt.
SBF/FIA kan ju vara ett bra riktmärke.
_________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||||
|
Asså jag skrattade ganska mycket åt mina torex dörrsidor när jag köpte bilen... Men asså... De är ganska smart. Dämpar ljud, styvt och lätt. Alu blir ju snyggare, helt klart, men det blir dyrare och tyngre och har rätt många dåliga egenskaper också. Återigen - snyggt är det då inte med torex... INTE.
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||||
|
Re:
Då går masoniten alltså bort :)om FIA tycker att 0.5 mm aluminium räcker, så behöver man kanske inte tjockare eller skall man ta 0.7 Jag försökte söka på Torex men lyckades inte hitta vad detta var - är det ett kompositmaterial
Re:
Inte nödvändigtvis.. http://www.flamskydd.com/startsida _________________ Arne Lindgren |
||||||||
|
Vad är "flamsäkert"?
Släta träytor kan också eldas på ganska mycket innan dom faktiskt börjar brinna. Börjar man däremot elda i en kant dröjer det nog inte länge. Epoxy brinner ju iaf, gör inte då "kolfiber" (ja inte kolfibret i sig utan laminatet) detta? Någon som testat? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
|
kolfiber är gjort av .. kol ... Och brinner alldeles utmärkt som ren fiber om den inte ligger i en matris av nån "brandtrög" art. Glasfiber är betydligt svårare att få futt på.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||||
|
Re:
Mja, allt kol brinner väl inte hur som helst, jag har, av okänd anledning, testat att elda på stift till blyertspennor, dessa brann inte.
Epoxyplast vore synd att kalla "brandtrög" om det nu är det som används i matrisen. Polyester brinner ganska bra det också vill jag minnas. Dessutom båda med giftiga gaser som följd. Hejja trä! (och aluminium i tunnare än 1mm)
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
|
Jag plockade en "tråd" från 160-grams kolfiberväv, fransade upp änden för att lågan garanterat skulle komma åt och sedan försökte jag tända eld på den med en cigarettändare av stormsäker typ (blå låga som är rätt varm alltså). Fibrerna börjar glöda av värmen, men så fort jag tar bort tändaren kallnar dom och jag kan inte ens känna/se någon skillnad på fibrerna. Det kanske går få eld på denna sortens kolfiber under rätt förutsättningar, men jag skulle säga att det fungerar bättre för att släcka bränder med än att använda istället för grillkol.
_________________ Ulf Gunnarsson |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Material dörrsidor
|
4377 besök totalt |